سلامت نیوز : محمد‌علی محققی در گفت‌وگو با فارس، خرید تعهدات دندانپزشکان را تکذیب کرد و گفت: سیاست‌های وزارت بهداشت را در حوزه آموزشی ستاد وزارت بهداشت تعیین می‌کند و دبیرخانه‌های مختلف آموزشی آن را اجرا می‌کنند.

وی ادامه داد: تعهدات آموزشی باید حتماً اجرا شود و در هیچ شرایطی خرید و فروش نمی‌شوند.

محققی گفت: طبق آئین‌نامه آموزشی سال 91 که به تعیین شورای عالی رسیده و به سایر مراجع ابلاغ شده است هیچ گونه تعهداتی امکان خرید و فروش ندارد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه در اجرای تعهدات آموزشی جدی و سختگیرانه برخورد می‌شود تصریح کرد: در چنین شرایطی اگر افرادی باشند که از این تعهدات سرپیچی کنند طبق دستور حقوقی وزارت بهداشت به شدت با آنها برخورد می‌شود چرا که این افراد تعهدات اخلاقی و قانونی خود را نسبت به مردم انجام ندادند.

وی با بیان اینکه آماری از دانش‌آموختگانی که از تعهدات خود سرپیچی کرده‌اند وجود ندارد گفت: متأسفانه طیفی از این افراد خود را ملزم به رعایت تعهدات خود نمی‌دانند و طبعاً مسئولان را مجبور می‌کنند که به وظایف خود عمل کرده و با آنها برخورد کنند چرا که بسیاری از تعهدات محضری و لازم‌الاجرا است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت در مورد توزیع دندانپزشکان نیز گفت: این مسئله بر اساس نیاز مناطق محروم انجام می‌شود و در پذیرش مراکز جدید، بخشی از ظرفیت به مناطق محروم اختصاص داده می‌شود و تعهد آنان به همان مناطق خواهد بود.

این درحالی است که اکبر فاضل دبیر شورای آموزش تخصصی دندانپزشکی وزارت بهداشت به خبرنگار فارس گفته بود: در آیین‌نامه آموزشی ارائه مدرک فارغ‌التحصیلی دندانپزشکی بندی وجود دارد که طبق آن می‌توانند 6 سال آموزش رایگان تحصیل خود را به نرخ خیلی ارزان حدود 3 میلیون تومان بخرند.

همچنین مصوبه دیگری در این آیین‌نامه وجود دارد که اگر دانشگاه‌های علوم‌پزشکی به مناطق دو و سه نامه‌نگاری کنند و از آنها بپرسند آیا به دندانپزشک احتیاج دارند یا نه و این نامه‌نگاری 15 روز طول بکشد طبق این آیین‌نامه به این معنی است که مناطق محروم نیازی به دندانپزشک ندارند.

وی تصریح کرد: بنابراین فارغ‌التحصیلان دندانپزشکی به راحتی می‌توانند ۶ سال خدمت خود را نیز خریداری کنند. یعنی 12سال تعهد دندانپزشکی با 5 تا 6 میلیون تومان خریداری می‌شود.این آیین‌نامه که در سال 83 و در زمان وزارت دکتر پزشکیان نوشته و در اردیبهشت سال 84 ابلاغ شده است، مشکلاتی دارد که باید بازنگری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha