پنجشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 6319

طبق نتایج مطالعه‌ای كه توسط یك گروه از محققان هاوایی و ژاپن انجام شد، نوع نوری كه معمولا در كلینیك‌های باروری استفاده می‌شود می‌تواند به رشد جنین انسان و سایر حیوانات كه در این آزمایشگاه‌ها مورد تحقیق قرار دارند، صدمه بزند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازپایگاه اینترنتی آسوشیتدپرس، دكتر "ریوزو یاناگیماچی" یك محقق بازنشسته دانشگاه هاوایی كه به دلیل تجاربش در زیست شناسی تولید مثلی معروف است گفت، در این مطالعه نور خورشید و نورهای فلورسنت سفید - سرد بیشترین آسیب را به جنین‌های موش زدند كه این آسیب‌ها حتی زمانیكه تابش این نورها برای چند دقیقه محدود شد بازهم نمایان بود.

نورهای فلورسنت سفید- سرد كه در ظاهر رنگی آبی- سفید دارند معمولا در محیطهای اداری استفاده می‌شوند.

یاناگیماچی گفت، نورهای سفید گرم كه رنگی زرد- سفید دارند و در محیط های مسكونی پرطرفدار هستند باعث می‌شود كه تخمك‌های "بسیاری بیشتری" به بچه تبدیل شوند.

وی افزود، آنها دریافته‌اند كه نور سفید - گرم كمتر مضر است.

یاناگیماچی گفت، اگر چه محور تمركز این مطالعه بر روی پرورش جنین موش قرار داشت اما احتمال دارد كه جنین‌های انسانی نیز بر اثر تابش این نورها تحت تاثیر قرار گیرد.

وی گفت، آزمایشگاه‌هایی كه در حال فعالیت بر روی جنین‌های انسان یا حیوانات هستند باید روش‌های خود را تقویت كنند تا قرار گرفتن در معرض نور در جریان جمع‌آوری تخمك و تلقیح مصنوعی و زمانیكه تخمك‌های بارور شده قبل از كاشت درون رحم مورد بررسی قرار می‌گیرند، به حداقل برسد.

وی گفت، مردم زیاد به نور به عنوان یك عامل زیست محیطی منفی اهمیت نمی‌دهند.

طبق این مطالعه قرار دادن جنین‌های موش در معرض نور مستقیم خورشید حتی تنها برای ‪ ۱۰‬ثانیه موجب بیشترین آسیب را به این جنین‌ها وارد كرد.

این یافته‌ها در شماره ‪ ۱۳‬اوت نشریه "گزارش‌های آكادمی ملی علوم ایالت متحده آمریكا" منتشر شده است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha