شنبه ۹ دی ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۳
کد خبر: 63804
سلامت نیوز: از روزی که محمود احمدی‌نژاد، مرضیه وحید دستجردی را برای وزارت بهداشت دولت دهم به مجلس معرفی کرد تا ۷ دی ۱۳۹۱ که او را برکنار کرد، ۱۲۱۳ روز گذشت، روزهایی که به خاطر حضور اولین وزیر زن بعد از انقلاب بخشی از تاریخ این کشور است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، هنوز اخبار مربوط به کامران باقری لنکرانی، وزیر بهداشت دولت نهم مبنی بر اختلافاتش با رئیس جمهوری بر سر انتخاب اسفندیار رحیم مشایی به عنوان معاون اول دولت دهم در رسانه ها داغ بود که در فهرست کابینه دهم نام یک زن به عنوان وزیر بهداشت به چشم خورد. مرضیه وحید دستجردی، متخصص زنان و زایمان،نماینده مجلس پنجم و عضو کمیسیون بهداشت این مجلس، مدیر روابط بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران و رئیس شعبه کیش این دانشگاه.

او با نطقی که در 12 شهریور 88 در مجلس داشت، توانست با وجود برخی انتقادات که درباره انتصاب یک زن به عنوان وزیر وجود داشت 175 رأی موافق از مجلس بگیرد و وزیر بهداشت، درمان و آ‌موزش پزشکی دولت دهم شود و بر صندلی‌ای تکیه زند که پیش از او کاظم سامی، موسی زرگر، هادی منافی، علیرضا مرندی، ایرج فاضل، رضا ملک زاده، محمد فرهادی، مسعود پزشکیان و کامران باقری لنکرانی تکیه زده بودند.

او وارث وزارتخانه پر خرجی بود که نزدیک به 300 هزار پرسنل داشت و گرچه در طول سالهای پس از انقلاب با اجرای شبکه ملی بهداشتی و درمانی کشور که خانه‌های بهداشت را به بیش از 17 هزار روستا برده بود و به مدد مراکز بهداشتی و درمانی شهری و روستایی برنامه واکسیناسیون سراسری و مراقبت مادران و نوزادان توانسته بود میزان مرگ و میر نوزادان، کودکان زیر 5 سال و مادران را کاهش چشمگیر دهد، بیماریهای عفونی را کنترل کند و سن امید به زندگی را از 57 سال به 73 سال برساند اما وزارتخانه‌ای فقیر و پر چالش را تحویل گرفت.

وزارتخانه‌ای که مسئول سلامت و مرگ و زندگی 75 میلیون نفر است و از سالها پیش کسری بودجه با نام آن عجین شده و هر سال کسری چند صد میلیارد تومانی (حدود 2 هزار میلیارد تومانی) را یدک می‌کشید، بیمه ها طلب مراکز بهداشتی و درمانی را به موقع پرداخت نمی‌کردند،حقوق و کارانه پرسنل دیر پرداخت می‌شد و بر خلاف مصوبات برنامه سوم تا پنجم هزینه پرداخت از جیب مردم نه تنها کم نشده و به زیر 30 درصد نرسیده بود بلکه هر سال روند افزایشی خود را ادامه می‌داد.

او درست زمانی وزیر بهداشت که شد خبر برنج‌های آلوده، سوسیس و کالباسهای غیر استاندارد در رسانه‌ها پیچیده بود و برخی مسئولان سازمان ملی استاندارد نیز از آن سخن گفته بودند.

 وحید دستجردی در همان روزهای آغازین آلودگی برنجهای وارداتی به آرسنیک و فلزات سنگین و وجود آلودگی در سوسیس و کالباسها را تکذیب کرد و گفت: وزارت بهداشت گزارش مربوط به سوسیس و کالباس‌ها را به مراجع مربوطه ارائه کرده است، بر اساس این گزارش این مواد غذایی که در کشور تولید می‌شوند، هیچگونه آ‌لودگی ندارند گر چه ممکن است برخی از آنها از بعضی موادی استفاده کرده‌ باشند که بهتر بود استفاده نمی‌کردند و از مواد اولیه بهتری استفاده می‌کردند.»

او در واکنش به اعلام آلودگی برنج‌های وارداتی نیز گفت: «تمام برنج‌های مارک‌دار خارجی که در بازار موجود است نیز در وزارت بهداشت آزمایش شده‌اند و از نظر وزارت بهداشت تمام آنها سالم هستند و مصرف آنها هیچ منعی ندارد. در هیچ یک از این برنج‌ها آلودگی به فلزات سنگین، آرسنیک و غیره دیده نشده است.»

در همان ماههای اول وحید دستجردی چارت سازمانی وزارت بهداشت را تغییر داد، معاونت سلامت را به دو معاونت بهداشتی و درمانی تقسیم کرد و مدتی بعد با مصوبه شورای عالی اداری معاونت غذا و دارو را به سازمان غذا و دارو تغییر نام داد موضوعی که البته واکنش نمایندگان مجلس را در پی داشت و غیر قانونی خوانده شد.

چند ماهی از وزارت او نگذشته بود که در اسفند سال 88 خبر لو رفتن تعدادی از سوالات آزمون دستیاری تخصصی پزشکی منتشر شد. وزیر بهداشت برای اولین بار این شایعات و اخبار را که از حدود 10 سال قبل همواره وجود داشت تأیید و آزمون دستیاری را ابطال کرد و زمان برگزاری مجدد آن را 27 فروردین 89 اعلام کرد.

اما پر سر و صداترین خبر دوران وزارت وحید دستجردی ماجرای رهاسازی دو بیمار از بیمارستان امام خمینی(ره) تهران در بیابانهای اطراف اتوبان خلیج فارس بود که عکس آن در برخی رسانه‌ها منتشر شد، وزیر بهداشت این ماجرا را ساختگی خواند و تکذیب کرد و تا آخرین روزهای وزارتش نیز بر این گفته اصرار کرد اما هر چه بود رئیس مجتمع بیمارستانی امام خمینی را برکنار کرد. با این حال انتقادات تند رسانه‌ها از عملکرد وزیر بهداشت در این زمینه رابطه اولین وزیر زن را با رسانه‌های منتقد سرد کرد.

اما چند ماهی از این سوژه داغ رسانه‌ها نگذشته بود که وزیر بهداشت آیین نامه اصلاح اورژانسهای بیمارستانی کشور را به سراسر کشور ابلاغ کرد و مطابق آن همه این مراکز ملزم به پذیرش همه بیماران در هر شرایطی شدند. پزشکان متخصص باید 24 ساعته در اورژانس مستقر باشند، بیماران باید ظرف 6 ساعت تعیین تکلیف و ظرف 24 ساعت از اورژانس خارج شوند و فضای فیزیکی اورژانسهای بیمارستانی باید اصلاح شود.

همزمان در سال 90 خبر عدم پذیرش یک طلبه جوان در بیمارستانهای تهران که بر اثر ضرب و جرح اراذل و اوباش به کما رفته بود و گفته می شد،بیش از 10 بیمارستان تهران او را پذیرش نکرده‌اند، منتشر شد. وزیر بهداشت خودش طی حکمی یک تیم ویژه پزشکی را مسئول درمان این طلبه جوان کرد که در نهایت به نجات او منجر شد اما سرانجام این ماجرا نیز برکناری رزاقی، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بود.

اولین وزیر زن کشور صراحت لهجه هم داشت و در مواردی تابوها را می شکست آنجا که از آتشفشان ایدز بر اثر افزایش انتقال جنسی ایدز و فعالیت روسپی‌ها سخن گفت و اعلام کرد که با روند فعلی تا 10 سال آینده بیش از 50 درصد افراد مبتلا به ایدز از این طریق مبتلا می‌شوند و شیشه و مواد روانگردان را از عوامل تسریع این روند خطرناک اعلام کرد.

وحید دستجردی در ایام وزارتش اما به یک چالش قدیمی که سالها تیتر روزنامه‌ها بود تا حدی پایان داد، مسئله زباله‌های بیمارستانی که به گفته مسئولان وزارت بهداشت با نصب دستگاههای بی‌خطرساز در تهران تا بیش از 95 درصد و در کل کشور تا بیش از 70 درصد تولید زباله‌های بیمارستانی از بین رفته است.

از دیگر اقدامات او در این مدت می‌توان پیگیری و درخواست بیمه 202 قلم دارو اشاره کرد که سرانجام 53 مورد آن به تصویب رسید. همین اقدامات بود که مهر امسال در جلسه‌ای با حضور محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری به وحید دستجردی نمره 20 داد و او را تنها مرد کابینه اعلام کرد.

اما مشکلات او با رئیس جمهوری درست از زمانی آغاز شد که بعد از ماهها سکوت در مورد مشکلات ارز دارویی،‌کمبود اعتبارات حوزه درمان و دارو و اعلام اینکه هیچ مشکل و کمبود دارویی در کشور نداریم و ذخیره دارویی کشور کامل است، بحث بی‌توجهی بانک مرکزی و وزارت صنعت؛معدن و تجارت به اولویت ارز دارویی از زبان وزیر بهداشت به میان آمد.

همزمان شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس از تورم 300 درصدی در قیمت تجهیزات پزشکی و کمبود داروهای بیماران سخن گفت و امیدوار رضایی، معاون اجرایی مجلس از مسئولان وزارت بهداشت خواست که رودربایستی را کنار بگذارند و از مسئولان اقتصادی و بودجه‌ای دولت به خاطر عدم تخصیص به موقع ارز و تخصیصن ندادن کافی بودجه‌های مصوب ریالی مجلس شکایت کنند.

آنجا بود که وزیر بهداشت و معاونان وی اعلام کردند، 6 ماه در پرداخت ارز دارویی تأخیر وجود دارد و از 2.5 میلیارد دلار ارز مورد نیاز دارویی کشور تا آخر آذر کمتر از 800 میلیون دلار اختصاص داده شده است و مسئولان تخصیص ارز به جای دارو به لوازم آرایشی، زین اسب، دسته بیل و چوب بستنی ارز اختصاص داده‌اند.

پزشکان و انجمنهای حامی بیماران هم از کمبود و گرانی داروهای بیماران به خصوص داروهای بیماران مبتلا به سرطان، تالاسمی، هموفیلی، دیالیزی و کمبود داروهای بیمارستانی مانند داروهای بیهوشی سخن گفتند که از نارضایی‌ها خبر می داد.

همزمان مسئولان حوزه درمان وزارت بهداشت نیز از کسری بودجه بالای  بیمارستانهای کشور سخن گفتند و اعلام کردند که برای اداره بیمارستانها حداقل 1900 میلیارد تومان کسری دارند و این البته غیر از اعتباری است که برای پرداخت حقوق و مزایای کارکنان بیمارستانها نیاز دارند.

درست در همین زمان شایعاتی درباره فشار دولت برای تغییر رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز شنیده می‌شد که البته نامه استعفای باقر لاریجانی به تاریخ 21 آذر 91 و پاسخ وزیر بهداشت مبنی بر مخالفت با استعفا و اصرار بر ادامه فعالیت وی دیروز همزمان با اعلام برکناری وی منتشر شد.

سرانجام شاید همین پافشاری وزیر بهداشت بر ماندن باقری لاریجانی، رئیس شورای سیاستگذاری وزارت بهداشت و رئیس مهمترین دانشگاه علوم پزشکی کشور و ادامه انتقادات وی از تخصیص کم و دیرهنگام ارز دارویی و اعلام افزایش سهم مردم از هزینه های درمانی به حدود 65 درصد و افزایش افرادی که به خاطر همین هزینه ها فقیر می شوند به بالای 5 درصد جمعیت کشور بود که شایعه برکناری اولین وزیر زن را از 2 هفته پیش به رسانه‌ها کشاند.

شایعه ای که البته رحیمی، معاون اول رئیس جمهوری بلافاصله در یک مراسم رسمی و در جشنواره پژوهشی دانشگاه پزشکی شهید بهشتی در جمع خبرنگاران آن را تکذیب کرد و گفت: «تا وقتی احمدی نژاد هست من هستم و تا وقتی من هستم، وحید دستجردی هم وزیر بهداشت است».

اما همزمان روزنامه دولت به انتقاد از وزیر بهداشت دولت و اختلافاتش با رئیس جمهوری و به خصوص کشمکش درباره ارز داروی و قیمت داروها ادامه می داد که در تناقض با گفته معاون اول رئیس جمهوری بود.

سرانجام رئیس جهموری به نتیجه قطعی رسید و در روز پنجشنبه 7 دی طی خبری که در سایت دولت منتشر شد، خبر برکناری تنها وزیر زن بعد از انقلاب که تا ساعت 12 ظهر همان روز در دفترش حاضر بود منتشر شد.

اکنون فردی که خود را «وزیر پزشک خانواده» خوانده بود و با اعلام گزارش این برنامه در جلسه هیئت دولت قول رئیس دولت را برای حمایت از این برنامه ملی و قانونی گرفته بود تا با دستور او این برنامه به جای 5 سال، دوساله و تا پایان دولت دهم در سراسر کشور اجرا شود، دیگر بر سر کار نیست و معلوم نیست سرنوشت دیگر وعده‌هایش مانند غربالگری سرطان زنان، ایجاد بیمارستانهای جایگزین بیمارستانهای فرسوده، اصلاح اورژانس‌های بیمارستانی و ایجاد اورژانسهای مصرف مواد روانگردان و اجرای برنامه دندانپزشک خانواده چه می‌شود.

هر چه هست اکنون بار سنگین اداره وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در 7 ماه پایانی دولت دهم به دوش محمد حسن طریقت منفرد که سرپرستی این وزارتخانه‌ها را در ایام پذیرفته است افتاده است. چشم پزشکی که قبلاً رئیس بیمارستان امام حسین(ع)، عضو هیئت امنای سازمان تأمین اجتماعی و مشاور مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی بوده و به عنوان یک کارشناس بیمه و سلامت در رسانه‌ها نیز حضور پررنگی داشته و چهره شناخته شده‌ای است.

اما باید دید این کارشناس کارکشته که از بیمه‌ها یعنی جایی که 1400 میلیارد تومان به بیمارستانها بدهکارند می‌آید؛ آیا می تواند از پس مشکلات انباشته شده نظام سلامت در این مدت کوتاه برآید.

آیا او مسیر پیگیری مطالبات بیماران و کارکنان بخش سلامت، تلاش برای کسب منابع مالی، اجرای برنامه توسعه پنجم از جمله پزشک خانواده و نظام ارجاع، کاهش هزینه‌های درمان مردم، رفع کمبودهای دارویی و تجهیزات پزشکی و اصلاح تعرفه‌های پزشکی را ادامه می‌ دهد، یا راه دیگری می‌رود؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha