سلامت نیوز : براساس اعلام محققان آمریکایی، استفاده از برنامه‌های اجرایی تلفنهای همراه برای تشخیص سرطان‌زا بودن یک خال می‌تواند درمان‌های نجات بخش را به تعویق بیاندازد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ محققان دانشگاه پیتزبورگ چهار برنامه اجرایی تلفنهای هوشمند را برای آزمایش کردند و 188 تصویر از شرایط پوستی سرطانی و شرایطی که نگرانی کمتری درباره آنها وجود داشت را مورد بررسی قرار دادند.

سه مورد از این برنامه ها، تقریبا در یک سوم موارد ضایعات سرطانی را بدون مشکل تشخیص داده اند.پزشکان هشدار دادند که استفاده از تلفنهای هوشمند به جای استفاده از نظر متخصص می تواند زیان آفرین باشد.

نتایج این تحقیقات که در مجله پوست شناسی JAMA منتشر شده به چهار برنامه اجرایی رایج در این عرصه پرداخته است. تصاویر انتخاب شده برای آزمایش با این برنامه ها از تمام ضایعات پوستی انتخاب شده بود.

در این میان تنها یکی از موارد برنامه ها تشخیصهای نسبتا صحیحی درباره وضعیت پوست تصاویر ارائه داد. این برنامه در حقیقت تصاویر دریافتی را از نظر یک کارشناس پوست تحلیل کرده و نتایج را اعلام می کند اما هر بار استفاده از آن 5 دلار هزینه در بر دارد.

لورا فریس رئیس این گروه تحقیقاتی اظهار داشت: این مسئله مهم است که کاربران اجازه ندهند که برنامه های اجرایی جایگزین توصیه های پزشکی و تشخیص یک متخصص شود. اگر آنها یک ضایعه نگران کننده روی صورت خود مشاهده کردند و حتی اگر برنامه اجرایی آن را خوش‌خیم تلقی کرد آنها باید درمان را نزد یک متخصص ادامه دهند.

دبورا میسون از انجمن پوست شناسی بریتانیا اظهار داشت: برنامه های متنوعی برای بررسی خال در بازار وجود دارد آنهایی که تشخیصی هستند را باید با دقت مدنظر قرار داد.

محققان تاکنون به کرات نسبت به فقدان قانونگذاری درباره برنامه های اجرایی که توصیه های پزشکی ارائه می کنند ابراز نگرانی کرده اند. درحال حاضر سازمان غذا و دارو ایالات متحده احتمال تدوین قانون برای این برنامه ها که به بخش بهداشت و درمان منتهی می شوند را بررسی می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha