سلامت نیوز : رییس آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت درباره چگونگی برخورد با آزمایشگاه‌های متخلف که اقدام به دریافت هزینه اضافی از بیمار می‌نمایند، اظهار کرد: تاکنون تخلفی در این خصوص به ما گزارش نشده است.

دکتر سعید مهدوی در گفت‌وگو با (ایسنا)، در توضیح راهکارهای مقابله با تحریم‌ها در شرایط کنونی عنوان کرد:‌ در زمان مواجهه با تحریم‌ها، بعضا شاهد افزایش چهار تا پنج برابری قیمت برخی تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی هستیم که البته ناشی از اختلاف قیمت ارز و در پی آن ایجاد قیمت‌های کاذب است که می‌تواند با تاسی به تولید از بین برود.

وی اضافه کرد: کما اینکه اکنون افزایش قیمت برای بخشی از کیت‌ها که در داخل کشور تولید می‌شوند، رخ نداده و این بحران ایجاد نشده است. البته نمی‌گوییم افزایش قیمت اتفاق نیفتاده است، بلکه این افزایش منطقی بوده و حدود 10 تا 20 درصد است.

صلاح نیست در واردات به روی همه کیت‌ها بسته شود

مهدوی با بیان اینکه یک بعد تولید کمی وبعد دیگر آن کیفی است، عنوان کرد: در برخی تست‌ها به لحاظ تنوع تست، خودکفایی داریم اما صلاح نیست در واردات به روی همه کیت‌ها بسته شود. یک علت این امر آن است که مقایسه‌ میان کیت‌های داخلی و خارجی می‌تواند منجر به ایجاد رقابت و افزایش کیفیت تولیدات داخل شود.

وی تاکید کرد: اما می‌توان دست حمایت را از روی واردات کیت‌های خارجی برداشت. در این صورت با توجه به اختلاف قیمتی که پیش می‌آید، اگر آزمایشگاهی بخواهد از کیت خارجی هم استفاده کند یا برای مقایسه جواب‌ها، آن را در اختیار داشته باشد، مشکلی ندارد. بلکه آن چیزی که مهم است در درجه اول افزایش کیفیت کیت‌های داخلی و البته ارزانتر و در دسترس‌تر بودن آنها در مقایسه با کیت‌های خارجی است. این هدف‌گذاری وزارت بهداشت در حوزه تجهیزات آزمایشگاهی است.

رییس آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت درباره چگونگی برخورد با آزمایشگاه‌های متخلف که اقدام به دریافت هزینه اضافی از بیمار می‌نمایند، اظهار کرد: تاکنون تخلفی به ما گزارش نشده است.

وی اضافه کرد: آزمایشگاه یک واحد خدماتی است و در مقابل خدمتی که ارائه می‌دهد، وجه نقد دریافت می‌کند. این در حالی است که تعرفه‌ها پس از گذشت حدود شش ماه اعلام می‌شوند، اما از ابتدای سال به او ابلاغ می‌کنیم تعرفه ثابتی دریافت کند. علاوه بر این تعرفه‌ها واقعی نیستند و شاید با نظرشان قدری هم متفاوت باشد. در این شرایط ممکن است مشکلاتی نظیر دریافت خارج از تعرفه هم پیش بیاید.

مهدوی به اختلافات ارزی هم اشاره کرد و گفت: در این شرایط ممکن است به عنوان مثال یک آزمایشگاه برای تکرار برخی آزمایشات خود توان مالی نداشته باشد. باید توجه داشت که در این گونه مواقع اولین چیزی که لطمه می‌خورد، کیفیت است که سعی کردیم بر روی آن تمرکز کنیم.

وی ادامه داد: به دانشگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها نیز ابلاغ کرده و از آنها درخواست کرده‌ایم کیفیت کار را به نحو نیکویی حفظ کنند.

هنوز اجازه نداده‌ایم حداقل‌ استانداردها مخدوش شوند

رییس آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه در اینجا بحث خیانت مطرح نیست، اظهار کرد: بلکه آزمایشگاه‌ها باید بتوانند با اطمینان خاطر این کار را انجام بدهند. البته ممکن است کیفیت در این سطح‌بندی متاثر نشود. اما همیشه بر حفظ حداقل استانداردها اصرار داشته‌ایم، زیرا «سلامت» حائز اهمیت است و هنوز اجازه نداده‌ایم این حداقل‌ها مخدوش شوند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha