سلامت نیوز : کارشناس مسوول تغذیه مرکز بهداشت استان یزد با اشاره به مشکلات ناشی از مصرف غذاهای غیر سنتی، توجه به افزایش مصرف غذاهای سنتی را توصیه کرد.

یوسف نقیایی در گفت‌وگو با (ایسنا) ، با اشاره به سومین بسیج اطلاع رسانی تغذیه‌ای از تاریخ 9 تا 15 دی ماه با عنوان «غذاهای بومی و سنتی»، گفت: غذاهای سنتی و بومی در هر منطقه و شهر جزئی از میراث و فرهنگ آن منطقه محسوب می شود به طوری که این غذاها طی سالها از نسل‌های گذشته به ما رسیده‌اند و در سالهای اولیه که این غذاها طراحی و مورد مصرف قرار گرفت بسته به نیازهای آن منطقه و مواد اولیه موجود در آن طراحی و تهیه شد و برخی از این غذاها بتدریج با گذشت زمان غنی و غنی تر شد.

وی ادامه داد: معمولا این غذاها نیازهای ضروری و اصلی یک منطقه را برآورده می‌کند بنابراین کنار گذاشتن این غذاهای سنتی می تواند بر تغییرات فیزیولوژیک بدن در آن منطقه تاثیر بسزایی داشته باشد.

نقیایی تصریح کرد: از طرفی ورود غذاهای غیر سنتی که معمولا در تهیه آنها محصولات فرآوری شده نه چندان مناسب به وفور استفاده می شود، می تواند در افزایش و گسترش بیماری‌های تغذیه‌ای یک منطقه اثرگذار باشد بنابراین بهترین توصیه در این خصوص توجه به افزایش مصرف غذاهای سنتی است.

این کارشناس مسوول تغذیه افزود: نکته مهم در این خصوص توجه به ترکیبات و مواد اولیه این غذاهاست و بستگی به شرایط فیزیولوژیک فرد می‌توان آنها را تغییرات بسیار مختصری داد. به عنوان مثال در مورد استفاده از غذاهای سنتی که در آن از نمک یا روغن فراوان استفاده می‌شود، می‌توان با کاهش مواد اولیه بر سلامت آن غذا افزود و آن را برای مصرف افراد با بیماری‌های فشار خون و قلبی عروقی مناسب نمود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha