سه‌شنبه ۵ دی ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۳
کد خبر: 63509

تنها 2 روز پس از صحبت‌های رئیس‌جمهور درباره تخصیص ارز دارو و افزایش نیافتن قیمت دارو، «مرضیه وحید دستجردی» وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی از افزایش قیمت برخی داروها در كشور خبر می‌دهد.

ابهام در وضعیت قیمتی دارو
سلامت نیوز : تنها 2 روز پس از صحبت‌های رئیس‌جمهور درباره تخصیص ارز دارو و افزایش نیافتن قیمت دارو، «مرضیه وحید دستجردی» وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی از افزایش قیمت برخی داروها در كشور خبر می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ به گفته او با توجه به اینکه نرخ ارز مرجع نسبت به سال گذشته ۱۶.۵ درصد افزایش یافته و ارز مرجع کافی نیز در اختیار بخش دارویی قرار نگرفته، افزایش قیمت دارو را در برخی اقلام شاهد هستیم. بانك مركزی هم در نامه‌ای به او قول داده تا 3 هفته آینده مشكلات ارز دارویی كشور را حل كند، با این وجود گران شدن برخی اقلام دارویی از نظر وزیر بهداشت قطعی است. دستجردی در حالی از افزایش قیمت دارو خبر می‌دهد كه احمدی‌نژاد در مصاحبه تلویزیونی‌اش تاكید كرد: «احدی حق ندارد قیمت دارو را بالا ببرد.»

اطلاعات غلط ارزی

زمانی كه محمود احمدی‌نژاد در برنامه زنده تلویزیونی اعلام كرد كه ارزهای مورد نیاز دارو به شركت‌ها پرداخت شده بسیاری از خود پرسیدند كه این ارزها كجا خرج شده است؟ چون دستجردی هم خبری از آنها نداشت. ارزها نه به وزارت‌خانه رسیده بود و نه به شركت‌های دارویی داده شده بود. از سوی دیگر سخنان رئیس‌جمهور در رسانه ملی با واكنش رئیس سازمان غذا و دارو روبه‌رو شد تا باز هم تفاوت در حرف‌های مسئولان دولتی ادامه داشته باشد. از سوی دیگر رئیس كمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی به سخنان احمدی‌نژاد درباره تخصیص ارز دارویی واكنش نشان داد و آنها را اطلاعات غلط رئیس بانك مركزی خواند. ابهام در تخصیص ارز دارو كه معلوم نیست كجاست و خرج چه چیزی شده است، به آنجا ختم شد که سرانجام وزیر بهداشت خبر افزایش داروها را تایید كرد.

پس از آن بود كه معاونت‌های بانك مركزی نامه‌ای به وزارت بهداشت فرستادند و به وزیر بهداشت قول دادند تا 3 هفته آینده مشكلات ارز دارویی كشور را حل كند. به گفته دستجردی امسال دلار مرجع با تاخیر به حساب شرکت‌های دارویی واریز شده و این در حالی است که با افزایش 16.5 درصدی مواجه بوده است. چون دلار مرجع سال گذشته 1050 تومان و امسال ۱۲۲۶ تومان است. اما این مسائل باعث نشده تا اقلام دارویی و تجهیزات پزشكی در نگاه دولتمردان در اولویت نخست قرار بگیرد.مسئله‌ای كه نیاز روزافزون جامعه برای زنده ماندن و ادامه زندگی است. اما علاوه بر اینكه این تجهیزات در ردیف 8 و9 تخصیص ارزی قرار دارند، كاربری دوگانه برخی داروها هم به افزایش قیمت‌ آنها منجر شده است.

به گفته دستجردی، برای برخی داروهایی که کاربرد دوگانه در صنعت، تجارت و کشاورزی دارند مانند داروهای ژلاتینی، این داروها نرخ ارز مرجع ندارند و باید با ارز آزاد تهیه شود، بنابراین افزایش قیمت را در این داروها شاهد هستیم. به گفته وزیر بهداشت، کمیته قیمت‌گذاری روی دارو به صورت سه جانبه از سوی تولید‌کنندگان، مصرف‌کنندگان و سازمان غذا و دارو تشکیل می‌شود و در این باره تصمیم‌گیری می‌کند.

برخی از تجهیزات پزشکی نیز مانند سرم که شاهد افزایش قیمت آن بوده‌ایم فقط به علت محفظه پلاستیکی قیمت آن ۳ برابر شده است اما به جای افزایش 2 برابری ما قیمت آن را 40 درصد افزایش دادیم.او می‌گوید: «به علت افزایش نرخ ارز افزایش در قیمت داروها را خواهیم داشت. بسیاری از داروهای وارداتی نیز در شورای تدوین دارویی مصوب شده و ارز دارویی می‌گرفتند اما برخی داروها نیز مصوب نبوده و ارز مرجع به آنها تعلق نمی‌گیرد بنابراین ارز آزاد ۳برابری را دریافت می‌کنند.»

به گفتة او، اكنون این شرکت‌ها مجبورند اقلام خود را با دلار آزاد تهیه کنند بنابراین قیمت‌ها بالا می‌رود. خوشبختانه همه کمی‌ها و کاستی‌ها در حال جبران است و تاکنون یک سوم از ارز دارویی پرداخت شده و ظرف دو، سه هفته آینده با کمک وزارت نفت و بانک مرکزی عمده مشکلات حل می‌شود.

وزیر بهداشت می‌گوید: «30 درصد داروی بیماران خاص و صعب‌العلاج را داریم که آنچه مورد نیاز است تولید مواد اولیه داروهاست چون تولید دارو در کشور بالا نیست. به همین علت فراخوان کرده‌ایم و 300 قلم مواد اولیه دارویی وجود دارد که حدود 12 درصد قلم از آنها آماده رونمایی هستند.» به گفتة او «300 قلم مواد اولیه دارویی مقدار کمی نیست و این در حالی است که شرکت‌های دارویی در معرض فشار افزایش ریال 135درصدی هستند.»

او می‌گوید: «با سندیکای داروسازان و مواد اولیه جلساتی را داشته‌ایم و آنها از مشکلات خود گفتند، باید با بانک مرکزی و بانک عامل برسر میز مذاکره بنشینیم تا مشکلات حل شود.» دستجردی درباره افزایش تعرفه‌ها هم می‌گوید: «تعرفه‌ها سالی یک‌بار تعیین و افزایش می‌یابد بنابراین سال آینده نیز به صورت برنامه از پیش مشخص شده تعرفه‌ها را افزایش می‌دهیم. افزایش قیمت وجود دارد و ما راضی به آن نیستیم. اما با این وجود تعرفه‌ها دوبار در سال افزایش نمی‌یابد.»

بیمه‌ها هم امید دیگر وزیر بهداشت برای حل مشكلات نظام سلامت هستند اما همانطور كه دستجردی می‌گوید: «این سازمان محدودیت اعتباری دارد اما قول همکاری داده و معاونت راهبردی ریاست‌جمهوری نیز باید کمک بیشتری کند تا پزشکان خانواده بیش از این تعداد بتوانند با بیمه‌ها قرارداد ببندد.»

افزایش تامین ارز مرجع برای واردات دارو

در سال‌جاری

به گفتة دستجردی از مجموع 2/5 میلیارد دلار ارز مورد نیاز برای دارو تاکنون فقط 850 میلیون دلار ارز تامین شده است. 150 میلیون دلار ارز نیز برای تهیه ملزومات و تجهیزات پزشکی مورد نیاز تامین شده است که در مجموع می‌توان گفت از شهریورماه امسال به اینسو بانک مرکزی یک میلیارد دلار ارز مرجع برای تامین دارو و ملزومات پزشکی به وزارت بهداشت اختصاص داده است. اما صمد کریمی، سخنگوی مرکز مبادلات ارزی، همان آمار رئیس‌جمهور را اعلام می‌كند و می‌گوید: «امسال 2/5میلیارد دلار ارز با نرخ مرجع برای واردات دارو اختصاص داده شده که 100 میلیون دلار بیش از عملکرد کل پارسال است.»

تاكید كریمی بر پرداخت كامل ارز دارویی پس از اعتراض‌های روز گذشته نشان می‌دهد كه مسئله پرداخت 2/5میلیارد دلار ارز با نرخ مرجع برای واردات دارو برای تصمیم‌گیران تمام شده است. ارزهایی كه معلوم نیست صرف خرید خودروهای لوكس شده یا خرج زین اسب و غذای سگ. شاید هم برای دسته بیل‌ها هزینه‌شده است. به هرحال كسی جواب واضحی برای این سوال‌ها ندارند. اما دولت اصرار بر پرداخت كامل آن دارد، هرچند تلاشی برای شفاف‌سازی محل خرج آن وجود ندارد. برای همین است كه احمدی‌نژاد سخن از تخصیص ارزهای جدید مازاد می‌دهد. حال باید ماند و دید تا 3 هفته دیگر مسئله ارز دارویی حداقل برای مدت كوتاهی حل خواهد شد یا خیر؟

بحران‌های ریالی و ارزی نظام سلامت

همه تلاش‌های وزارت بهداشت ومجلس شورای اسلامی برای تامین اعتباراتی كه باید جان و سلامتی مردم را تضمین كند با شكست مواجه شده است. وزارت بهداشت در 6 ماه گذشته فقط یك‌سوم ارز دارویی را گرفته اما مسئله برای تصمیم‌گیران تمام شده است. از دیگرسو همان اندك اعتباری كه پیش از هدفمندی یارانه‌ها باید به جیب بیمارستان‌ها ریخته می‌شد هم به گفتة كمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی به حساب مسكن مهر ریخته شده است. البته این مسئله كه اعتبار وزارت بهداشت به حساب مسكن مهر ریخته شده، باز هم از سوی احمدی‌نژاد در برنامه تلویزیونی چند روز پیش رد شد تا یك سوال بی‌پاسخ دیگر هم باقی بماند كه پس آن اعتباری كه از حساب وزارت بهداشت برداشته شد و به جیب وزارت راه ریخته شده، كجا هزینه شده است؟

افسانه 6 هزار میلیارد تومانی

می‌ماند 6هزار میلیارد تومان سهم حوزه بهداشت از محل هدفمندی یارانه‌ها كه باید به نظام سلامت تزریق شود اما نه كمیسیون بهداشت مجلس امیدی به اختصاص این سهم مصوب دارد نه اعتراض‌ها و انتقادهای مدیران وزارت بهداشت در این باره به‌جایی رسیده است. بنابراین این سوال پیش می‌آید كه مسئول پاسخ دهی دربارة هزینه‌های سلامت كه هر روز بیشتر بر دوش بیماران سنگینی می‌كند، چه كسی است؟ شاید باید این سوال را یكی از سخت‌ترین سوالات حال حاضر كشور دانست. برای اینكه وزارت‌خانه‌ای كه باید پاسخگوی مطالبات مردمی در بحث بهداشت باشد، خود ناتوان از پاسخ دادن است. چون هنوز نمی‌داند كه اعتباراتی كه باید به نظام سلامت پرداخت می‌شد، كجا دست به دست می‌شود. اعتباراتی كه همواره در سخنان مسئولان پرداخت می‌شود اما هیچ وقت به وزارت‌خانه نمی‌رسد تا در نهایت بیماران بمانند و جیب‌های خالی و دردهای پایان ناپذیر.
کلیه حقوق قانونی این سایت متعلق به روزنامه تهران امروز بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلا مانع است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha