آلودگی هوا در این روزها سبب تعطیلی تهران شده است و سبب شد تا کمیته اضطراری آلودگی هوا تصمیماتی برای کاهش آلودگی هوا بگیرد .

سلامت نیوز: آلودگی هوا در این روزها سبب تعطیلی تهران شده است و سبب شد تا کمیته اضطراری آلودگی هوا تصمیماتی برای کاهش آلودگی هوا بگیرد .

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبر آنلاین در حالیکه محمدجواد محمدی زاده، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست معتقد است آلودگی هوا در شهرهای بزرگ بیشتر متاثر از گرد و غبار و ذرات معلق در هواست. دراین باره اینکه کیفیت بنزین تا چه میزانی بر آلودگی هوا تاثیر دارد، می گوید: آلودگی هوا در حد کمی متاثر از نوع و کیفیت سوخت مصرفی است. گرد و غبار و ذرات معلق در هوا تاثیر زیادی در آلودگی دارند که بخش اعظم آن مربوط به کشورهای همسایه غربی است.
در همین حال موید صدر حسینی سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس با انتقاد از سازمان محیط زیست در کنترل آلودگی هوا، این بحث را بیشتر آمیخته به سیاست و می گوید: عملکرد سازمان حفاظت محیط زیست در کنترل آلودگی هوا قوی نبوده است و تصور می شد سازمان حفاظت محیط زیست بسیار پویاتر عمل کند اما متاسفانه انتظاراتی که می رفت در عمل محقق نشد.به گفته وی قرار است که این هفته مجلس مقصر آلودگی هوا را معرفی کند.

اما محمدجواد محمدی‌زاده در دفاع می گوید: هر دستگاهی باید حرف قانونی خود را بزند ولی هیچ دستگاهی نباید مقابل دستگاه دیگر قرار گیرد بلکه در جهت بهبود وضعیت باید حرکت کنیم.

معاون رئیس‌جمهور ادامه داد:‌ برخی از دستگاه‌ها به جای یکدیگر حرف می‌زنند؛ هرکس باید در حوزه مسئولیت خود سخن بگوید بنابراین اینگونه نیست که هر دستگاهی از نگاه خود این شاخص‌های آلایندگی را تحلیل کند. شاخص‌های الودگی میانگین 27 ایستگاه پایش الودگی در تهران است که بعضی اشخاص به دلیل فهم غلط اماری ایجاد ابهام در جامعه می‌کنند.
وی با بیان اینکه موضوع تعطیلی راه حل نیست بلکه مدیریت کردن مسئله است که این جزء ماموریت ماست، افزود: تمام اطلاعات ما حاکی از آن است که شاخص های الودگی امسال نسبت به سال گذشته بهبود یافته است.
محمدی‌زاده گفت: طبیعی است که ساعت 19 شب میزان آلایندگی بالا باشد و در ساعت سه بامداد این میزان تغییر کند. کسی که آمار را می‌فهمد این موضوع را هم درک می‌کند. موضوع آلایندگی و میزان آن باید ظریف اعلام شود چراکه مسئله، سلامت انسان است و در این زمینه ما شوخی نداریم چراکه این آلایندگی در تصمیمات تأثیرگذار است.
وی با بیان اینکه اگر ما عملکرد دستگاهی را قبول نداریم نباید به بی‌اعتمادی و تصمیم‌گیری‌ها دامن بزنیم، افزود: امسال نسبت به سال گذشته در تمام شاخص‌ها بهبود داشته‌ایم. طرح کاهش آلودگی هوا در خوشبینانه‌ترین حالت طرحی پنج ساله است ولی اگر به خوبی عمل کنیم. اگر وضعیت سالم باشد نباید به ناسالم برسد و اگر ناسالم است نباید به هشدار و اگر در هشدار است نباید به اضطرار برسد.
 

مرگ و میر بر اثر آلودگی هوا

آمارهای مرکز فوریت های پزشکی ایران نشان می دهد که در روزهای تشدید آلودگی هوای تهران، شمار بیماران تنفسی « افزایش تا 60 درصدی » را به دنبال داشته است.
رییس اداره اورژانس بیمارستانی مرکز فوریت های پزشکی کشور با اشاره به وجود شواهد علمی مبنی بر تشدید بیماری های مرتبط با سیستم قلبی، عروقی، و ریوی براثر افزایش آلاینده های هوا ، به خبرگزاری ایسنا می گوید: در عمل نیز طبق بررسی های انجام شده در شهر تهران این فرضیه علمی ثابت شد.
به گفته دکتر نادر توکلی مطالعات پژوهشی در بیمارستان های مرکزی شهر تهران درباره بیماری های تنفسی و ارتباط سنجی با نوع آلاینده ها به انجام رسیده و نتایج این پژوهش نشان می دهد که بیشترین عامل مرتبط با تشدید بیماری های تنفسی دی اکسید گوگرد ، ذرات معلق و منواکسید کربن است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha