سلامت نیوز: موثرترین روش های کاشت مو، بهترین روش برای تشخیص پوکی استخوان، بهترین روش برای جایگزین كردن دندان از دست رفته، سن تشخیص رتینوبلاستوم، اهمیت ورزش در درمان دیابت، بی خبری از شکستگی های مهره ای کمری از مهمترین اخبار رادیو سلامت در این هفته بود.

1.بی عارضه ترین و موثرترین روش های کاشت مو  متد FIT است

دکتر مجتبی امیری متخصص پوست ضمن بیان این مطلب در برنامه ی فراسوی رادیو سلامت گفت:
ریزش مو می تواند علت های مختلفی داشته باشد . علت های تغذیه ای ، برخی بیماری های داخلی ، و بیماری های هورمونی و مزمن باید کنار گذاشته شود . بعد از اینها شایع ترین علتی که وجود دارد ریزش موی ارثی است . به همین جهت شصت یا هفتاد درصد از آقایان درجاتی از آن را تجربه می کنند . اگر این ریزش مو ها به درمانهای دارویی جواب ندهد . ما به طرف درمان های جراحی می رویم که خوشبختانه با پیشرفتی که در امر پیوند مو ایجاد شده ، کاشت موی طبیعی قابل اجرا است . از موی فرد می توان استفاده کرد.وی افزود:
موثرترین روش های کاشت مو  متد  FIT است. این روش برای اولین بار در ایران توسط متخصصان گروه ایران FIT با موفقیت به اجرا درآمد.
در روش کاشت موی طبیعی FIT تیغ جراحی به کار برده نمی شود. موهای نواحی پشت سر، کناره های سر و همچنین بدن خود شخص در محیطی کاملاً استریل با ابزار خاص این روش (غیر جراحی) برداشته شده و با ابزار بسیار ظریف دیگری در قسمت طاس یا کم پشت سر، ابرو کاشته می شود.
دکتر امیری تصریح کرد:
مزایای کاشت موی طبیعی به روش خارج نمودن واحدهای فولیکولی (FIT ) : شامل:

-  نتایج کاملاًطبیعی
- محل برداشت غیر قابل رؤیت
- کسب بیشترین تراکم ممکن
- - بدست آمدن نتیجه دلخواه در کوتاهترین زمان ممکن

2.بهترین روش برای تشخیص پوکی استخوان، سنجش تراکم استخوان یا دانسیتومتری است

دکتر امیر حسین عابدی یکتا متخصص پزشکی ضمن بیان این مطلب در برنامه ی فراسوی رادیو سلامت گفت:
پوکی استخوان یا استئوپوروز حالتی است که در آن استخوان شکننده شده و احتمال شکستگی با ضربات کوچک افزایش می یابد . که روند این بیماری بعد از سن 35 سالگی در انسان آغاز می شود. به طور تقریبی از هر 3 زن یک نفر و ازهر دوازده مرد یکی به پوکی استخوان دچارمی شوند.وی افزود سنجش تراکم استخوان ، پزشک را قادرمی سازد تا شدت پوکی استخوان را اندازه گیری کرده ودرنتیجه استحکام استخوان را بسنجد: این آزمایش بدون درد است و تنها چند دقیقه طول می کشد، همچنین احتیاج به آمادگی قبلی ندارد و در طی آن دارویی مصرف نمی شود..دکتر عابدی یکتا تاکید کرد: بهترین روش پیشگیری ازپوکی استخوان وعوارض آن، رعایت رژیم غذایی مناسب، فعالیت ورزشی مناسب و دوری ازعوامل کمک کننده در افزایش پوکی استخوان ، مانند استعمال دخانیات (به ویژه تمام موارد ذکر شده تا قبل از سن 35 سالگی) و ارزیابی های لازم برای تعیین میزان تراکم استخوانی است.

3.دو سوم افرادی که دچار شکستگی مهره های کمر میشوند علامت بالینی ندارند

دکتر امیر حسین عابدی یکتا متخصص پزشکی ضمن بیان این مطلب در برنامه ی فراسوی رادیو سلامت گفت:
بعضی مواقع مهر ه ای کمر شکسته میشود وفرد خودش خبر ندارد . شکستگی های کوچک ممکن است  علامت  دار نباشند و درد خفیفی وجود داشته  باشد که با مسکن رفع  میشود . شکستگی در کمر باعث ایجاد  قوزی  در کمر و متمایل شدن  شکم به سمت جلو می شود . دکتر عابدی یکتا افزود:در تراکم سنجش استخوان در مراحل اول حتی اگر 10 درصد ریزش داشته باشیم براحتی آن را شناسایی می کنیم . تمام خانمهای بالای 65 سال باید بررسی بشوند . هر خانم یائسه  با هرگونه شکستگی  و نیز کسانیکه  که در مادرشان  سابقه ی شکستگی  مهره وجود دارد ختما باید بررسی شوند . شایع ترین عامل پوکی استخوان ژنتیک است . اگر مادری پوکی استخوان دارد برای دخترش که جوان است باید پوکی استخوان را بررسی بکنیم .
وی تصریح کرد:ورزش سبب افزایش قدرت استخوان‏ها و كند كردن روند پیشرفت پوكی استخوان می‏شود و همچنین قدرت عضلات را افزایش می‏دهد كه این امر كمك می‏كند تا مفاصل حفظ شده و حركات به آسانی انجام شود و انعطاف‏پذیری تاندون‏ها و لیگامان‏ها نیز بهتر شود.


4.بهترین روش برای جایگزین كردن دندان از دست رفته، روش ایمپلنت است

دکتر شهناز ناصر مستوفی متخصص پروتز ضمن بیان این مطلب در گفتگو ی پزشکی با رادیو سلامت گفت:در صورتی كه مدت زیادی دندانهای از دست رفته ترمیم و جایگزین نشوند، موجب وارد شدن فشارهای نامناسبی به بقیۀ دندانها شده و باعث ایجاد درد در ناحیه عضلات صورت و غضروف گیجگاهی می‌شود. همچنین شكل ظاهری صورت را تغییر داده و در نهایت باعث مشكلات گوارشی نیز می‌شود.وی افزود: روشهای جایگزین كردن دندانهای از دست رفته شامل  روشهای مختلف همچون فیلیپر، دندانهای ثابت،‌ دست دندان، ایمپلنت است. دست دندان برای افرادی كه كل دندانهای خود را از دست داده‌اند، درست می‌شود.

5.سن تشخیص رتینوبلاستوم در ایران 3 سالگی است

.دکتر مسعود ناصری پور فوق تخصص سرطانهای چشم ضمن بیان این مطلب در برنامه ی فراسوی  رادیو سلامت گفت:
شایع ترین تومورهای بدخیم چشم به دو دسته تقسیم می شوند که به آنها ملانوم و رتینوبلاستوم می گویند این تومورها برحسب اینکه در چه سنی دیده شود، تقسیم بندی می شوند. ملانوم در بزرگسالان و معمولاً در 60 تا 70 سالگی دیده می شوند
ولی رتینوبلاستوم در سنین زیر 7 سال شایع است. در ایران سن تشخیص این تومور در حدود 5/3 سالگی است.ایشان ژنتیک ،ابتلا به برخی ویروس‌ها، اشعه خورشید و سیگار را به عنوان  علل مستعدکننده ی بیماری برشمرد

6.ورزش در درمان دیابت بسیار موثر است

دکتر امیرحسین عابدی یکتا متخصص طب فیزیکی ضمن بیان این مطلب در برنامه ی صدای مشاور به رادیو سلامت گفت:
ورزش نه تنها باعث پائین آوردن قند خون و كاهش مقاومت به انسولین می شود، بلكه ریسك بیماریهای قلبی عروقی را نیز می كاهد و نیاز به دارو در دیابت نوع 2 را نیز كاهش می دهد.وی ادامه داد: تمامی افراد دیابتی قبل از شروع فعالیت بدنی باید با پزشك معالجشان مشورت كنند تا در صورت لزوم بررسی‌های لازم از نظر وجود عوارض دیابت (مثلاً معاینه ته چشم و یا نوار قلبی) صورت بگیرد. اگر فرد دیابتی از داروهای پایین‌آورنده قند خون (قرص یا انسولین) استفاده می‌كند لازم است تا قند خون خود را قبل از شروع ورزش اندازه بگیرد و در صورتیكه مقدار آن كمتر از mg/dl 100 باشد به علت احتمال افت ناگهانی قند در طول فعالیت بدنی، باید ورزش كردن را تا زمان كنترل قند خون به تعویق بیاندازد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha