سه‌شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۰
کد خبر: 62989
سلامت نیوز : در سال ۲۰۱۲ جهان با مسائل بهداشتی متعددی درگیر بود. از شیوع بیماری هایی که پیشتر مهار شده بود گرفته تا آلودگی هوا و بیماری های ناشی از آن و شیوع ادامه دار چاقی مفرط در کودکان. نکته این جاست که هر قدر در حوزه درمان و مهار بیماری ها پیشرفت حاصل می شود، باز ویروس ها و میکروب های جدید ظهور پیدا می کند و سلامت بشر را به خطر می اندازد. در این مطلب به نقل از سایت «WebMD» به چند مسئله پزشکی-بهداشتی که در سال ۲۰۱۲ درصدر اخبار جهان قرار گرفت، اشاره شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ در سال ۲۰۱۲ برای نخستین بار طی دهه گذشته اداره دارو و غذای آمریکا داروی جدیدی را برای کاهش وزن به تایید رساند. این دارو تحت عنوان «بلویک» (Belviq) ظرف ۱۳ سال گذشته اولین دارویی است که به تایید این سازمان رسیده و توصیه شده است افرادی که دچار چاقی مفرط هستند، همزمان با اتخاذ یک رژیم کم کالری و ورزش از این دارو استفاده کنند.این سازمان مصرف این دارو را برای بزرگسالانی که شاخص توده بدنی آن ها بیش از ۳۰ است (چاق مفرط)، افرادی که شاخص توده بدنی آن ها ۲۷ یا بیشتر است ( اضافه وزن جدی) دارند و حداقل دچار یک عارضه مرتبط با اضافه وزن مانند فشار خون بالا، دیابت نوع۲ و یا کلسترول بالا هستند، توصیه کرده است. این در حالی است که ۲ سال قبل FDA این دارو را به دلیل نگرانی های جدی از میزان تاثیرگذاری و سطح ایمنی آن تایید نکرده  بود.مصرف این دارو صرفاً برای افرادی که دچار چاقی مفرط هستند، توصیه شده است.

این دارو بخش کلیدی مغز را که در تنظیم اشتها نقش دارد و تحت عنوان «گیرنده های ۲C سروتونین» شناخته می شود هدف قرار می دهد. «بلویک» از این رو مشابه داروهایی نظیر «فن فلورامین» است اما از آن دقیق تر است زیرا به طور ویژه گیرنده های مرتبط با سروتونین را هدف قرار می دهد. در مطالعات انجام شده که نتایج آن در مجله ژورنال پزشکی نیواینگلند چاپ شد، نیمی از افراد مبتلا به چاقی مفرط که به مدت یک سال از این دارو استفاده کردند، حداقل ۵درصد کاهش وزن داشتند. همچنین افرادی که به مدت ۲ سال به مصرف دارو ادامه دادند، توانستند کاهش وزن خود را بهتر از افرادی که پس از یک سال دارو مصرف می کردند، حفظ کنند. FDA دو سال قبل به علت نگرانی از بروز تومور سینه در مصرف کنندگان دارو و احتمال ابتلا به عارضه قلبی از تایید دارو خودداری کرد اما تایید دارو در سال ۲۰۱۲ با رای مثبت ۱۸ و منفی ۴ عضو آن انجام شد. یکی از اعضای کمیته FDA پس از تایید دارو گفت: چاقی یکی از مهم ترین معضلات کشورهای غربی است و متاسفانه رژیم غذایی و سبک زندگی نمی تواند مشکل چاقی بسیاری از مردم را برطرف کند. مهم ترین نکته ای که کارشناسان بر آن تاکید می کنند این است که زنان باردار به هیچ عنوان نباید از این دارو استفاده کنند زیرا به نقایص جدی در جنین منجر می شود. بنابراین زنان در سنین باروری باید روش پیشگیری مطمئن در پیش بگیرند و سپس دارو مصرف کنند. همچنین این دارو در ترکیب با دیگر داروهای ضدافسردگی و ضدمیگرن بسیار خطرناک است و ممکن است باعث اختلال در تمرکز و حافظه شود.

*نتایج مطالعات متعدد نشان می دهد که نشستن طولانی مدت برای سلامت مضر است. نتایج تحقیقات نشان می دهد افرادی که روزانه ساعات طولانی می نشینند، در معرض خطر ابتلا به دیابت، حمله قلبی و حتی سرطان هستند . جدیدترین تحقیقات در این زمینه نشان می دهد که نشستن طولانی مدت خطر ابتلا به امراض کلیوی به ویژه در زنان را افزایش می دهد. طبق تحقیقات زنانی که کمتر از ۳ ساعت در روز می نشینند ۳۰درصد کمتر از زنانی که ۸ ساعت یا بیشتر می نشینند، در معرض ابتلا به امراض کلیوی هستند. ۳۰دقیقه فعالیت ورزشی روزانه در مردان خطر ابتلا به این بیماری ها را کاهش می دهد و به طور کلی فعالیت ورزشی در مردان موثرتر از زنان است. بنابراین خطرات نشستن طولانی مدت در زنان به مراتب بیش از مردان است.

این در حالی است که سلامت کلیه به عنوان یکی از اساسی ترین ارگان های بدن سلامت تمام بدن را تحت تاثیر قرار می دهد و مبتلایان به بیماری های کلیوی در معرض خطر بیماری قلبی، کم خونی، بیماری استخوانی و دیگر مشکلات جسمی هستند. نکته این جاست که بسیاری نمی دانند نشستن طولانی مدت برای همه، سالم یا غیرسالم، دارای اضافه وزن یا وزن متعادل، فعال یا غیرفعال به یک اندازه خطرناک است.

*میزان مرگ و میر ناشی از آلودگی به ویروس نیل غربی بالا بود. در آمریکا ویروس نیل غربی بیشترین تلفات و مرگ را از خود به جا گذارد و به طور رسمی اعلام شد که بیش از ۲۶۰۰ نفر بر اثر صدمات مغزی ناشی از این ویروس فلج و دچار سایر اختلالات عصبی شده اند و حداقل ۲۲۹ نفر فوت کردند. این ویروس در ایالت های جنوبی از طریق پشه های آلوده همچنان قربانی می گیرد. مقام های بهداشتی اعلام کردند به ازای هر یک مبتلا، ۳۰تا ۷۰ نفر آلوده می شوند که بعضی از آن ها به تب شدید مبتلا می شوند و برخی دیگر با عفونت های سطحی در طول زمان دچار این عارضه می شوند.

کارشناسان می گویند پرندگان ناقل ویروس نیل غربی هستند. پشه ها پرندگان را نیش زده و سپس انسان را نیش می زند. اگر تعداد ویروس در بدن پشه کافی باشد و ویروس بتواند تکثیر شود انسان را آلوده می کند. اما آن چه شیوع بیماری را در سال ۲۰۱۲ بدتر کرد، وضعیت آب وهوا بود. گرمای غیرعادی هوا در بهار و تابستان در سال جاری مهم ترین علت بود. افزایش گرما به رشد ویروس در پشه منجر می شود و شرایط انتقال آن را راحت تر می کند.

اولین بار در سال ۱۹۹۹ این بیماری در نیویورک مشاهده شد و تا سال ۲۰۰۴ ایالت به ایالت گسترش پیدا کرد. هنوز هم بسیاری از مردم در مقابل این ویروس آسیب پذیر هستند و هیچ درمانی برای بیماری وجود ندارد. تنها نکته مثبت این است که هر کس یک بار آلوده به این ویروس شود، تا آخر عمر مصون می شود تنها راه مبارزه با عارضه، مبارزه با پشه های ناقل است. در ایالت تگزاس کشتن پشه های بالغ در دستور کار قرار گرفت؛ جایی که ۳۰درصد موارد بیماری گزارش شده بود.

*گزارش های مرتبط با نوشابه های انرژی زا جزو جنجالی ترین اخبار پزشکی سال بود. مصرف این نوشابه ها در جامعه با اما و اگرهای بسیاری روبه رو شد و بسیاری از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان را روبه روی هم قرار داد. سازمان غذا و داروی آمریکا اعلام کرد که ۴۰بیماری و ۵ مرگ با مصرف نوشابه  «مانسترانرژی»، ۱۳ بیماری و ۲ مورد ناتوانی مادام العمر بامصرف «راک استار انرژی» و ۹۲ بیماری و ۱۳ مورد فوت با مصرف «فایواور انرژی شاتس» مرتبط دانسته شده است. این گزارش ها توسط بیماران، خانواده  آن ها و پزشکان به FDA رسید. آن ها هشدار می دهند که اگر ارتباطی بین مصرف یک محصول و صدمه جسمی پیدا شود، وظیفه FDA کاهش و حذف عامل خطر است. هر چند گزارش های مستند درباره جزئیات ارتباط بین مصرف نوشابه های انرژی زا و ابتلا به بیماری ها و مرگ منتشر نشده است. اما گزارش های دریافتی از سال ۲۰۰۴ تاکنون تداوم داشته است. در این میان گزارش جدید درباره عوارض مصرف این نوشابه ها تکان دهنده است. مرگ بر اثر حمله قلبی و خودکشی پس از مصرف، سقط جنین، ناشنوایی، خونریزی شدید، ضربان قلب نامنظم، اسهال شدید، میگرن، اختلال سایکوتیک و از دست رفتن تمرکز و حافظه از مهم ترین عوارض مصرف این ۳ نوشابه انرژی زا عنوان شد.

این در حالی است که این نوشابه ها تحت عنوان مکمل غذایی در بازار عرضه می شود و در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرد. همچنین آمار نشان می دهد مراجعه به بیمارستان و اورژانس بر اثر مصرف نوشابه های انرژی زا افزایش یافته است. نکته این جاست که کافئین یکی از اصلی ترین مواد موجود در این نوشابه هاست. مصرف کافئین بیش از اندازه باعث بروز عوارضی همچون بیقراری، بی خوابی و پرخاشگری می شود و ممکن است به شروع حمله های صرع و نامنظم شدن ضربان قلب منجر شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha