دوشنبه ۴ دی ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۹
کد خبر: 63454
سلامت نیوز : رئیس‌جمهور با حضور در رسانه ملی، ماجرای ارزهای دارویی را وارد مرحله جدیدی كرد. به گفته احمدی‌نژاد ارزهای دارویی مورد نیاز به صورت كامل به شركت‌ها پرداخت شده است. سند او هم حرف‌های رئیس بانك مركزی است. اما «مرضیه وحید دستجردی» وزیر دولت او ماه‌هاست كه درباره كمبود ارز دارویی هشدار می‌دهد و می‌گوید كه نمی‌داند ارزهای دارویی كجا مصرف شده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ «محمدحسین شهریاری» رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی هم تاكید می‌كند كه رئیس بانک مرکزی اطلاعات نادرستی را درباره تخصیص ارز به حوزه بهداشت و تجهیزات پزشکی به رئیس‌جمهور داده است. از سوی دیگر در حالی احمدی‌نژاد خبر پرداخت ارز دارویی مورد نیاز بیماران را می‌دهد كه رحیمی معاون اول او به تازگی در حضور وزیر بهداشت قول داده است كه ارز دارویی مورد نیاز را تامین كند. حال افكار عمومی می‌پرسد كه درمیان صحبت‌های پر تناقض مسئولان، وضع بیماران و مراجعه‌كنندگان به بیمارستان‌ها چه می‌شود؟ بیمارستان‌هایی كه یكبار دیگر آژیر تعطیل شدن آنها درست در روزی كه احمدی‌نژاد به تلویزیون آمده بود از سوی رئیس دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی كشیده شد.

تاکنون فقط یک سوم ارز دارو تامین شده است

حرف‌های احمدی‌نژاد یك بار دیگر وزارت بهداشت و كمیسیون پزشكی را به واكنش وا داشت. هم دكتر «احمد شیبانی» رئیس سازمان غذا و دارو و هم «حسینعلی شهریاری» رئیس كمیسیون بهداشت مجلس تاكید می‌كنند كه تا اواسط شهریور امسال هیچ ارزی برای دارو پرداخت نشده است. شیبانی هم آب پاكی را روی دست همگان می‌ریزد و از احتمال سخت‌تر شدن شرایط دارویی در كشور خبر می‌دهد تا همچنان كفه نرسیدن ارز دارویی سنگینی كند: «در کل از ابتدای امسال فقط یک سوم ارز مورد نیاز دارو تامین شده است و با ادامه این روند احتمال سخت‌تر شدن شرایط هم وجود دارد.» شیبانی با بیان اینکه آخرین ارز دریافتی مورد نیاز برای دارو نیمه آذر ماه پرداخت شده است، می‌گوید: «از نیمه شهریور امسال تا نیمه آذر فقط یک سوم ارز مورد نیاز دارو تامین شده است.»

به گفته او با پیگیری‌های مجدانه وزیر بهداشت تا اواخر آبان امسال 750 میلیون یورو و سپس تا اواسط آذر ماه 977میلیون یورو ارز دارویی دادند که این رقم هم به‌طور کامل هنوز محقق نشده است چون بانک های عامل گشایش اعتبار لازم را در این خصوص نکرده‌اند. اما احمدی‌نژاد می‌گوید: «برای دارو تغییر نرخ ارزی نداریم که کسی بخواهد آن را اضافه کند و باید خود وزارت بهداشت آن را کنترل کند و اجازه ندهد چند نفر چهره بهداشت و درمان را مخدوش کند.»

شهریاری هم با اشتباه خواندن اطلاعاتی كه رئیس بانك مركزی به احمدی‌نژاد داده می‌‌گوید: «تا شهریور هیچ‌گونه ارزی برای تجهیزات پزشکی و دارو از سوی بانک مرکزی به وزارت بهداشت تخصیص داده نشده بود و در این مدت هم برای تجهیزات پزشکی ارز 1226 تومان که رئیس‌جمهور گفت اختصاص داده نشده است.»

به گفته او از اوایل شهریور تا حدود 3 هفته پیش حدود یک میلیارد دلار اختصاص داده‌اند که بیشتر مربوط به دارو و ملزومات ریز پزشکی است اما برای تجهیزات، ارز 1226 تومان اختصاص داده نشد است.

او دلیلی هم برای حرف‌های خود بیان می‌كند: «دلیل این امر هم این است که شركت‌های تجهیزات پزشکی به کرات به ما مراجعه کردند و از این موضوع ناراضی هستند و این اطلاعاتی که من به شما می گویم را از شركت‌های تجهیزات پزشکی به دست آورده‌ام.»

دارو در اولویت دوم نیست

تا پیش از اینكه احمدی‌نژاد بحث ارزهای دارویی را به تلویزیون ببرد، بارها مرضیه وحیددستجردی در رسانه‌ها اعلام كرده بود كه دارو و تجهیزات باید در اولویت دوم و سوم تخصیص ارز باشند اما در اولویت هشتم و نهم قرار دارند. دستجردی خودش هم معترف است كه نمی‌تواند این اولویت‌بندی برچه اساسی است. اما احمدی‌نژاد در برنامه‌تلویزیونی خود اولویت دوم را به تجهیزات پزشكی می‌دهد. شهریاری می‌گوید: «اینکه آقای رئیس‌جمهور گفت ارز تجهیزات پزشکی در اولویت دوم است نادرست است و من مستنداتم را در صحن علنی مجلس شورای اسلامی ارائه دادم، دستگاه ماموگرافی که مربوط به سرطان سینه زنان است در اولویت هشتم در کنار زین اسب قرار گرفته است.»

رئیس‌جمهور با رئیس بانك مركزی برخورد كند

چند هفته پیش بود كه خبر استعفای اجباری مرضیه وحید دستجردی روی تلكس خبری رفت كه البته خیلی زود از سوی او تكذیب شد. اما ماجرا آنقدر جدی بود كه كمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی به دفاع از عملكرد دستجردی بلند شود و از احمدی‌نژاد خواست با نخستین زن وزیر بعد از انقلاب همكاری بیشتری داشته باشد. بنابراین شهریاری با بیان اینکه رئیس‌جمهور باید با رئیس بانک مرکزی که اطلاعات نادرست به وی داده است، برخورد کند، این مسئله را یادآوری می‌كند: «وزیر بهداشت نیز به علت مصاحبه هایش درباره تخصیص ارز مورد غضب واقع شد.»

هشدار‌های وزیر

24 مهرماه بود كه بالاخره سكوت خانم وزیر شكست و از وضع تخصیص ارز دارویی گله كرد: «از اسفند سال گذشته به شدت پیگیر این قضیه بودیم اما به یک باره متوجه شدیم که ارز خیلی کمتر از میزان مورد نیاز در اختیار شركت‌ها قرار گرفته است.» او در همان روز تاكید كرد كه به هیچ‌وجه نتوانستیم به میزان ارزی که باید در 6 ماه اول سال در اختیار شركت‌ها قرار می‌گرفت تا بتوانند مواد اولیه و داروها را تامین کنند، دست یابیم. او همان جا انگشت اشاره را به سمت بانك مركزی می‌گیرد و از بانك‌های عامل سخن به میان می‌آورد كه همكاری لازم را با وزارت بهداشت برای تامین ارز دارویی ندارند. دستجردی 11 روز بعد توانست 400 میلیون دلار ارز دارویی را از بانك مركزی بگیرد اما بیشتر از آن پیش نرفت و گله‌گذاری‌های او به صحن مجلس كشید. همان جا بود كه شهریاری از نحوه تخصیص ارز دارو به واردات لوازم بهداشتی و خودروهای لوکس به شدت انتقاد کرد. دستجردی آن روز كه انتقادها درباره ورود خودروهای لوكس بالا گرفته اعلام كرد كه نمی‌داند ارز دارویی كجا مصرف شده است: «ما تلاش زیادی برای اختصاص ارز مرجع به شركت‌های واردکننده دارو و مواد اولیه دارویی طی 6 ماه گذشته انجام داده ایم ولی موفق نشدیم و نمی‌دانیم این ارز در کجا مصرف شده است.»

دستجردی یكبار دیگر در 18 آذر گله‌های خود از وضعیت تخصیص ارز را به رسانه‌ها كشاند و اعلام كرد كه دور زدن تحریم راحت‌تر از گرفتن ارز از بانك مركزی‌است: «مشکل ما مشکل نقل وانتقال ارز در خارج از کشور و تخصیص ارز در داخل کشور است که باید از طریق بانک مرکزی حل شود، چون ما نقل و انتقال ارز را در خارج از کشور دور می‌زنیم ولی تخصیص ارز در داخل را نمی‌توانیم دور بزنیم. بنابراین باید مسئولان بانک مرکزی به تعهدات خود عمل کرده و تعلل‌های صورت گرفته در تخصیص ارز دارو را از این پس جبران کنند.»

تخصیص ارز دارو به 850 میلیون دلار رسید

3 روز بعد هم تاکنون از مجموع 2.5 میلیارد دلار ارز مورد نیاز برای دارو تاکنون فقط 850 میلیون دلار ارز تامین شده است. پس از آن بانك مركزی اعلام كرد كه ارزها دارویی به طور كامل پرداخت شده است اما صرف خرید مواد آرایشی شده است. دستجردی این مسئله را تكذیب كرد و دكتر شیبانی توضیح داد كه وزارت بهداشت نمی‌تواند ارزی را صرف خرید مواد آرایشی كند: «کسانی که از الفبای تخصیص ارز اطلاع دارند می‌دانند که هیچ‌گونه ارزی به وزارت بهداشت برای توزیع داده نمی‌شود و ارز تخصیص داده شده از مبدا در اختیار شركت‌های دارویی و سایر شركت‌ها قرار می‌گیرد که شركت‌های دارویی پس از گشایش اعتبار در بانك‌های عامل اقدام به خرید و وارد کردن فقط دارو می‌نمایند و اینکه گفته شده است وزارت بهداشت ارز در اختیار شركت‌های واردکننده کالاهای آرایشی قرار داده است دروغ محض است چرا که اصولا امکان جابه‌جایی ارز بین شركت‌ها و حتی کالاها وجود ندارد.»

همین جا بود كه علاوه بر خودروهای لوكس و مواد آرایشی، پای دسته بیل، زین اسب و غذای سگ هم به میان كشیده شد. به گفته شیبانی از سازمان غذا و دارو، دارو و ملزومات پزشکی باید اولویت‌های 2 و 3 باشند ولی هم اکنون اولویت‌های 7 و 8 را دارند و متاسفانه برخی کالاها مانند زین اسب در اولویت‌های بالاتر مثلا اولویت 5 یا 4 قرار داده شده‌اند. مسئله به اینجا كه رسید دستجردی از مسئولان بانک مرکزی خواست توضیح بدهند كه این ارزها چگونه صرف واردات لوازم آرایشی شده است؟ اما به نظر می‌رسد كه توضیح بانك مركزی برای رئیس‌جمهور كافی بود چرا كه آن را در رسانه ملی اعلام كرد. حال این سوال بی‌پاسخ می‌ماند كه با توجه به اینكه معلوم نیست ارزهایی كه به بانك مركزی تخصیص داده شده كجا خرج شده است، تكلیف جان هزاران بیمار محتاج دارو و تجهیزات پزشكی چه ‌می‌شود؟آنچه مسلم است اینكه ارزها صرف خرید دارو وتجهیزات پزشكی نشده است!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha