سلامت نیوز : یک متخصص پوست و مو گفت: یکی از علل بروز لک و پیس در بدن، بیماری‌های خود ایمنی است و در افراد مبتلا دیده شده که مصرف داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی باعث بهبود ضایعات پوستی در آنها شده است.

دکتر فرید صفر، متخصص پوست و مو در گفت‌وگو با ایسنا ، گفت: در علت یابی بیماری لک و پیس در عامه مطرح است که بدن بر علیه خود فعال شده و سلولهای رنگدانه ساز به نام ملانوسیت را از بین می برد. علل مختلفی در بروز آن موثر است که ژنتیک یا ارث یکی از این عوامل است.

وی افزود: افرادی که این بیماری را دارند در خانواده آنها نیز دیده شده است به طوری که مطالعات عامل بین 7 تا 30 درصد موارد را زمینه فامیلی عنوان کرده است. ژنی که در بدن وجود دارد مانع از ساخت این رنگدانه ها می شود.

این متخصص پوست و مو تصریح کرد: علت دیگر بروز این بیماری، بیماری خود ایمنی است. فردی که مبتلا به بیماری لک و پیس است بیماریهای خود ایمنی نظیر تیروئید و روماتوئید و غیره نیز در آنها وجود دارد. همچنین دیده شده افرادی که داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی مصرف می کنند ضایعات پوستی در آنها بهبود پیدا کرده و این ثابت می کند که یکی از علل بروز آن بیماری خود ایمنی است.

صفر اظهار کرد: علل دیگر بروز این بیماری ایجاد شدن عوامل اکسیدان در بدن است. در بافت یا پوست این افراد آب اکسیژنه و رادیکال آزاد ایجاد می شود که اینها برای سلولهای ملانوسیت سمی بوده و باعث از بین رفتن این سلولها می شوند. تمام عوامل ذکر شده با عوامل عصبی و استرس زا تشدید می شوند و قادرند حتی بیماریهای خود ایمنی را فعال کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha