دوشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۵
کد خبر: 64537

تصاویر ارسالی از مناطق زلزله زده نشان از همت خود مردم برای ساختن خانه‌هایشان دارد‌. زنانی که چادر به کمر خود بسته‌اند در کنار مردان آجر روی آجر می‌گذارند تا بلکه سرپناه‌شان زود‌تر فراهم شود. با همه این تفاسیر ظاهرا پس لرزه های سرپناه، امنیت و... پس لرزه های وسیع تری نسبت به خود زلزله دارد.

بی سرپناه تا بهار
سلامت نیوز : به علت شرایط نامساعد جوی و سرمای شدید، ادامه ساخت و ساز‌ها در مناطق زلزله‌زده آذربایجان شرقی امکان‌پذیر نیست و به فروردین ماه موکول شده است. شاید این خبر در مرحله اول تنها یک خبر باشد اما هم برای مردمی که این روز‌ها را در کانکس به شب می‌رسانند و مسئولینی که تا دیروز برای کلنگ زنی این ساخت و ساز‌ها گوی سبقت را از یکدیگر می‌ربودند تا عکس‌های یادگاری کلنگ به دستشان زیاد‌تر از بقیه باشد تنها یک خبر نیست. درد این است که ساخت و سازهایی که بنا بود به گفته آقای وزیر ۴۵ روزه تمام شود ظاهرا قرار است یک ساله تمام شود!

زلزله‌ای با پس لرزه‌های چندین ماهه

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون ؛ ۲۱ مرداد ماه سال جاری بود که زمین لرزه‌ای به وسعت ۶. ۴ ریشتر مناطقی از استان آذربایجان شرقی را لرزاند. با وجود گذشت 6 ماه از این زلزله هنوز هم شمار زیادی از زلزله زدگان این حادثه در چادر و یا کانکس زندگی می‌کنند. اخبار زیادی از آتش سوزی در چادر‌ها و یا سرمازدگی به گوش می‌رسد و مسئولان با قوت تمام آن را تکذیب می‌کنند. تصاویر ارسالی از مناطق زلزله زده نشان از همت خود مردم برای ساختن خانه‌هایشان دارد‌. زنانی که چادر به کمر خود بسته‌اند در کنار مردان آجر روی آجر می‌گذارند تا بلکه سرپناه‌شان زود‌تر فراهم شود. با همه این تفاسیر ظاهرا پس لرزه های سرپناه، امنیت و... پس لرزه های وسیع تری نسبت به خود زلزله دارد.

وزیری که بنا بود ساخت و ساز‌ها را دوماهه تمام کند

علی نیکزاد؛‌‌ همان وزیری که این روز‌ها به شدت سرش شلوغ است.‌‌ همان وزیری که این روز‌ها سکان سه وزارتخانه را در دست دارد،‌‌ همان وزیری که در زمان زلزله به جای حضور در مناطق زلزله زده ترجیح داد به حج برود، وعده‌های دیگری در مورد بازسازی مناطق زلزله زده داده بود. وعده‌هایی که ظاهرا بناست همچون خیل عظیم وعده‌های دولت‌های نهم و دهم اجرایی نشود و تنها خاک بخورد. وزیر مسکن و شهرسازی تنها یک هفته پس از زمین لرزه به مردم این اطمینان را داد که ساخت همه واحدهای مورد نیاز در ۴۵ روز امکان پذیر است. نیکزاد تاکید کرده بود که همه مسائل مربوط به بازسازی واحدهای تخریب شده در زلزله، را در دولت پیگیری خواهد کرد. وعده‌ای که با گذشت 6 ماه از این زمین لرزه تنها یک وعده توخالی به نظر می‌رسد.

رحیمی: پیش از زمستان خانه‌ها را بازسازی می‌کنیم

اما وعده‌های مسئولان در مورد بازسازی مناطق زلزله زده به نیکزاد ختم نشد و معاون اول رئیس جمهور که برای سرکشی از وضعیت زلزله زدگان به آذربایجان شرقی رفته بود به خبرنگاران وعده داد که تلاش می‌کنیم که قبل از شروع زمستان منازل و خانه‌های آسیب‌دیده بازسازی شوند و این کار طی دو ماه انجام شود. وی همچنین گفت: دولت تلاش دارد که از نظر معیشتی نیز خانواده‌های آسیب‌دیده را مورد حمایت قرار دهد تا زمانی که مسائل و مشکلات آن‌ها رفع شود. صحبت‌های رحیمی هم نشان از این دارد که همه دولتمردان پیش بینی کرده بودند بازسازی مناطق زلزله زده طی دوماه پایان می‌پذیرد. پیش بینی که اوضاع و احوال نشان از افزایش آن به یک سال دارد.

سرمای شدید ساخت و ساز‌ها را متوقف کرد

روز گذشته مدیرکل مسکن کمیته امداد امام خمینی (س) گفت: به علت شرایط نامساعد جوی و سرمای شدید، ادامه ساخت و ساز‌ها در مناطق زلزله‌زده آذربایجان شرقی امکان‌پذیر نیست و به فروردین ماه موکول شده است. قادر صمدی در همین ارتباط به ایسنا گفت: تنها در این شرایط جوی اجرای نازک‌کاری برخی از ساخت و ساز‌ها امکان‌پذیر است که پیگیری می‌شود. وی در ادامه با اعلام اتمام سفت‌کاری ۱۱۰۰ واحد مسکونی، افزود: در نیمی از این واحد‌ها نازک‌کاری نیز به اتمام رسیده است و مددجویان در واحدهای فوق سکنی گزیده‌اند. صمدی در ادامه با اشاره به ۱۷۰۰ واحد مسکونی که مقرر شده بود کمیته امداد امام خمینی (س) در فاز نخست ساخت و ساز‌ها در مناطق زلزله زده برای مددجویانش احداث کند، عنوان کرد: در این میان ۵۰۰ واحد مسکونی به اتمام رسیده، ۱۲۰۰ واحد مسکونی در مرحله سفت‌کاری قرار دارد و بتن‌ریزی و اجرای سازه ۵۰۰ واحد مسکونی نیز تمام شده و تنها اجرای سقف و دیوارچینی آن‌ها باقی مانده است. به گفته مدیرکل مسکن کمیته امداد امام خمینی (س)، در حال حاضر و با توجه به شرایط ضروری هوا در مناطق زلزله‌زده آذربایجان شرقی، امکان اجرای سقف و دیوارچینی وجود ندارد، چرا که در صورت اجرا با یخ‌زدگی و ایجاد ترک روبه رو شده و بی‌نتیجه می‌ماند.

سرپناه در انتظار تغییرات فصلی

با توجه به گفته‌های مسئولان ظاهرا زلزله زدگان آذربایجانی برای سرپناه‌هایشان باید در انتظار تغییرات فصلی بمانند. تغییراتی که به گفته مسئولان تا فروردین ماه سال آتی محقق نخواهد شد. با همه این تفاسیر جای سوال دارد مسئولانی که تا دیروز وعده بازسازی دوماهه می‌دادند امروز چه پاسخی برای این وضعیت دارند؟ آیا فکری به حال سرمای چندین درجه زیر صفر آذربایجان شرقی شده است؟ در همین حوالی به نظر می‌رسد که مسئولان به جای پیگیری وضعیت زلزله زدگان بیشتر به دنبال میتینگ‌های انتخاباتی و فراهم کردن شرایط برای حضور کاندیدای دولت در انتخابات آتی هستند. کسی چه می‌داند شاید نیکزاد که این روز‌ها نامش برای کاندیداتوری در این انتخابات شنیده می‌شود ترجیح می‌دهد وضعیت زلزله زدگان را در دولت آتی به سرانجام برساند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha