سلامت نیوز : محمدرضا شانه ساز امروز در نشست خبری همایش ملی طلای سبز(داروهای گیاهی) در سازمان غذا و دارو افزود: کشور ما از نظر تنوع گیاهان دارویی جزو ثروتمندترین کشورهای دنیاست اما با وجود این ثروت سرشار تا قبل از انقلاب تقریباً هیچ داروی گیاهی تولید داخل نداشتیم، تا سال 85 فقط 132 داروی گیاهی مجوز گرفته بودند و امروز این میزان به 840قلم داروی گیاهی رسیده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی گفت: سهم داروهای گیاهی در نسخ پزشکان آ‌لمانی حدود 8 درصد است در حالی که سهم این داروها در نسخ پزشکان آلمان حدود 40 درصد است و همه می‌دانیم که گر چه همه انواع داروها عوارض دارند و اما میزان عوارض داروهای گیاهی به مراتب از داروهای شیمیایی کمتر است.

شانه ساز افزود:‌ یکی از عواملی که موجب تجویز کمتر داروهای گیاهی توسط پزشکان ایرانی است، اطلاع کم آنها از اثربخشی و کم عارضه بودن این داروهاست زیرا در دروس دانشگاهی رشته پزشکی واحدهای درسی کافی درباره داروهای گیاهی وجود ندارد.

معاون سازمان غذا و دارو اضافه کرد: وزارت بهداشت برای رفع این نقیصه دانشکده‌های طب سنتی و داروسازی سنتی در کشور ایجاد شده و قرار است در تمام دانشگاههای علوم پزشکی تیپ یک کشور گسترش یابند.

وی گفت: با توجه به تحریمهای ناجوانمردانه دشمنان مبنی بر تحریم دارو در کشور استفاده از ظرفیت بومی و ملی تولید داروهای گیاهی یکی از راههای موثر برای مقابله با این تحریمهاست.

شانه ساز ادامه داد: با این حال یکی از مشکلات مهمی که موجب اعتمادی مردم به داروهای گیاهی شده است، وجود مراکز غیر مجاز عرضه گیاهان دارویی و داروهای گیاهی و دخالت آنها در امور پزشکی و تجویز داروست و وقتی مردم با بی‌اثری این نوع تجویزها مواجه می‌شوند اعتماد خود را به کل داروهای گیاهی از دست می‌دهند.

معاون سازمان غذا و دارو اضافه کرد: عرضه محصولات غیرمجاز و تقلبی که مسئولیت مقابله با آنها با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و قوه قضاییه است، به بازار رسمی داروهای گیاهی لطمه زده است و متأسفانه وزارت بهداشت مسئولیت مستقیمی برای نظارت بر این اماکن ندارند و فقط مسئولیت نظارت مستقیم بر داروخانه ها و مراکز پزشکی به عهده وزارت بهداشت است.

معاون سازمان غذا و دارو گفت: در مورد داروهایی که به صورت ماهواره ای تبلیغ می شوند و به صورت غیر مجاز عرضه می شوند نیز وزارت بهداشت مسئولیت مستقیم ندارند، اما تاکنون 1200 شماره تلفن این مبلغان مسدود شده است با این حال به نظر وزارت بهداشت مسئولیت برخورد با این نوع هجمه های رسانه ای به عهده رسانه های داخلی است و سوال ما از رسانه ها داخلی این است که تاکنون در این زمینه چه کار کرده‌اند.

وی ادامه داد: در مورد تبلیغات ماهواره ای تولیت و مسئولیت برخورد با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و اگر نیازی به همکاری وزارت بهداشت باشد، ما وظیفه قانونی مان عمل می‌کنیم‌.

وی ادامه داد: در مورد عطاری ها نیز باید گفت این مراکز بخشی از فرهنگ ما هستند و ما نمی خواهیم همه آنها بسته شوند اما می خواهیم ساماندهی شوند به همین علت ایجاد مراکز عرضه مجار گیاهان دارویی و داروخانه‌های سنتی در دستور کار است.

شانه ساز گفت:‌ وزارت بهداشت بدون مجوز قضایی اجازه ورود به عطاریها، فروشگاههای عرضه مواد آرایشی، غذایی و مراکزی مثل ناصرخسرو را ندارد بنابراین مسئولیت مستقیم این نوع مراکز با وزارت بهداشت نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha