شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۳
سلامت نیوز : تولید کنندگان و فروشندگان مواد مخدر به فراخور زمان و مکان و گروه هدف خود مواد مخدر مختلفی را تولید و عرضه کرده اند. طبق اظهارات مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبازره با مواد مخدر، نتایج شیوع شناسی مصرف مواد در کشور حاکی از این است که شیشه دومین ماده مصرفی در کشور است. به علاوه برخی آمار خبر از شیوع 90 درصدی این ماده در بین جوانان مصرف کننده می دهند. این ماده محرک اثرات مختلفی بر جامعه ما بر جای گذاشته است. به تعبیر دیگر می توان گفت با ورود شیشه به ایران، انقلابی در مصرف مواد صورت گرفته است.

چرا تولید کنندگان مواد به شیشه روی آوردند؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبر آنلاین ؛ پس از اینکه مواد مخدری مانند تریاک و هروئین در بین مردم بدنام شدند مافیای مواد مخدر متوجه شدند که مواد سنتی مانند تریاک و مشتقات آن و هروئین دیگر پاسخگوی نیاز گروه هدف آن ها نیست. مافیای مواد به فکر تولید ماده ای افتادند که مشکلات ترانزیت و قاچاق مواد سنتی را نداشته باشد و در عین حال مصرف کنندگان به راحتی آن را مصرف کنند . همچنین آن ها با تولید این ماده قصد داشتند با معتاد کردن زنان گروه هدف خود را بزرگتر کنند.

چرا شیشه به سرعت رواج یافت؟

به جرات می توان گفت تبلیغات وسوسه انگیز درباره اثرات کوتاه مدت مصرف شیشه خیلی زود شیوع بالای مصرف آن را در پی داشت. اثرات کوتاه مدتی مانند بی خوابی، کاهش اشتها، افزایش میل جنسی،سرخوشی، افزایش تمرکز سبب شد تا حتی جوانانی که قبلا هیچ ماده ای را هم مصرف نمی کردند به مصرف شیشه روی بیاورند. از دیگر مواردی که این ماده محرک شیوع یافت دسترسی آسان به آن و همچنین مصرف آسان آن بود. به سبب ویژگی های که گفته شد زنان نیز وارد چرخه اعتیاد به شیشه شدند.

آیا شیشه درمان دارد؟

به گفته کارشناسان هنوز درمان دارویی قطعی برای این ماده محرک بوجود نیامده است. در کشور ما برای درمان شیشه از چند روش غیر دارویی استفاده می شود. یکی از این روش ها، ماتریکس روش درمان روانشناختی مواد محرک می باشد. همچنین برای درمان شیشه از روش اجتماع درمان مدار (therapeutic community) استفاده می شود. قابل ذکر است که با وجود شیوع گسترده شیشه در کشور استفاده از روش های علمی برای درمان شیشه بسیار کم بوده است.

شیشه در کشور چه اثراتی داشته است؟

مصرف شیشه در بین جوانان و زنان به سرعت رو به افزایش است. مصرف شیشه در بلند مدت سبب آسیب جدی به مغز، توهم و هذیان، پرخاشگری، افسردگی، سوء ظن و بدگمانی و ... می شود. در حال حاضر به سبب اثرات مخربی که شیشه روی خلق و خو و شخصیت فرد مصرف کننده بر جای می گذارد، بسیاری از تخت های بیمارستان های روانی را مصرف کنندگان شیشه پر کرده اند. همچنین به دلیل رفتارهای بدگمانی و سوء ظن گونه خانواده های زیادی متلاشی شده اند. به سبب پرخاشگری های ناشی از مصرف شیشه در عمده حوادث فجیعی که اتفاق می افتد ردپای شیشه دیده می شود. از سوی دیگر مصرف کنندگان شیشه به دلیل از دست دان تعادل روانی و عقلی خود اقدام به رفتارهای پرخطر جنسی می زنند که زمینه ساز بیماری های خطرناکی چون ایدز می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha