خبرها حکایت از رد صلاحیت بیش از یکصد نفر از نامزدهای انتخابات سازمان نظام پزشکی دارد، سازمانی که به جای پیگیری حقوق و قوانین صنفی پزشکان، به اذعان خود آنها، به‌دلیل فعالیت‌های سیاسی رئیس کنونی سازمان، نه‌تنها گامی در جهت افزایش اختیارات صنفی اعضای این سازمان برنداشته، چه‌بسا منجر شده تا برخی از امتیازاتی که پیش از این در قالب قانون، بدست آمده بود، نیز از میان برده شود.

امتیازات نظام پزشکی در‌«لابی‌های سیاسی»
سلامت نیوز : خبرها حکایت از رد صلاحیت بیش از یکصد نفر از نامزدهای انتخابات سازمان نظام پزشکی دارد، سازمانی که به جای پیگیری حقوق و قوانین صنفی پزشکان، به اذعان خود آنها، به‌دلیل فعالیت‌های سیاسی رئیس کنونی سازمان، نه‌تنها گامی در جهت افزایش اختیارات صنفی اعضای این سازمان برنداشته، چه‌بسا منجر شده تا برخی از امتیازاتی که پیش از این در قالب قانون، بدست آمده بود، نیز از میان برده شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ اشاره بیشتر منتقدان سیاست‌های فعلی این سازمان نیز، از دست دادن حق تعرفه‌گذاری بخش خصوصی درمان است که پس از تلاش فراوان برای تصاحب آن، در پی لابی‌های سیاسی شهاب‌الدین صدر به عنوان بالاترین مقام سازمان نظام پزشکی، به مدت 5 سال از دایره اختیارات این سازمان خارج شد. با اینکه تاکنون هیچ اشاره‌ای به دلیل رد صلاحیت بیش از 100 کاندیدای ششمین انتخابات نظام پزشکی از سوی هیات نظارت نشده، اما نگاهی به اسامی ردصلاحیت‌ها که به طور غیررسمی اعلام می‌شود، به راحتی بیانگر تاثیر سلیقه و گرایش سیاسی نامزدها در تایید و رد‌صلاحیتشان بوده است. گفته می‌شود اسامی ردصلاحیت‌ها از سی‌ام دی‌ماه به داوطلبان انتخاباتی اعلام می‌شود. دکتر مراد‌هاشم‌زهی، رئیس این هیات پیش از این تاکید کرده بود که اسامی رد صلاحیت‌ها، به‌گونه‌ای اعلام می‌شود که حیثیتشان خدشه‌دار نشود.

حذف نخبگان از رقابت‌ها

به هر حال موضع‌گیری سازمانی که قرار بود پیگیر مسائل صنفی پزشکان، در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که بیش از آنکه برای مسوولان رده بالای آن، مسائل جامعه پزشکی مدنظر باشد، نائل شدن به اهداف و امتیازات سیاسی، وزنه سنگین‌تری داشت، امیرحسن قاضی‌زاده یکی از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس از جمله افرادی است که نسبت به این اتفاق انتقاد می‌کند. او معتقد است که سیاسی شدن سازمان نظام پزشکی به جامعه پزشکی آسیب وارد کرده و روابط را غیرمعقول می‌کند. این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به قوانین مصوب 7 و 8، به فارس می‌گوید: «نظارت بر عملکرد پزشکان و توجه به نکات فنی در قشر پزشکان از جمله موضوعاتی است که در قوانین یاد شده آمده است.» قاضی‌زاده از این موضوع انتقاد می‌کند که با ادامه این روند در طولانی مدت، سازمان کارکرد فنی خود را از دست داده و کارکردهای سیاسی در نظام پزشکی اصالت پیدا می‌کند. «این امر موجب می‌شود که بخشی از ظرفیت‌ها از بین رفته و رقابت‌های نابجا شکل بگیرد و برخی نخبگان به‌طور نامتجانس از رقابت‌ها حذف شوند.»

عملکرد «صدر» مثبت نبود

در مقابل این اظهارات اما، عده‌ای نیز معتقدند انتخابات سازمان نظام پزشکی فرصتی شده تا ورشکستگان سیاسی اهداف از دست رفته خود را در این سازمان جست‌وجو کنند، بهرام عین‌الهی، رئیس شورای مرکزی بسیج جامعه پزشکی یکی از این افراد است، با اینکه او بر صنفی بودن این سازمان تاکید می‌کند اما به نظر می‌رسد فراموش کرده، سازمان نظام پزشکی در مرحله کنونی بیش از هر دوره دیگری، تبدیل به پلی برای رسیدن به خاستگاه‌های سیاسی شده، خاستگاهی که از سوی افراد مشخص برای رسیدن به اهداف مشخص‌تر، ایجاد شده است. با این حال کفه انتقاد برعملکرد ریاست سازمان نظام پزشکی در روزهای مانده به برگزاری انتخابات سنگین‌تر است. انتقاداتی که تنها به افرادی که در میدان رقابت انتخابات ایستاده‌اند محدود نمی‌شود. کارشناسان سلامت، یکی از دلایل نابسامانی در این حوزه را عملکرد ضعیف سازمان نظام پزشکی عنوان می‌کنند.

حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با همین توضیح، عملکرد دوره گذشته سازمان نظام پزشکی را مثبت ارزیابی نمی‌کند. او این موضوع را تنها نظر شخصی خود نمی‌داند، جامعه پزشکی، دولتمردان و حتی نمایندگان مجلس را نیز از جمله افرادی معرفی می‌کند که از عملکرد ریاست این سازمان راضی نیستند. از دست رفتن حق تعرفه‌گذاری برای بخش خصوصی درمان نیز مورد اشاره شهریاری به عنوان یکی از مصادیق ضعف عملکرد شهاب‌الدین صدر است، موضوعی که بارها از سوی داوطلبان شرکت در انتخابات نیز مطرح شده، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در این باره به فارس می‌گوید: «نظام پزشکی به جای اینکه از این اختیار استفاده مطلوب کند بازاری را ایجاد کرد که اکنون برای مردم و کشور مشکل‌آفرین شده است.» به گفته شهریاری، ضعف بر عملکرد پزشکان یکی دیگر از نقاط ضعف این سازمان در دوره اخیر است. گلایه‌ای که این نماینده مردم در مجلس تاکید می‌کند از سوی خیلی‌ها مطرح است.

نظام پزشکی حیاط خلوت سیاسی نیست

انتقاد دیگر اما از سوی جامعه پزشکی به آن بخش از سیاست‌های سازمان برمی گردد، که دفاع چندانی از منزلت پزشکان نکرده است. «سازمان نظام پزشکی در دوره اخیر نتوانست از منزلت پزشکان دفاع کند و انتظار است در دوره آینده افراد توانمندی مسوولیت این سازمان را به عهده بگیرند که بتوانند از حیثیت جامعه پزشکی دفاع کنند.» این موضوع را احمد اسفندیاری، یکی از اعضای شورای مرکزی بسیج جامعه پزشکی مطرح می‌کند. به اعتقاد او، مهم‌ترین نکته درباره سازمان نظام پزشکی این است که این سازمان یک سازمان و نهاد صنفی است که در وهله اول وظیفه آن دفاع از شأن و جایگاه جامعه پزشکی و حقوق مردم در حوزه سلامت است. او نیز می‌گوید: «سازمان نظام پزشکی نباید به صورت حیاط خلوت گروه‌های سیاسی تبدیل شود بلکه باید جایگاهی باشد برای حفاظت و حمایت از حقوق مادی و معنوی جامعه پزشکی امری که متاسفانه تاکنون به آن توجه لازم نشده است.»

با وجود تمام انتقادها از باید و نبایدهای عملکرد سازمان نظام پزشکی، داوطلبان انتخاباتی چاره‌ای جز این ندارند تا برای اعلام اسامی‌شان در رد یا تاییدشدگان به انتظار بنشینند، گفته می‌شود محمدرضا ظفرقندی به عنوان یکی از شاخص‌ترین افراد شرکت‌کننده در انتخابات سازمان نظام پزشکی به‌دلیل گزینش‌های سیاسی هیات نظارت، رد صلاحیت شده است، هر چند که او در گفت‌وگو با آرمان از این موضوع اظهار بی‌اطلاعی کرده و تاکید می‌کند که هنوز این موضوع به او ابلاغ نشده است. رئیس سابق سازمان نظام پزشکی از نگرش‌های سیاسی حاکم بر سازمان انتقاد می‌کند.

در خبرها آمده که بیش از یکصد کاندیدای شرکت کننده در انتخابات سازمان نظام پزشکی رد صلاحیت شده‌اند. گفته می‌شود که نگرش‌ها و جهت گیری‌های سیاسی افراد در تایید و یا رد صلاحیتشان نقش مستقیم داشته است، به اعتقاد شما این موضوع شایسته سازمانی مدنی که قرار بود به حقوق صنفی پزشکان بپردازد است؟

بالاخره سازمان نظام‌پزشکی یکی از بزرگترین نهادهای مدنی و قدیمی کشور است و با مجموعه افرادی که در حوزه پزشکی فعالیت می‌کنند، در ارتباط است، سازمان نظام‌پزشکی یکی از سازمان‌های مردمی و تاثیرگذار است، اما متاسفانه چیزی که ما اکنون شاهد هستیم این است که مسوول فعلی سازمان نظام پزشکی با ورود به مسائل سیاسی، در چهار سال اخیر باعث شد تا برخی از اختیارات صنفی این سازمان که پس از تلاش‌های فراوان در قالب قانون نظام پزشکی بدست آمده بود، از دست رود.

اشاره شما بیشتر به حق تعرفه گذاری بخش خصوصی درمان است؟

شاید یکی از مهم‌ترین این قوانین اختیار و امتیاز سازمان در تعیین تعرفه‌های بخش خصوصی بود که در دوره ریاست شهاب‌الدین صدر بر سازمان نظام پزشکی به مدت 5 سال از دست رفت، به هر حال زمانیکه رئیس سازمان به‌دنبال لابی‌های سیاسی است، قوانین و حقوق صنفی سازمان فدای همان لابی‌ها می‌شود. نمونه‌های فراوانی از این مسائل و از دست رفتن حقوق صنفی سازمان وجود دارد.

به نظر شما چرا چنین فضایی بر سازمان نظام پزشکی حاکم شد؟

متاسفانه در شرایطی اعلام می‌شود بیش از یکصد نفر از نامزدهای انتخابات سازمان رد صلاحیت شده‌اند که پشتوانه این سازمان همین جامعه پزشکی و افرادی هستند که قرار است در انتخابات سازمان شرکت کرده و رای دهند، اگر یک تعداد زیادی را به‌دلیل نگرش‌های سیاسیشان رد صلاحیت کنند، دیگر نمی‌توان گفت که ما از یک انتخابات پرشور برخوردار هستیم، به هر حال این اتفاق در سازمان نظام پزشکی افتاده و باعث شده تا ما با یک انتخابات سلیقه‌ای و دستوری مواجه باشیم.

آنگونه که به نظر می‌رسد تاکید هیات نظارت بر انتخابات سازمان، نداشتن گرایش‌های سیاسی مخالف و منتقد است همین موضوع نیز در رد یا تایید صلاحیت‌ها تاثیر مستقیم داشته، از سوی دیگر ریاست فعلی سازمان نیز بر سیاسی بودن انتخابات تاکید می‌کند، به نظر شما این دیدگاه‌ها چقدر می‌تواند در تغییر مسیر سازمان از یک نهاد مدنی و صنفی به یک سازمان دولتی و سیاسی محور تاثیر داشته باشد؟

به هر حال در همه جای دنیا افراد نگرش‌های سیاسی متفاوتی دارند، نباید این نگرش‌ها در حوزه صنفی تاثیر گذار باشند، من تسلط زیادی به نظرات آقای صدر ندارم، اما واضح است که ما در دوره چهار ساله ریاست او بر سازمان، دچار ضعف و ناکارآمدی بودیم، این موضوع البته مورد تصدیق اعضای سازمان نیز است، یکی از همین ناکارآمدی‌ها در بخش مالی و غیر مالی نمود پیدا کرد که حتی منجر شد تا شورای نگهبان نیز روی مسائل مالی این سازمان دست بگذارد. به طور کلی اگر افرادی بخواهند با فعالیت‌های سیاسی خود فرار به جلو داشته باشند و به‌دنبال مواضع سیاسی خود باشند، برای این است که بتوانند رقبای موجود را کنار بزنند و خودشان به جایگاهی برسند.

به هر حال افراد با سلیقه‌های مختلف در انتخابات سازمان شرکت می‌کنند، نباید این گرایش‌ها، در تصمیم گیری هیات رئیسه انتخابات تاثیر گذار باشد، نباید با محدود کردن افراد، نگرش‌های مورد دلخواه یک عده را به آنها تحمیل کنیم، نباید فراموش کرد که سازمان نظام پزشکی یک سازمان صنفی است که اعضای آن یک جامعه بالغ و رشید هستند. در روزهای اخیر اظهار نظرهای متفاوتی راجع به رد صلاحیت‌ها شده، از جمله آن نیز شرکت اصلاح طلبان با عنوان شکست خوردگان سیاسی در آن است. اینکه گفته می‌شود گروهی شکست خورده در پی این هستند که با ورود به انتخابات سازمان به جایگاهی برسند، اصلا مطرح نیست، به هر حال یک انتخابات زمانی آزاد است که تمام گروه‌های سیاسی را در خود جای داده باشد، اگر تعداد زیادی از نامزدها رد صلاحیت شوند، آن گونه که اکنون اتفاق افتاده است، طبعا انتخابات آزاد نخواهد بود و شاهد هستیم که نظر هیات نظارت هم همین است.

با توجه به انتقاداتی که از عملکرد ریاست فعلی سازمان نظام پزشکی در چهار سال اخیر می‌شود، ارزیابی شما از اقدامات شهاب‌الدین صدر در این مدت چیست؟

عملکرد رئیس فعلی سازمان نظام پزشکی را زمانی می‌توان سنجید که ببینیم در 4 سال گذشته سازمان نظام پزشکی چه اختیاراتی را بدست آورده و چه امتیازاتی را از دست داده است، زمانی که من از سال 79 تا 83 رئیس سازمان بودم تلاش فراوانی برای بدست آوردن حق و حقوق صنفی این سازمان کردم، تمام تلاش این بود تا اختیارات سازمان افزایش پیدا کند، حتی در پی این بودیم که قانون سازمان نظام پزشکی را به تصویب برسانیم، آن را به مجلس ششم ارائه کردیم و با اینکه شورای نگهبان ایراداتی به آن وارد کرد در نهایت توانستیم در مجمع تشخیص مصلحت نظام آن را به تصویب برسانیم، جالب اینجاست کسانی که اکنون در سازمان مسوولیت‌هایی دارند همان زمان بر این قانون و تصویب آن مخالفت می‌کردند، بنابراین مشخص است که پروسه سختی برای تصویب قانون طی شد، اما متاسفانه در دوره 4 ساله ریاست صدر بر این سازمان می‌بینیم که بسیاری از این قوانین زیر پا گذاشته شد و حتی از دست رفت. این موضوع بیشتر در حوزه اختیارات نظارتی و تعرفه گذاری بود.

با رد صلاحیت تعداد زیادی از داوطلبان انتخاباتی، چه آینده‌ای برای این سازمان پیش بینی می‌کنید؟

زمانیکه تعداد زیادی از نامزدهای انتخاباتی رد صلاحیت می‌شوند، قطعا عده‌ای باقی می‌مانند که با انتخابشان به عنوان رئیس سازمان، شاهد ضعیف‌تر شدن سازمان و به عقب رفتن آن خواهیم بود، به هر حال عملکرد گذشته افراد نشان دهنده پیش بینی آینده عملکرد آنهاست، باید ببینیم که قبلا چه کاری انجام شده است، این در حالیست که با اتفاقاتی که رخ داده جامعه پزشکی نیز شرکت پرشوری در انتخابات نخواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha