سلامت نیوز : دبیر جامعه علمی آزمایشگاهیان ایران با تاکید بر انجام کار تیمی در آزمایشگاهها، اظهارداشت: متاسفانه فقط 5 درصد آزمایشگاههای کشور از حضور متخصص میکروب شناسی بهره می برند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ دکتر غلامرضا ایراجیان روز دوشنبه در نشست خبری پنجمین کنگره بین الملی آزمایشگاه و بالین که قرار است از 26 تا 29 دی ماه جاری در مرکز همایشهای رازی برگزار شود، افزود: هدف از کار پزشکی که یک کار تیمی است، کمک به درمان و ارتقای سلامت جامعه است.

وی با بیان این مطلب که یک پزشک برای قطعی شدن تشخیص احتمالی خود از وضعیت بیمارش نیازمند این است که از سایر گروههای پزشکی کمک بگیرد، گفت: آزمایشگاه، بازوی بسیار مهمی برای این تشخیص قطعی است.

دبیر علمی پنجمین کنگره بین‌المللی آزمایشگاه و بالین ادامه داد: طبق پروتکلهای بین المللی، ما آزمایشگاهیان موظف هستیم که در تشخیص بیماریها به پزشک مشاوره بدهیم. و باید بدانیم که خود آزمایشگاه نیز یک کار تیمی بوده و لازم است که 8 متخصص در این آزمایشگاهها همزمان حضور داشته باشند.

ایراجیان افزود: البته کار این 8 متخصص فقط این نیست که بر روند آزمایشهای رشته تخصصی خود نظارت داشته باشند بلکه باید به پزشک مشاوره بدهند.

وی با اظهار تاسف از اینکه چنین رویه ای در آزمایشگاههای ما معمول نیست، گفت: در کل آزمایشگاههای کشور فقط 5 درصدشان از وجود متخصص میکروب شناسی بهره می برند. در حالی که آزمایشگاههای بیمارستانی از وجود این قبیل متخصصین محرومند.

ایراجیان بر حضور متخصصین میکروب شناسی، ایمونولوژی، بیوشیمی، انگل شناسی، قارچ شناسی، هماتولوژی و پاتولوژی در آزمایشگاههای بالینی کشور تاکید کرد و افزود: خطا در آزمایشگاه به هیچ عنوان قابل قبول نیست اما خطا رخ می دهد.

وی در ادامه به همکاری انجمن خون شناسی اروپا و انجمن میکروب شناسی و بیماریهای عفونی ترکیه در این کنگره اشاره کرد و افزود: حدود 950 مقاله به پنجمین کنگره بین المللی آزمایشگاه و بالین ارسال شده بود که 550 مقاله پذیرفته شد و قرار است تمامی این مقالات به صورت پوستر ارائه شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha