سلامت نیوز : دبیر شورای عالی انقلاب با اشاره به این که تجدید نظر در سیاست های جمعیتی، باید با تعقل و پرهیز از افراط و تفریط انجام شود گفت: سیاست تحدید نسل مطلوب دشمنان ماست . دکتر مخبر دزفولی در هم اندیشی "بررسی مسئله جمعیت در ایران بر اساس دیدگاه مقام معظم رهبری" که روز پنج شنبه در محل پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد گفت: ‌جمع فرهیختگان حوزوی بهترین محل و مکان برای طرح موضوع جمعیت و مسائل پیرامون آن،‌ جهت دست یابی به یک طرح جامع بر اساس نظریه اسلام در این زمینه است.وی افزود:‌ در موضوع جمعیت، مثل همه موضوعات دیگر توفیق در اجرای برنامه ها، ‌نیاز به یک زمینه سازی فرهنگی دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: موضوعاتی مانند نظریه جمعیتی اسلام شامل چه مباحثی است؟‌،‌ در جمعیت اسلام دارای چه احکام اولیه و ثانویه است؟‌ و... نیاز به یک کار متقن و منقح براساس مبانی معرفتی دارد.دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ‌ما در شورای عالی انقلاب فرهنگی پس از نزدیک به چهار سال کار کارشناسی،‌ به این موضوع رسیدیم که شیب جمعیتی اتفاق افتاده در کشور غیرقابل قبول و از ابعاد مختلف خطرناک است.وی افزود: براساس آنچه که در اواخر دهه 60 شمسی برنامه ریزی شد،‌ نرخ رشد جمعیتی ما که در آن تاریخ حدود 6 درصد بود، ‌باید تا سال 1390 به 4 درصد می رسید ولی این اتفاق در سال 1370 افتاد و ما در سال 1390 با رشد 1/2 درصد مواجه شدیم.

برنامه کنترل جمعیت که از اواسط دهه 1330 اجرا شد، حاصل نفوذ مستشاران غربی بود

دکتر مخبر دزفولی ادامه داد: برنامه کنترل جمعیت و تحدید نسل که از اواسط دهه 1330 شمسی در کشور ما اجرا شد، حاصل نفوذ مستشاران و برنامه ریزان غربی در نهادهای مهم سیاست گذار در کشور بود.دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اوضاع نامناسب توزیع ثروت در کشور در زمان رژیم پهلوی گفت:‌ به برکت انقلاب اسلامی و اندیشه های والای رهبر کبیر انقلاب امام خمینی«ره» بود که در این کشور ما امروز شاهدیم که دور دست ترین نقاط روستایی ما از امکاناتی مانند آب، برق، ‌امکان ادامه تحصیل و ... برخوردارند.وی افزود:‌ براساس این اندیشه عدالت جویانه بود که رهبر فقید انقلاب فرمودند:‌ کشور ما توانایی پذیرش 150 میلیون نفر جمعیت را دارد.

تناقض در تبلیغات رسانه های معاند

دکتر مخبر دزفولی ادامه داد: در تبلیغات رسانه های معاند ما این تناقض را می بینیم، که به اصطلاح کارشناسان این رسانه ها از یک طرف می گویند کاهش جمعیت نتیجه بالارفتن نرخ برخورداری از رفاه اجتماعی است و از سوی دیگر می گویند ایران از نظر برخورداری عادلانه همه شهروندان از امکانات رفاهی نسبت به دوره پهلوی نزول کرده است.عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت:‌ دشمن از یک سو ما را تحریم می کند تا به خیال خام خود مردم تحت فشار اقتصادی به نظام برآمده از اسلام وانقلاب پشت کنند و از سوی دیگر به دروغ نسبت به رشد فقر بر اثر تغییر سیاست جمعیتی در کشور ابراز نگرانی می کند!.

سیاست تحدید نسل مطلوب دشمنان ماست

وی افزود: نهادهای به ظاهر بی طرف بین المللی در همین مدت کوتاهی که از عزم نظام مبنی بر تغییر سیاست جمعیتی می‌گذرد، به نهادهای مسئول در این باره هشدار داده اند و همین معلوم می کند سیاست تحدید نسل(کاهش جمعیت) مطلوب دشمنان ماست.

تجدید نظر در سیاست های جمعیتی، باید با تعقل و پرهیز از افراط و تفریط انجام شود

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد:‌ کار تجدید نظر در سیاست های جمعیتی یک کار زمانبر است و باید با تعقل و پرهیز از افراط و تفریط انجام شود.عضو پیوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران گفت:‌ شورای عالی انقلاب فرهنگی با اتفاق نظر به این نتیجه رسید که سیاست های جمعیتی باید عوض شود و در مراحلی که به قانون نیاز است، مجلس شورای اسلامی باید کمک کند.وی افزود: ما در جلسه ای به خدمت مقام معظم رهبری گزارش دادیم و ایشان فرمودند جمعیت زیاد از چندین نظر یک امتیاز است.دکتر مخبر دزفولی ادامه داد: معظم له ضمن تاکید بر همکاری همه نهاد های نظام در این باره،‌ بر توجیه فرهیختگان حوزوی، دانشگاهی و فعالان رسانه ها در این زمینه هم تاکید و از عدم وجود یک مرکز رصد کننده موضوع جمعیت نیز ابراز تاسف کردند و این جلسه در راستای اطاعت از این امر ایشان است.عضو پیوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در این زمینه(مصوبه تشویق های افزایش جمعیت) جامع و شامل همه ابعاد رفاهی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و ... است.دکتر مخبر دزفولی در پایان نیز گفت:‌ همه باید به این باور برسیم که وظیفه شرعی در قبال این مسئله داریم و فردای قیامت در این باره مورد سوال قرار می گیریم.

حوزه علمیه باید نظریه جامع اسلامی را تبیین کند

همچنین در این جلسه، حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد واعظی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: حوزویان باید در موضوع جمعیت وارد کار شوند.وی افزود:‌ حوزه علمیه باید در موضوع جمعیت یک نظریه جامع اسلامی را تبیین کند تا ما بدانیم که موضوع جمعیت چه ارتباطی با نظام اشتغال به ویژه اشتغال بانوان، تحصیل و... دارد.استاد حوزه ادامه داد: متاسفانه سیطره فرهنگ غرب با مولفه هایی نظیر فردگرایی افراطی، لذت جویی و... بر بخشی از نسل جوان کشور، ما را با دشواری هایی در زمینه های مختلف از جمله موضع ازدواج و فرزنددار شدن مواجه کرده است.

باید برای رسانه ها در ترویج افزایش جمعیت،‌ مواد خام و خوراک فراهم شود

در ادامه این جلسه دکتر محمد اسحاقی معاون برنامه ریزی و هماهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و دکتر محمودی رئیس مرکز مطالعات جمعیت شناسی آسیا و اقیانوسیه به تشریح ابعاد مختلف مصوبه جمعیتی شورای عالی انقلاب فرهنگی پرداختند.دکتر اسحاقی دراین باره گفت: موضوع جمعیت ذیل موضوع کلان مهندسی فرهنگی مورد بررسی قرار گرفت و ما در تحلیل وضعیت فرهنگی کشور، به موضوع خانواده پرداختیم و نتیجه این شد که متوجه شدیم وضع فعلی جمعیت در کشور نامناسب است و باید اصلاح شود. وی افزود: بعد از گزارشی که خدمت مقام معظم رهبری ارائه شد، معظم له شخصاً وارد میدان تبیین وضعیت جمعیتی کشور شدند که فرمایش متواضعانه معظم له در سفرشان به خراسان شمالی نمونه ای از این جهت گیری رهبر معظم انقلاب است.دبیر شورای مهندسی فرهنگی ادامه داد: باید برای رسانه ها در ترویج موضوع افزایش جمعیت،‌ مواد خام و خوراک فراهم شود تا رسانه ها با تبدیل این خوراک به پیام در قالب های مناسب و تاثیرگذار وارد میدان شوند.دکتر اسحاقی تصریح کرد:‌ آمایش مناسب توزیع جمعیت در کشور، ترویج ازدواج به هنگام و پایدار، توجه به بهداشت باروری و ... از سیاست های مصوب درباره جمعیت است.

عده ای تنظیم خانواده را به معنای کاهش جمعیت گرفتند

دکتر محمودی هم در این جلسه گفت: ‌متاسفانه در کشور ما عده ای تنظیم خانواده را به معنای کاهش جمعیت گرفتند و به کشور خسارت زدند.وی افزود: متخصصانی در همان اوایل دهه 70 شمسی نسبت به سقوط نسل در کشور هشدار دادند ولی متاسفانه مسئولان اجرایی وقت که تحت تاثیر افکار نهادهای بین المللی بودند به این هشدارها توجه نکردند.

این استاد دانشگاه نیز گفت: با مصوبه جامع شورای عالی انقلاب فرهنگی و عزمی که در نظام ایجاد شده، انشاء‌ا... شاهد تحرک مناسبی در این باره خواهیم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha