چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۵
کد خبر: 63121

سلامت نیوز : رییس مرکز بهداشت شهرستان بندرعباس گفت: آمار 61 درصدی بارداری پرخطر در هرمزگان نشان از بروز بحران در این زمینه در استان دارد که باید به این موضوع رسیدگی شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر محمود حسین پور در این زمینه افزود: یکی از شاخص‌های مهم توسعه یافتگی، سلامت مادران در جامعه است که سطح سواد مادر و آگاهی خانواده، دسترسی به خدمات و فوریت‌های درمانی و هزینه آن از جمله موارد مورد نظر برای سلامت مادران محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی فقط بخش کوچکی از عوامل موثر در کاهش مرگ و میر مادران و کودکان را به خود اختصاص می‌دهد.

رییس مرکز بهداشت شهرستان بندرعباس با بیان این‌که هم اکنون در مرحله‌ای هستیم که اگر درست و با برنامه عمل کنیم می‌توانیم جامعه‌ای مولد و سالم داشته باشیم، خاطرنشان کرد: یکی از مسائل مهم مطرح شده در جامعه در حال حاضر افزایش جمعیت برای جوان‌سازی و پویایی جامعه است اما باید به مسائل دیگری نیز در این زمینه توجه داشت.

وی درباره میزان باروری زنان، عنوان کرد: در حال حاضر در شهرهای بزرگ و توسعه یافته از باروری استقبال نمی‌شود ولی در روستاها و مناطق کمتر توسعه یافته، این میزان رشد زیادی دارد.

رییس مرکز بهداشت شهرستان بندرعباس عنوان کرد: در سال 90 طبق بررسی‌ها و آمار موجود، 15.24 درصد ازدواج‌ها در افراد زیر 18 سال بوده است و همچنین سطح سواد 33 درصد افراد ازدواج‌ کرده در هرمزگان در مقطع ابتدایی و راهنمایی و 2.22 درصد هم بیسواد گزارش شده است.

این مقام مسئول با اعلام این‌که میزان مرگ کودکان زیر پنج سال به ازای هر 1000 تولد زنده در هرمزگان طی سال 89، میزان بروز مرگ کودکان زیر پنج سال به ازای هر 1000 تولد زنده ناشی از سوانح و حوادث کشور را 10 مورد در مقابل 14 مورد در هرمزگان اعلام کرد.

حسین پور، فاصله تولد کمتر از سه سال را با 36 درصد یکی از مهمترین عوامل موثر بر وقوع مرگ مادار باردار طی سال گذشته در هرمزگان اعلام کرد و سن بالای 35 سال با 19 درصد، بیماری‌های زمینه‌ای 18 درصد، بارداری بیش از پنج بار، تاخیر در رسیدن به تسهیلات زایمانی، زایمان توسط فرد دوره ندیده را هر کدام با 6 درصد از دیگر عوامل موثر بر وقوع مرگ مادر باردار عنوان کرد.

وی تصریح کرد: 29 درصد علل مرگ و میر کودکان یک تا 59 ماهه طی سال 90 در استان هرمزگان مربوط به سوانح و حوادث است و بیماریهای عفونی انگلی و ناهنجاری‌ها، به ترتیب با 16 و 15 درصد از دیگر علل مرگ و میر کودکان گزارش شده است.

رییس مرکز بهداشت شهرستان در توضیح علل مرگ و میر کودکان ناشی از حوادث و سوانح غیرعمدی در هرمزگان، عنوان کرد: حوادث ترافیکی با 31 درصد و آسپیراسیون با 25 درصد در صدر علل مرگ و میر قرار دارند و مسمومیت‌های دارویی و برق گرفتگی هر کدام با 10 درصد از دیگر علل محسوب می‌شود. خفگی در آب، عقرب زدگی، علل نامشخص، سوختگی و سقوط از ارتفاع به ترتیب با 7، 7، 4، 3 و 3 درصد از جمله عوامل منجر به مرگ کودکان یک تا 59 ماهه به شمار می‌روند.

وی یادآور شد: کم وزنی، کوتاهی و لاغری هم از دیگر مسائل موارد مورد توجه در نوزدان متولد شده در استان هرمزگان است؛ 12 درصد کودکان متولد شده در استان کم وزن هستند که در مقایسه با آمار سایر استانها در رتبه اول کشوری قرار داریم و در کوتاهی قد و لاغری در رتبه دوم هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha