سلامت نیوز : یک فوق تخصص درد با تاکید بر لزوم به کارگیری روش‌های کنترل "درد" برای مبتلایان به سرطان گفت: از آنجا که بیمه‌ها هنوز تعرفه‌های "درد" را نمی‌پذیرند، پرداخت هزینه این خدمات بر دوش بیماران سنگینی می‌کند.

دکتر سیروس مومن‌زاده، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت‌وگو با(ایسنا)، گفت: یکی از مشکلات حوزه درد مربوط به هزینه‌هایی است که بیماران باید آن را بپردازند.

وی افزود: تمایل بیش از حدی که به تکنیک‌های پیشرفته برای کنترل درد در کشور در حال بوجود آمدن است، مجددا بازار و دید تجاری کاذبی را بوجود می‌آورد. این درحالیست که اگر از دید علمی و آکادمیک به مسایل نگریسته شود درد بیش از 90 درصد بیماران سرطانی با روش‌های بسیار ارزان کنترل می‌شود و شاید حداکثر 10 درصد این بیماران در شرایط خاص به تکنیک‌ها و روش‌های بسیار پیشرفته نیاز داشته باشند. از طرف دیگر برای بیماران نیازمند مداخلات گران هم می‌توان در یک فضای چند تخصصی و با حضور متخصصان رشته‌های مرتبط، پروتکل درمان و کنترل درد وی را مشخص کرد.

این فلوشیپ و فوق تخصص درد ادامه داد: درد بیمار حداقل چهار بعد دارد که یک بعد آن جسمی است و ابعاد روانی و معنوی را نیز در برمی‌گیرد.

وی گفت: متاسفانه بیمه‌ها هنوز تعرفه‌های "درد" را نمی‌پذیرند و برخوردشان با خدمات کنترل درد مانند خدمات زیبایی است. این درحالیست که این خدمات مستقیم از جیب بیمار پرداخت می‌شود. در این زمینه مکاتبات زیادی با بیمه‌ها کرده‌ایم. بیمه‌ها معتقدند خدماتی که به صورت پیشرفته تحت عنوان یک دوره فوق تخصصی ارایه می‌شود، خدمات جدیدی است و با تکنولوژی‌های جدید، هزینه‌های این خدمات بالاست و توان پوشش آن را ندارند.

وی افزود: در مراجعات متعدد ما بیمه‌ها عنوان می‌کنند که اکنون گرفتار مشکلات عدیده‌ای هستند و اگر بخواهند مقوله‌های جدید را تحت پوشش قرار دهند با توجه به هزینه‌هایشان و تعداد بیمارانی که می‌خواهند از این خدمات در کشور استفاده کنند، بار مالی سنگینی را به دنبال دارد. در مجموع ما به هر طریقی که بتوانیم این موضوع را پیگیری می‌کنیم تا بتوانیم خدمات درد را بیمه کنیم.

به گفته این فوق تخصص درد، برخی از مداخلات "درد" به صورت پیشرفته انجام می‌شود که هزینه‌های بالایی دارد و می‌تواند بیش از یک میلیون تومان هزینه داشته باشد در نتیجه زمانی که بیمار مبتلا به سرطان، مراحل آخر بیماری را طی می‌کند و هزینه‌های زیادی نیز به وی تحمیل شده و اکنون به وی می‌گویند که برای سوزاندن یک عصب یا بلاک یک عصب دو – سه میلیون تومان پرداخت کند، طبیعی است که قدرت پرداخت آن را ندارد و این هزینه‌ها بر وی فشار می‌آورد.

وی افزود: اگر مداخلات "درد" طبق اصول علمی و پروتکل‌های علمی و در فضای چند تخصصی استفاده شوند، بیش از 80 تا 90 درصد در کنترل درد بیماران اثر دارند.

این فوق تخصص درد در پایان گفت: بیمه‌ها با رشته‌های "درد" همکاری نمی‌کنند و حتی هزینه‌های تشخیصی رشته‌های درد را هم نمی‌پذیرند. از آنجا که رشته درد در تمام دنیا از رشته بیهوشی جدا شده این تصور همچنان وجود دارد که نیازی نیست برای پوشش بیمه‌ای بیهوشی بررسی انجام شود. حمایت بیمه‌ها از خدمات "درد" نیازمند مسایل مدیریتی بنیادی است که شاید مقداری زمان‌بر باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha