سلامت نیوز: اوقات فراغت خود را با فرزندان و نوه های خود بگذرانید و از فعالیت خود لذت ببرید.

با هم از یک کلاس یا سرگرمی مشترک استفاده کنید

اوقات فراغت خود را با فرزندان و نوه های خود بگذرانید و از فعالیت خود لذت ببرید. شما حتی با وجود ابتلا به آرتروز (ورم مفاصل) نیز می توانید از فعالیت های کم فشاری که باید به منظور انعطاف پذیر نگه داشتن مفاصل و نیرومند نمودن عضلات خود انجام دهید لذت ببرید. به این منظور می توانید با یکدیگر در کلاسی شرکت کنید و یا به سرگرمی های پرتحرکی نظیر شنا، گلف، رقص و یا باغبانی بپردازید.

در یک مسابقه دو تفریحی یا 5000 متر شرکت کنید


به توصیه پیشنس اچ وایت، نایب رئیس بخش سلامتی عمومی در بنیاد ورم مفاصل، خوب است که در یک مسابقه دو، پیاده روی یا دوی 5 کیلومتر تفریحی محلی با فرزندان خود شرکت کنید. با پزشک خود مشورت نمایید تا اطمینان حاصل کنید که دویدن یا پیاده روی، برای شما اشکال ندارد، سپس بر اساس انعطاف پذیری، قدرت و توانایی خود، بهترین شیوه را برای این کار انتخاب کنید.

بازی های روی میزی را امتحان کنید


درد آرتروز زانو ممکن است به شما اجازه نشستن روی زمین و شرکت در بازی های سنتی نظیر پازل، شطرنج و دومینو را ندهد. به جای این کار می توانید آن ها را روی میزی قرار دهید که بتوانید به راحتی پشت آن بنشینید. و یا این که فرزندانتان را با بازی های پرتحرکی نظیر تنیس روی میز، فوتبال دستی یا بیلیارد آشنا کنید که سبب تحرک شما و جلوگیری از خشک شدن بدن نیز می گردد.

با فرزندانتان آشپزی کنید


هر یک کیلو اضافه وزنی که از دست دهید، چهار کیلو  فشار را از زانوهای شما کم می کند. بنابرین یک وزن مناسب یعنی درد آرتروز کمتر – به خصوص اگر به آرتروز زانو مبتلا باشید. اگرچه هیچ رژیم غذایی نمی تواند از وقوع آرتروز پیشگیری نماید یا روند پیشرفت آن را کند سازد، و لیکن وجود یک رژیم متعادل برای کنترل وزن بدن ضروری است. با فرزندانتان آشپزی کنید و کلوچه، لازانیا یا نان های سالم بپزید.

هنر و سرگرمی


با انجام سرگرمی های هنری کوچک ترین عضلات خود را به کار بگیرید. کارهای زیادی هست که می توان در این زمینه انجام داد – از ساخت مدل، موزاییک و مجموعه عکس گرفته تا ساخت جواهرات، شمع و پارچه های تزئینی. اگر آرتروز دستانتان به شما اجازه انجام برش زدن یا رنگ آمیزی زیاد را نمی دهد، جزئیات را به فرزندانتان سپرده و کارهای اصلی را خودتان انجام دهید؛ و یا اینکه کار آن ها را نظاره گر باشید.

اوقات خود را بیرون از خانه بگذرانید


اگر به آرتروز مبتلا باشید، انجام حرکات کششی و قدرتی امری ضروری است، پس راهی پیدا کنید که بتوانید در زمانی که خارج از خانه هستید نیز کمی فعالیت کنید. با فرزندان خود بدوید، بادبادک هوا کنید و از خش خش برگ ها زیر پاهایتان لذت ببرید. برای یکدیگر توپ پرتاب کنید، ولی توپ ها را در سایزهای مختلف تهیه کنید که بتوانید به راحتی آن ها را بگیرید. هم چنین می توانید یک مسابقه با موانع مختلف طراحی کنید که در عین تفریح انعطاف پذیری خود را هم تقویت نمایید. در هر صورت فراموش نکنید که به توانایی های بدن خود دقت کنید و بیش از حد از آن کار نکشید.

از سرگرمی های تکنولوژیکی لذت ببرید


هنگام قدم زدن در پارک با استفاده جئوکشینگ یک تمرین هوازی سبک انجام دهید، این وسیله یک گنج یاب فضاهای باز است که از GPS برای یافتن اشیا پنهان شده در صندوق ها استفاده می کند. همچنین می توانید درون خانه با بازی های کامپیوتری فعال که باعث تحرک و برخاستن شما از روی کاناپه شوند، خود را سرگرم کنید. در هر صورت مراقب باشید که از حرکات خاصی که باعث فشار بیش از حد به مفاصل شما می شوند دوری نمایید.

نظافت کنید


با تمیزکاری می توان در عین اینکه از داشتن یک خانه تمیز و آراسته لذت برد، از مزایای حرکات کششی خفیف و ملایم نیز استفاده کرد. اگر فرزندان یا نوه های خردسال دارید، جارو و تی های کوچک در دسترس داشته باشید تا بتوانید در انجام کارها از آنها "کمک" بگیرید. فراموش نکنید که در حین کار، استراحت های کوتاه و کششی برای خود در نظر بگیرید و روند حرکات خود را هر از گاه تغییر دهید تا مفاصل تان دچار کشیدگی یا خشکی نشوند. از ابزارهای ارگونومیکی استفاده نمایید که در دست گرفتن آن ها برایتان ساده تر باشد.

به گنج یابی بروید


اسباب بازی ها و جواهرات بدلی را اطراف حیاط یا پارک پنهان کنید (هنگام قرار دادن اشیا به آرامی خم شوید) و سپس به بچه ها در یافتن آن ها ملحق شوید. یا این که می توانید دوربین های دوچشمی ارزان قیمت و ذره بین تهیه کرده، از یک راهنمای طبیعت کمک بگیرید و در عین اینکه به دنبال پرندگان، پروانه ها، حشرات و گلهای وحشی می گردید، از کمی ورزش هوازی نیز استفاده کنید.

یک باغ درست کنید


کودکان عاشق بازی کردن در خاک و گل هستند، پس یک باغ در یک محفظه به راه بیندازید یا از باغچه های آماده استفاده نمایید.  با فرزندان خود بر سر رشد زیباترین گل یا درشت ترین گوجه مسابقه بگذارید. مطمئن باشید که از تجهیزات خوب استفاده نمایید، مثلا تشکی که روی آن زانو بزنید و ابزار ارگونومیکی با جای دست بزرگتر یا دستگیره های بلندتر.

سرگرمی مورد علاقه خودتان را کشف کنید

مهم نیست با فرزندان یا نوه های خود به چه کاری مشغول باشید، هدف تنها فعالیت کردن شماست. وقتی به آرتروز مبتلا باشید، مفاصل شما اکثر اوقات درد می کند – بنابرین وسوسه انگیز است که استفاده از آن ها را کنار بگذارید و گوشه ای بنشینید. ولی در این صورت عضلات ضعیف تر شده، مفاصل در عملکرد خود با مشکلات بیشتری مواجه خواهند شد، و درد نیز ممکن است افزایش یابد. پس فرقی نمی کند شنا می کنید، قدم می زنید یا وقت خود را در زمین بازی می گذرانید، آن چه اهمیت دارد داشتن فعالیت و تحرک شماست.

منبع:‌مجله پزشکی مادر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha