سلامت نیوز : رییس پژوهشگاه فناوری‌های علوم زیستی جهاد دانشگاهی با بیان اینکه اولین کلینیک اندومتریوز در ایران سال آینده تاسیس می‌شود، گفت: ما در تلاش تاسیس بانک اندومتریوز نیز هستیم تا بتوانیم فعالیت‌های سازمان یافته‌تر و دقیق‌تری را در این زمینه انجام دهیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ محمد مهدی آخوندی که ریاست دومین کنگره کشوری اندومتریوز را بر عهده دارد، اظهار کرد: بحث تولید مثل و چالش‌های درگیر با آن از عواملی هستند که در این بیماری باید مورد بررسی قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه از سال 84 کارگاه‌های متعددی برای شناخت این بیماری برگزار شده است، گفت: این بیماری همچنان ناشناخته باقی مانده بود و ما شروع به تحقیق و پژوهش کردیم که در این زمینه کتاب مقالات اول چاپ شده است و امروز هم کتاب مقالات دوم را چاپ کردیم.

رییس پژوهشگاه فناوری‌های علوم زیستی جهاد دانشگاهی با بیان اینکه اولین کلینیک اندومتریوز در ایران سال آینده تاسیس می‌شود، گفت: ما در تلاش تاسیس بانک اندومتریوز نیز هستیم تا بتوانیم فعالیت‌های سازمان یافته‌تر و دقیق‌تری را در این زمینه انجام دهیم.

در ادامه دکتر علیرضا زالی، قائم مقام سازمان نظام پزشکی با اشاره به اینکه باید در نظام سلامت کشور بازنگری صورت بگیرد، گفت: دست‌اندرکاران نظام سلامت باید بدانند که این بیماری در کشور شایع شده و بررسی‌های لازم برای آن صورت بگیرد. همچنین کار گروهی در جامعه پزشکی توسعه پیدا کند.

وی با بیان اینکه در ایجاد این بیماری زمینه‌های زیست محیطی هم می‌تواند تاثیرگذار باشد، گفت: دی‌آکسین از عناصری است که به علت دفع زباله به وجود می‌آید و می‌تواند در خاک باقی بماند و پس از آن در چرخه گوشتی روزانه ما قرار بگیرد و تاثیرات منفی روی بدن بگذارد. پس در این بیماری عوامل زیست محیطی مانند صنعتی شدن شهرها و آلودگی هوا می‌تواند تاثیرگذار باشد.

زالی، درمان قطعی این بیماری را عمل لاپاراسکوپی نامید و ادامه داد: اما باید توجه داشته باشیم که این بیماری دوره درمان طولانی دارد و در این زمینه باید فرهنگ‌سازی انجام دهیم.

وی با بیان اینکه سن ابتلا به اندومتریوز در کشور ما نسبت به سن جهانی این بیماری کمتر است، گفت: انتظار می‌رود این بیماری شیوع بیشتری داشته باشد، علاوه بر این، این بیماری می‌تواند طیف عظیمی از جامعه پزشکی و مردم را دربر گیرد. همچنین متخصصین، روانشناسان و افرادی که با بیمار رابطه نزدیک دارند، می‌توانند در روند درمان بسیار موثر باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha