سلامت نیوز : رییس هیات مدیره انجمن کارشناسان بهداشت خراسان رضوی اظهار کرد: با وجود اینکه نیروهای بهداشتی، نقش مهمی در حیطه سلامت ایفا می‌کنند، متاسفانه در سطح جامعه مغفول مانده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ محمد مقضی امروز، 27 دی ماه در نشست خبری با موضوع "اهمیت کارشناسان بهداشت در حیطه سلامت اجتماعی استان" که در دانشکده بهداشت مشهد برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: رویکرد نظام سلامت ما تاکنون درمان‌ محور و پزشک‌ سالار بوده است و به همین دلیل به نیروهای بهداشتی توجهی نشده است.

وی با اعتقاد بر اینکه نگاه پزشکان، درمان‌ محور و فرد محور است اما نیروهای بهداشتی نگاه جامعه‌ محور دارند، خاطرنشان کرد: حیطه سلامت جامعه ارتباط تنگاتنگی با نیروهای بهداشتی دارد.

مقضی با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود 51 دانشگاه علوم پزشکی در سطح کشور وجود دارد و در هر سال حدود 5000 دانشجوی رشته‌های بهداشتی فارغ‌التحصیل می‌شوند، اظهار کرد: اما تعداد اندکی از این نیروها جذب می‌شوند و دلیل این مساله این است که نظام سلامت کشور زیرمجموعه بخش دولتی است.

وی به اهمیت پیشگیری بر درمان اشاره کرد و گفت: در تعریف جامع بهداشت، سطوح درمان به سه دسته تقسیم می‌شود که مبتلا نشدن به بیماری و پیشگیری از آن در سطح اول قرار می‌گیرد که عمده فعالیت نیروهای بهداشتی در این سطح است.

مقضی با بیان اینکه تشخیص زودرس بیماری‌ها و درمان در سطح دوم درمان قرار می‌گیرد، افزود: بازتوانی و جلوگیری از پیشرفت ضایعات سطح سوم درمان محسوب می‌شود.

رییس هیات مدیره انجمن کارشناسان بهداشت استان در ادامه به بیان مهم‌ترین وظایف نیروهای بهداشتی پرداخت و تصریح کرد: آموزش بهداشت، آموزش سالم زیستن، کلیه برنامه‌های مرتبط با سلامت نوزادان، زنان، سالمندان در حیطه وظایف این نیروها قرار می‌گیرد.

وی همچنین کلیه مسائل مربوط به مراقبت از بیماری‌ها، وظایف مربوط به کنترل و پیشگیری از بیماری‌های واگیر و غیرواگیر، بیماریابی اولیه، به دست آوردن الگوی توزیع بیماری‌ها، کلیه مسائل مربوط به بهداشت محیط و ... را از وظایف این نیروها برشمرد.

مقضی به آمار سازمان جهانی بهداشت در خصوص بهبود وضعیت سلامت ایران اشاره کرد و گفت: طبق این آمار، در سال 1970، میزان مرگ و میر کودکان، 122 نفر در هر هزار تولد بوده است که این میزان در سال 2000 به 28 نفر در هر هزار تولد کاهش یافته است.

مقضی با بیان اینکه بر اساس همین آمار امید به زندگی در سال 1970 در کشور، حدود 64 سال بوده است و این میزان در سال 2000 به 71.5 سال افزایش یافته است، تصریح کرد: بهبود اوضاع سلامت کشور به دلیل تلاش‌های نیروهای بهداشتی است.

وی در خصوص تشکیل انجمن کارشناسان بهداشت استان اظهار کرد: حدود یک ماه پیش و در تاریخ 13 آذر ماه مجوز این انجمن توسط مصطفی محمدنجار، وزیر کشور امضا شد.

مقضی توسعه دانش بهداشتی در جامعه، ارتقای سلامت، ارتقای شئون اجتماعی فارغ‌التحصیلان بهداشت، تبیین جایگاه کارشناسان بهداشت در سطح جامعه، دفاع از حقوق صنفی آنان و بالا بردن روحیه این نیروها را از اهداف تشکیل این انجمن برشمرد و گفت: تحقق این اهداف در ارتقای سطح سلامت جامعه مؤثر خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: اقدامات مقدماتی این انجمن با همکاری دانشکده بهداشت مشهد، فرهنگسرای سلامت و دانشگاه علوم پزشکی مشهد آغاز شده است و پذیرش اعضا نیز تا پایان سال جاری انجام خواهد شد.

فعالیت انجمن به طور رسمی از 18 فروردین سال آینده آغاز می‌شود

رییس هیات مدیره انجمن کارشناسان بهداشت استان زمان آغاز فعالیت‌های این انجمن را به طور رسمی، 18 فروردین ماه سال آینده که مصادف با روز جهانی بهداشت است، عنوان کرد.

وی اظهار کرد: در حرکتی خودجوش حدود 4000 دانشجوی رشته‌های بهداشت از 30 دانشگاه کشور نامه‌ای به وزیر سابق بهداشت نوشتند و در آن حمایت خود را از تشکیل این انجمن اعلام کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha