یکشنبه ۳ دی ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۱
کد خبر: 63380

سال‌ها پیش وقتی واژه وارداتی هیپنوتیزم سر زبان‌ها افتاد،‌ بی‌آن‌كه معنای دقیقی برایش آورده شود، بسیاری از افراد دنبال ساعت جیبی یا یك گردن‌بند بلند می‌گشتند به صورت آونگ مقابل چشمان تكان دهند.

هیپنوتیزم چیست؟
سلامت نیوز : سال‌ها پیش وقتی واژه وارداتی هیپنوتیزم سر زبان‌ها افتاد،‌ بی‌آن‌كه معنای دقیقی برایش آورده شود، بسیاری از افراد دنبال ساعت جیبی یا یك گردن‌بند بلند می‌گشتند به صورت آونگ مقابل چشمان تكان دهند: «‌حالا با شمارش من به خوابی عمیق فرو می‌روی و با خواست من از این خواب بیدار می‌شوی.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ كمتر كسی بود كه حاضر شود خودش را در مقابل این فن تازه‌وارد به آزمون بگذارد. از شایعاتی كه كوچه به كوچه می‌گذشت تا تصویری كه رسانه‌ها از این شیوه به نمایش می‌گذاشتند، همه چیز دست به دست هم داد تا موج بی‌اعتمادی به این درمان روان‌شناختی ـ هیپنوتیزم ـ ایجاد شود.

برخی آن را شیوه‌ای خرافی و وهم‌آلود می‌دانستند و عده‌ای به آن تردستی می‌گفتند،‌ اما حالا بعد از گذشت سال‌ها، متخصصان توانسته‌اند فاصله این شیوه درمان و بیماران را كوتاه‌تر كنند و درمان علمی‌از طریق هیپنوتیزم را به عنوان یكی از شیوه‌های معتبر برای از میان‌بردن بسیاری از بیماری‌های روانی یا حتی جسمی‌معرفی و اجرا كنند.

ایجاد هیپنوتیزم

در هیپنوتیزم،‌ فردی كه علاقه‌مند و آماده همكاری است (تنها چنین افرادی در بیشتر موقعیت‌ها قابل هیپنوتیزم‌شدن هستند) بخشی از كنترلی را كه بر رفتار خود دارد به هیپنوتیزم‌كننده واگذار می‌كند و تحریفاتی را در واقعیت می‌پذیرد. برای ایجاد این حالت، هیپنوتیزم‌كننده از روش‌های مختلفی استفاده می‌كند.

برای مثال، ممكن است از هیپنوتیزم‌شونده بخواهد در حالی ‌كه بتدریج آرامش می‌یابد تمام افكار خود را بر شیء معینی‌ (مثلا پونزی روی دیوار) متمركز كند.می‌توان به هیپنوتیزم‌شونده تلقین كرد كه دچار خواب‌آلودگی است، اما كلمه‌ خواب در اینجا جنبه استعاره دارد، چون به هیپنوتیزم‌شونده گفته می‌شود كه واقعا به خواب نخواهد رفت و همچنان به صدای هیپنوتیزم‌كننده گوش فرا خواهد داد.

ویژگی‌های هیپنوتیزم‌ شدن ، این تغییرات از مشخصات هیپنوتیزم است:

برنامه‌ریزی متوقف می‌شود. فردی كه عمیقا هیپنوتیزم ‌شده، مایل نیست خودش‌دست به فعالیتی بزند و ترجیح می‌دهد صبر كند تا آنچه هیپنوتیزم‌كننده به او تلقین می‌كند، ‌انجام دهد.توجه، گزینشی‌تر از معمول می‌شود. هیپنوتیزم‌شونده كه به او گفته شده است تنها به صدای هیپنوتیزم‌كننده گوش فرا دهد،‌ ‌صداهای دیگر را نشنیده می‌گیرد.تخیلات غنی به‌آسانی برانگیخته می‌شود. هیپنوتیزم‌شونده ممكن است بدون جابه‌جایی، در زمان و مكانی دیگر سرگرم تجربه‌های لذت‌بخش شود.

واقعیت‌آزمایی كاهش می‌یابد و تحریف واقعیت پذیرفته می‌شود. شخص هیپنوتیزم‌شده ممكن است بی‌چون و چرا تجربه‌های موهومی ‌را بپذیرد. البته پذیرش این تجربه‌های موهوم‌ تنها در صورتی اتفاق می‌افتد كه خارج از اصول اخلاقی فرد نباشد.

به یاد می‌آورد

تلقین‌پذیری، افزایش می‌یابد. اصولا هیپنوتیزم‌شدن شخص منوط به این است كه تلقین‌پذیر باشد، اما این كه تلقین‌پذیری در حالت هیپنوتیزم افزایش می‌یابد یا نه،‌ خود نكته بحث‌بر‌انگیزی است. تحقیقات روان‌شناسان حاكی از افزایش مختصر در تلقین‌پذیری به دنبال هیپنوتیزم‌شدن است، اما این افزایش به اندازه‌ای نیست كه تصور می‌شود.

در بیشتر موارد فراموشی پس‌هیپنوتیزمی‌ دیده می‌شود. فردی كه بسیار هیپنوتیزم‌پذیر است، با دریافت دستور، همه یا قسمت عمده وقایع جلسه هیپنوتیزم را فراموش می‌كند، اما با صدور علامتی كه قبلا تعیین‌شده، همه خاطرات آن جلسه را به یاد می‌آورد.

كاربردهای هیپنوتیزم

روی هیپنوتیزم و آثار موفقیت‌آمیز متفاوت آن به لحاظ بالینی مطالعه شده است. برای مثال، برخی كاربردهای متعدد آن عبارت است از:

1‌ـ درمان‌های روان‌شناختی، 2 ـ كاهش وزن، 3 ـ درمان بیماری‌های پوستی، 4‌ ـ آرامش‌بخشیدن به بیماران مضطرب نیازمند جراحی، 5 ـ كنترل درد، 6 ـ كنترل عادت‌ها و روشی برای احساس آرامش، 7ـ افزایش عملكرد ورزشی، 8 ـ درمان‌های پزشكی، 9 ـ ترك سیگار، 10 ـ كاهش استرس، 11ـ فیزیوتراپی و 12 ـ آموزش.

5 باور اشتباه درباره هیپنوتیزم

1‌ـ شخص هیپنوتیزم شده ممكن است دیگر از خواب مصنوعی كه در آن فرورفته، بیرون نیاید. این یكی از باورهایی است كه افراد را از انجام هیپنوتیزم می‌ترساند. در حالی كه این چنین نیست و حتی در صورت ترك فرد هیپنوتیزم‌شده توسط فرد هیپنوتیزم‌كننده، فرد به خواب می‌رود و بعد از مدتی بیدار می‌شود.

2‌ ـ در هیپنوتیزم، فرد هر رفتاری كه به او دستور داده می‌شود، اجرا می‌كند و هر سوالی را كه از او پرسیده می‌شود، پاسخ می‌دهد. این‌چنین نیست، فرد در هیپنوتیزم تنها رفتارهایی را انجام می‌دهد كه با اصول اخلاقی و اعتقادی او همخوانی داشته باشد و سوالاتی را جواب می‌دهد كه پاسخش را می‌داند و با اعتقادات او متضاد نیست.

3‌ ـ همه افراد را می‌توان هیپنوتیزم كرد. بر اساس تحقیقات روان‌شناسان حدود پنج تا 10 درصد مردم را هیپنوتیزم‌كنندگان متبحر نمی‌توانند هیپنوتیزم كنند و بقیه مردم به درجات متفاوت هیپنوتیزم‌پذیرند.

4‌ ـ می‌گویند افرادی كه بسیار هیپنوتیزم‌پذیرند در موقعیت‌های اجتماعی دیگر نیز بسیار تلقین‌پذیر یا تسلیم‌پذیر هستند، اما یافته‌های پژوهشی نشان می‌دهد كه چنین نیست.

5 ‌ـ از طریق هیپنوتیزم و بدون نیاز به راهبردهای درمانی می‌توان اختلالات روانی را درمان كرد. هیپنوتیزم تنها یك وسیله است كه به روانكاوان، روان‌شناسان و روانپزشكان برای دستیابی به بخش ناهوشیار ذهن فرد كه موجب اختلال او شده است، كمك می‌كند و درمان با بررسی و به چالش كشیدن این موارد كه فرد از آنها آگاه نیست و ارائه راهبردهای درمانی، امكان‌پذیر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha