سازمان نظام پزشکی یک سازمان صنفی است و قاعدتا باید مستنداتی را برای کمک به صنف خودش داشته باشد؛ اما واقعیت آن است که در این میان نباید مردم را از دست داده و آنها را فراموش کند.

مسوولیت‌پذیری سازمان نظام‌پزشکی در قبال مردم کمرنگ است
سلامت نیوز :  معاون اسبق سلامت وزارت بهداشت، مسوولیت‌پذیری بیشتر سازمان نظام پزشکی در قبال مردم در کنار پرداختن به امور صنفی پزشکان را خواستار شد.

دکتر محمد اسماعیل اکبری رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت‌وگو با (ایسنا)، درباره اولویت‌های سازمان نظام پزشکی گفت: انگلیسی زبان‌ها اصطلاحی دارند که می‌گویند «قیمت بزرگی هر کس به مسوولیت پذیری وی است»؛ بنابراین بزرگی هر کس بستگی به این دارد که چقدر مسوولیت پذیر باشد. سازمان نظام پزشکی یک سازمان صنفی است و قاعدتا باید مستنداتی را برای کمک به صنف خودش داشته باشد؛ اما واقعیت آن است که در این میان نباید مردم را از دست داده و آنها را فراموش کند.

وی در این باره ادامه داد: گاهی در عملکرد سازمان نظام پزشکی اسراف و تبذیر زیادی دیده شد. تقریبا مسوولیت پذیری در قبال مردم در عملکرد سازمان نظام پزشکی کم دیده شد.اکبری افزود: طبق قانون نظارت بر رسانه‌ها در زمینه تبلیغات غیرسالم امور سلامت بر عهده نظام پزشکی است؛ اما متاسفانه همچنان در این حوزه اطلاعات اشتباه و غلط منتشر و تبلیغ می‌شود.

وی ادامه داد: قانون به سازمان نظام پزشکی اجازه تعیین تعرفه خدمات بخشی خصوصی را داد. سوال این است این تعرفه را چه کسی باید اجرا و دنبال کند؟ آیا با تعیین تعرفه‌ها وظیفه‌اش تمام می‌شد؟ عملا می‌بینید تعرفه تعیین شد و چندین برابر آن تعرفه از مردم پول گرفته شد و هیچ اتفاقی نیفتاد.

معاون اسبق سلامت وزارت بهداشت افزود: طبق ماده 43 قانون اساسی و طبق قانون نظام پزشکی، این سازمان باید جلوی اسراف و تبذیر را بگیرد. یعنی پزشک حق نداشته باشد آزمایش، عکسبرداری و داروی غیرضرور بدهد. سوال این است که در این زمینه چه اتفاقی افتاده یا چه اقدامی صورت گرفته است؟

وی افزود: بنابراین فکر می‌کنم سازمان نظام پزشکی که بیشتر به کارهای صنفی پزشکان پرداخت، وظایف دیگری نیز دارد که امیدواریم در انتخابات جدید به این وظایف خود عمل کند. از جمله این وظایف ارتقای کیفیت خدمات سلامت در کشور است. سازمان نظام پزشکی باید در مراقبت از سلامت مردم کمک کند مگر دکتر و مردم از هم جدا هستند. پزشکان هم می‌خواهند به مردم خدمت کنند. سازمان نظام پزشکی باید این موارد را یاد بگیرد و در هم ادغام کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha