سلامت نیوز :حسین نیک‌نهاد اظهار داشت: تمام داروها و مواد اولیه دارویی که از خارج کشور وارد می‌شوند، توسط آزمایشگاه کنترل وزارت بهداشت مورد آزمایش قرار می‌گیرند و پس از دریافت مجوز وزارت بهداشت می‌توانند وارد شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی افزود: در مورد مواد اولیه دارویی که وارد کشور می‌شوند، پس از تهیه دارو نیز به طور مجدد داروهای تولیدی مورد کنترل قرار می‌گیرند و زمانی که از سلامتی و خلوص آنها اطمینان حاصل شد، مجوز توزیع صادر می‌شود.

این مسئول اضافه کرد: پنی‌سیلین‌های موجود در داروخانه‌های کل کشور، تولید کارخانه‌های داخلی هستند و فقط یک ماده پیش‌ساز اولیه بوده که هم تولید داخل و هم وارداتی است.

نیک‌نهاد با اشاره به اینکه پیش از این نیز این ماده پیش‌ساز اولیه از کشورهایی مانند چنین و هند وارد می‌شد، اضافه کرد: هیچ مشکلی در پنی‌سیلین‌های فعلی موجود در داروخانه‌ها وجود ندارد و همگی توسط آزمایشگاه کنترل وزارت بهداشت تایید شده‌اند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: باید به این نکته توجه شود که پنی‌سیلین و سفالوسپورین‌ها ترکیباتی هستند که آلرژی‌زا هستند و نزدیک به 20 تا 40 درصد مردم به این ترکیبات حساسیت دارند و در حدود دو درصد افراد نیز این حساسیت به صورت شوک آنافلاکسی ظاهر می‌شود.

وی ادامه داد: این مسئله تازگی ندارد و همواره با آن مواجه بوده‌ایم و تفاوتی ندارد که این داروها در کجا تولید شده باشند، به همین دلیل همواره توصیه می‌شود این داروها قبل از تزریق، تست شوند که موضوع جدیدی نیست.

این مسئول در پایان اذعان داشت: مردم باید به این نکته توجه داشته باشند که داروهای مورد نیاز خود را به‌حتم پس از تجویز پزشک و از داروخانه‌ها تهیه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha