سلامت نیوز : قائم مقام سازمان نظام پزشکی با انتقاد از روند پرداخت سازمان‌های بیمه‌گر به پزشکان خانواده گفت: رها کردن جامعه پزشکی بدون پناه در دام بیمه‌ها نتایجی جز وضعیت کنونی نخواهد داشت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر علیرضا زالی در نشست بررسی مشکلات برنامه پزشک خانواده شهری گفت: نقطه نظرات پزشکان و نظام پزشکی‌های استان‌هایی که به ارائه خدمت در قالب طرح پزشک خانواده فعالند، برای وزارتخانه‌های بهداشت و رفاه یک فرصت است.

وی پاشه آشیل اجرای موفق یا شکست برنامه پزشک خانواده را در گرو تامین اعتبارات مکفی، شفاف و پایدار دانست و گفت: اعتبارات لازم برای اجرای برنامه پزشک خانواده در سال 91 را نداشتیم. برای پیشگیری از رخداد تلخ امسال لازم است که در آستانه بودجه سال 92 با مشارکت سازمان‌های نظام پزشکی در زمینه گمانه‌زنی بار مالی مقتضی برای اجرای نسخه 02 را داشته باشیم.

زالی ادامه داد: در سال 91 اعتبار در نظر گرفته شده برای اجرای پزشک خانواده کمتر از 500 میلیارد تومان بود. این در حالی است که گمانه‌زنی‌های اقتصادی اولیه اعتباری بالغ بر 3 هزار میلیارد تومان را لازم می‌داند. بنابر این لازم است که برای سال 92 و اجرای فازهای بعدی برنامه پزشک خانواده پیام روشن بودجه‌ای داشته باشیم تا حادثه تلخ 91 اتفاق نیافتد.

وی با بیان اینکه امسال حوزه سلامت یکی از سخت‌ترین سال‌های بودجه‌ای را تجربه می‌کند، ادامه داد: لازم است برای اجرای طرح بزرگ چند ملی پزشک خانواده اعتبارات مکفی، پایدار و همچنین دارای منابع شفاف لحاظ شود چرا که نظام سلامت از منابع غیرپایدار زخم‌های کهنه‌ای دارد مانند بحث درمان رایگان مصدومان سوانح و تصادفات. تمام بیمارستان‌ها در این زمینه گله‌مندند. به دولت و مجلس گوشزد می‌شود که اجرای این مداخله کلان با اعتبارات موجود، شدنی نیست. ظرفیت جامعه پزشکی برای تامین و گمانه‌زنی‌های اقتصادی این طرح کاملا آماده است.

زالی با انتقاد از دو پاره شدن مباحث مربوط به برنامه پزشک خانواده در دو وزارتخانه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تعاون و کار و رفاه اجتماعی گفت: دستگاه مجری و سیاستگذار طرح پزشک خانواده وزارت بهداشت است اما پرداخت کننده بیمه‌ها هستند. دود این واگرایی به چشم پزشکان خواهد رفت. پزشکان در دام بیمه‌ها رها شده‌اند. جامعه پزشکی مطلقا به بیمه‌ها اعتماد ندارند. اکنون هم سازمان تامین اجتماعی در پرداخت مطالبات جامعه پزشکی هفت ماه عقب است. وضعیت داروخانه‌ها، آزمایشگاه‌ها، مطب‌ها و ... بحرانی است. این موضوع تعارف ندارد نظام فعلی بیمه‌ها مورد اعتماد پزشکان نیست. رها کردن جامعه پزشکی بدون پناه در دام بیمه‌ها نتایجی جز وضعیت فعلی نخواهد داشت.

وی در ادامه با انتقاد از روند پرداخت سازما‌ن‌های بیمه گر به پزشکان خانواده ادامه داد: به عنوان مثال یک پزشک بابت ارائه 199 خدمت تنها 349 هزار تومان دریافت کرده است. این طرحی که این همه داستان درباره آن عنوان کردند که پزشکان به درآمدهای خوب می‌رسند، سرابی بیش نبود.

زالی در ادامه درباره چگونگی قرارداد بیمه‌ها با پزشکان خانواده گفت: همیشه قراردادهای بیمه‌ای یک سویه و ظالمانه بوده است. قطعات الزام آور در قراردادهای بیمه‌ای خطرآفرین است. این موضوع اکنون هم صدق می‌کند این چنین مباحثی "جرزنی بیمه‌ای" است. بیمه‌ها در این طرح بزرگ ملی دارند جر می‌زنند. مسئولین همواره در رسانه‌ها اعلام می‌کنند ما با این طرح همراهی می‌کنیم. اما این همراهی را در عمل نمی‌بینیم.

وی تاکید کرد: تمام اعتبارات برنامه پزشک خانواده باید در اختیار وزارت بهداشت قرار بگیرد. اعتبارات این طرح باید شفاف باشد در غیر این صورت نتیجه‌ای جز ریزش پزشکان نخواهد داشت. در مجموع جامعه پزشکی در طول دو دهه اخیر مطلقا اعتمادی به بیمه‌ها ندارند.

وی با اشاره به ارسال نقطه نظرات جامعه پزشکی درباره طرح پزشک خانواده به معاونت‌های بهداشت و درمان وزارت بهداشت افزود: لازم است برای سال آینده در طراحی یک شبه پیش نویس برای نسخه 03 طرح پزشک خانواده را داشته باشیم و تمام پیشنهادات را در آن مطرح کنیم.

زالی خطر دیگر در طرح پزشک خانواده را مباحث سلیقه‌ای در استان‌ها عنوان کرد و گفت: برای اجرای موفق طرح پزشک خانواده دو نکته اساسی مطرح است و تا این دو نکته حل نشود مشکلات همچنان باقی خواهد ماند اولین نکته بحث تسهیم به نسبت جمعیتی است. به طوری که در کشورهای توسعه یافته به ازای هر 300 نفر یک پزشک خانواده فعال است. از طرف دیگر سرانه طرح پزشک خانواده مورد تایید ما نیست. در مجموع مباحث تسهیم به نسبت جمعیتی، سرانه و همچنین مکانیسم پرداخت پزشکان خانواده باید تغییر کند.

وی افزود: در ابتدای سال که مباحث تورم را نداشتیم پیشنهاد ما برای سرانه پزشک خانواده 4350 تومان بود که اکنون این رقم باز هم تغییر کرده است. از طرف دیگر هزینه‌های جانبی این طرح باید توسط دولت پرداخت و یا جبران شود. دولت باید در این زمینه تلاش بیشتری داشته باشد و لازم است تسهیلات مقتضی و تخفیف‌های مالیاتی به پزشکان خانواده بدهد.

وی ادامه داد: در مورد ماماها نیز پیشنهاد ما از ابتدا آن بود که باید این گروه در طرح پزشک خانواده به صورت مستقل در نظر گرفته شوند و از پکیج خدمات پزشک خارج شوند. در این صورت بار پزشک مجری طرح نیز کمتر خواهد شد.

وی در پایان خطاب به مسئولان وزارتخانه‌های بهداشت و رفاه گفت: لازم است دوستان در بخش‌های اجرایی به جلسه امروز و دیگر مباحث کارشناسی طرح پزشک خانواده با نگاه مشفقانه و دلسوزانه بنگرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha