سلامت نیوز : یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، سازمان نظام پزشکی را بازوری قدرتمند وزارت بهداشت توصیف کرد و افزود: این سازمان به عنوان نهادی مستقل و غیر دولتی باید بتواند از منافع مردم و گروه پزشکان دفاع کند که کمک در تعیین و اصلاح تعرقه های غیر واقعی بهترین راه تامین منافع دو گروه است.

عبدالرحمان رستمیان در گفت‌وگو با ایسنا، سازمان نظام پرشکی را بازوی قدرتمند نظام سلامت کشور دانست و افزود: نظام پزشکی با اعمال نظرات کارشناسانه در امر سیاستگذاری امور سلامت جامعه، می تواند دولت و مجلس را در اعمال قوانین منصفانه و منفع العموم جامعه کمک کند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه مسئولان راس سازمان پزشکی باید پزشک و دارای رتبه های برجسته علمی باشند تصریح کرد: در صورتی که مسئولان سازمان نظام پزشکی، پزشک و از نیروهای برجسته علمی کشوری باشند می توانند با اعمال نظرات کارشناسانه، دقیق، علمی و موشکافی صحیح از نیازهای جامعه پزشکان و مردم در تدوین سیاست گذاری های نظام سلامت، هر دو گروه را در نظر بگیرند.

رستمیان همچنین با بیان اینکه سازمان نظام پزشکی نباید تنها مدافع منافع پزشکان در کشور باشد خاطرنشان کرد: برخلاف تصور عموم، سازمان نظام پزشکی به عنوان یک نهادی مستقل، مردمی و غیر دولتی باید در سیاست گذاری ها و تصمیم گیری ها خود منافع مردم و گروه های پزشکان را در نظر بگیرد و به عنوان یک بازوی قدرتمند وزارت بهداشت در جهت رشد و ارتقای علمی پزشکان و بالا رفتن سطح سلامت جامعه کمک کند.

این نماینده مجلس، تعیین تعرفه‌های واقعی و جلوگیری از پرداخت های خارج از تعرفه را از مهم ترین وظایف سازمان نظام پزشکی کشور برشمرد و افزود: اگر چه این سازمان در برخی از وظایف خود عملکرد بهتری داشته است اما باید با اعمال نظرات کارشناسانه دقیق در ترسیم تعرفه های واقعی فعال تر عمل کند و با هر نوع پرداخت ها و تعرفه هایی خلاف قانون( زیر میزی) به شدت مبارزه کند.

رستمیان در پاسخ به این سئوال که در حال حاضر چه انتقادی می توان به سازمان نظام پزشکی کشور وارد کرد افزود: متاسفانه در حال حاضر پرداخت های خارج از تعرفه( زیرمیزی) در جامعه از سوی پزشکان گرفته می شود که این سازمان باید با اختیارات خود نظیر عدم صدور پروانه پزشکی و غیره جلوی این پرداخت ها را بگیرد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه باید تعرفه های قانونی پزشکان در جامعه رعایت شود اظهار کرد: متاسفانه در حال حاضر تعرفه های قانونی به دلایل نادرست و غیر منظقی، در کشور اجرا نمی شود در حالی که اگر بتوانیم تعرفه های موجود را با کمک سازمان نظام پزشکی اصلاح کنیم می توان امیدوار شد پدیده هایی نظیر زیر میزی در کشور کاهش یابد.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس همچنین حمایت از سازمان های بیمه گر را از راه های اصلی اصلاح تعرفه های موجود دانست و گفت: بر اساس برنامه پنجم توسعه قرار بود میزان پرداخت ها از جیب مردم تا 30 درصد باشد اما متاسفانه با گذشت دو سال از این برنامه میزان پرداخت های مردم به جای کاهش بیش از 70 درصد نیز افزایش یافته است.

وی در ادامه امنیت، سلامت و درمان را از حقوق اساسی مردم هر جامعه دانست و یادآور شد: همه جای دنیا مسئله بهداشت و درمان در اولویت های یک تا سوم دولت ها قرار دارد ولی متاسفانه در کشور ما بهداشت و سلامت در اولویت های هفتم و هشتم مسئولان قرار گرفته است این در حالی است که باید با کمک سازمان نظام پزشکی، مجلس، بیمه ها و دولت این کم لطفی ها به نظام سلامت برطرف شود.

رستمیان در پایان خاطر نشان کرد: امیدواریم در انتخابات کسانی در راس سازمان نظام پزشکی قرار بگیرند که وظایف این سازمان را بخوبی شناخته و در تصمیم‌گیری ها از مشارکت خیرخواهانه گروه های پزشکی بطور موثر استفاده کنند و همچنین دفاتر این سازمان در شهرستان ها، در ارائه خدمات هماهنگی کافی با سایر سازمان های مشترک داشته باشند تا تمامی کارها بر اساس یک اصول علمی و دقیق انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha