سلامت نیوز : در طب سنتی با استفاده از تغییراتی که در زبان اتفاق می‌افتد می‌توان به وجود برخی بیماری‌ها پی برد اما در طب مدرن ابزار تشخیصی زبان به دست فراموشی سپرده شده است.

دکتر مجید آویژگان استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفت وگو با ایسنا ، گفت: برای اولین بار در دنیا تغییرات زبان در بیماری ریفلاکس در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مورد بررسی قرار گرفت.

وی گفت: در طب سنتی با استفاده از تغییراتی که در زبان اتفاق می‌افتد می‌توان به وجود برخی بیماری‌ها پی برد. با مطالعاتی که در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام دادیم تغییرات زبان را در بیمارانی که مبتلا به بیماری ریفلاکس هستند بررسی کردیم، این مطالعه یکی از اولین مطالعاتی است که به صورت کلاسیک و استاندارد روی تغییرات زبان در بیماران ریفلاکس انجام شده است.

وی با بیان اینکه در این مطالعه تغییراتی منطبق با بیماری ریفلاکس پیدا شد، افزود: این تغییرات در بار زبان، رنگ زبان و سایز زبان بود. معمولا در افراد مبتلا به ریفلاکس بار زبان تغییری نمی‌کند ولی بدنه زبان به رنگ قرمز در آمده و سایز زبان نیز متورم می شود.

آویژگان تصریح کرد: زبان در طب سنتی ایرانی و طب سنتی چینی جایگاه ویژه‌ای برای تشخیص بیماری دارد، یکی از ابزارهای تشخیصی پزشک مشاهده زبان است. متاسفانه در طب مدرن این ابزار فراموش شده است و لازم است با مطالعات جدید اهمیت زبان در تشخیص بیماری‌ها مجددا زنده شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار کرد: در دنیا مطالعات انگشت شماری در این مورد انجام شده است و لازم است افرادی که به طب سنتی وارد هستند نقاط مشترک بین طب مدرن و طب سنتی را با این نوع مطالعات به دست آورند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha