سلامت نیوز:‌ عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه هنوزهویت مشخصی از نظر صنفی،‌ حرفه‌ای، آموزشی و پژوهشی برای دستیاران در کشور نهادینه سازی نشده است، گفت: در تلاشیم که کانون مستقل دستیاری را تشکیل دهیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، زالی در حاشیه افتتاحیه اولین دانشکده آموزش پزشکی کشور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه این کانون با همکاری وزارت بهداشت، کمیسیون بهداشت، درمان و اجتماعی مجلس شورای اسلامی و سازمان نظام پزشکی کشور شکل خواهد گرفت، اظهار کرد: اولین هدف راهبردی این کانون ساماندهی وضعیت عمومی رفاهی، صنفی و معیشتی دستیاران در کشور است.

وی با بیان اینکه جمعیت دستیاری کشور در سال‌های اخیر رو به افزایش بوده است، تصریح کرد: اما متاسفانه بخش بسیار عمده‌ای از این جمعیت دچار مشکلات معیشتی هستند و از حقوق بسیار ناچیزی برخوردارند.

وی افزود: حقوق دستیاران بین 500 هزار تا 750 هزار تومان است که رشد آن در سال‌های اخیر مناسب نبوده است.

وی همچنین با اشاره به کمبود اعتبارات در دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: زمانی که دانشگاه‌ها می‌خواهند حقوق دستیاران را متناسب با وضعیت اقتصادی کشور رشد دهند به دلیل کمبود اعتبارات با مشکل جدی مواجه می‌شوند.

وی افزود: در حال حاضر بررسی‌ها نشان می‌دهد که حدود 60 درصد دستیاران کشور متاهل هستند. بنابراین 600 هزار تومان برای این افراد اصلا کافی نیست. ضمن اینکه دستیاران در زمان دستیاری خود مجاز به انجام هیچ گونه خدمات دیگری نیستند و فقط باید در بخش دستیاری اقدام به فعالیت کنند.

زالی دوران دستیاری را دوران پیچیده دانست و گفت: برای مثال در ناوگان آموزشی دوران بخش دستیاران مشارکت ویژه‌ای دارند. باید کار تحقیقاتی انجام داده در اورژانس‌ها کاملا فعال باشند و به مشکلات روزمره بیماران رسیدگی کنند.

معاون سازمان نظام پزشکی کشور با بیان اینکه در دو ماه اخیر جلسات مشترکی برای حل مشکلات دستیاران داشته‌ایم، اظهار کرد: بخشی از حل مشکلات معیشتی و حقوقی دستیاران به دانشگاه علوم پزشکی برمی‌گردد. همچنین باید تمهیدات جدیدی نیز برای دستیاران ایجاد شود.

وی عمده مشکلات دستیاران را مشکلات معیشتی دانست و گفت: اساس این مشکلات حقوق دستیاران است. البته این افراد مشکلات دیگری از قبیل پوشش و مسائل مدنی نیز دارند.

زالی با بیان اینکه پایین‌ترین میزان پرداختی را برای دستیاران تخصصی در سراسر جهان داریم، تصریح کرد: در حال حاضر در کشورهای توسعه یافته دستیاران از لحاظ معیشتی در وضع قابل قبولی قرار دارند. اما در کشور ما معمولا دستیاران مشکلات معیشتی دارند. برای مثال بسیاری از آنها فاقد مسکن در کلانشهرها هستند و در عین حال خوابگاه‌های دانشجویی برای آنها به اندازه کافی در نظر گرفته نشده است. از سوی دیگر پاویون‌ها نیز وضعیت خیلی مطلوبی در مجموعه دانشگاهی کشور ندارند.

وی با اشاره به جمعیت 10 هزار نفری دستیاران کشور گفت: این افراد غالبا بهترین پزشکان ما هستند چرا که از آزمون سخت دستیاری عبور کرده‌اند. اما متاسفانه توجه کافی برای حل مشکلات این گروه نشده است.

معاون سازمان نظام پزشکی کشور همچنین درباره زمان اعلام تعرفه‌های درمانی سال 92 گفت: در حال حاضر این تعرفه‌ها در دو مسیر متفاوت پیش می‌روند که در مسیر اول در شورای عالی نظام پزشکی راجع به آن بحث شده و همزمان با آن جلسات کارشناسی مشترکی بین ما، وزارت بهداشت و سازمان بیمه‌گر در حال شکل‌گیری است که در آنها سناریوی متفاوت قیمت تمام شده و تعرفه سال 92 بررسی خواهد شد.

وی افزود: تلاش ما در جلسات کارشناسی این است که فارغ از سلایق حرفه‌ای بتوانیم به همکارانمان در مجموعه وزارت بهداشت و وزارت راه این موضوع را گوشزد کنیم که اگر مکانیزم تعرفه‌گذاری منطقی و مبتنی بر مولفه‌های اقتصادی صورت نگیرد سال 92 هم در بخش دولتی و هم در بخش خصوصی سال سختی را خواهیم داشت.

زالی با بیان اینکه هنوز برای سال 92 درصدی را مشخص نکرده‌ایم، اظهار کرد: بحث ما رسیدن به قیمت تمام شده خدمات بیمارستانی است که در دو ماه اخیر نیز در تمامی جلسات بر این موضوع تاکید داشتیم. از سوی دیگر در بخش ملی پروژه‌های خودمان را در زیرگروه‌های کارشناسی مشترک ارائه داده‌ایم و پیشنهادات خود را به طور مشخص عنوان کرده‌ایم.

وی افزود: اگر نظرات ما توسط وزارت بهداشت و رفاه مورد توجه قرار گیرد در پکیج پیشنهادی مشارکت خواهیم کرد اما اگر مانند دو سال قبل به پیشنهادات ما توجه نشود نظام پزشکی نیز با پکیجی که به مولفه‌های اقتصادی در آن توجه نشده همراهی و همکاری نخواهد داشت و در نهایت باید از اختیارات خود نظام پزشکی استفاده کنیم البته همه تلاش ما در طول یک ماه اخیر ایجاد تقریب و همگرایی کارشناسی است تا بتوانیم نقطه نظرات خود را با وزارتخانه‌های بهداشت و رفاه به یک زبان مشترک برسانیم.

زالی با بیان اینکه بحث ما متدولوژی و روش کار است، افزود: اگر همه گروه‌های کارشناسی به یک روش متعهد باشند ما هم با آن روش حرکت خواهیم کرد و تا الان در حوزه کارشناسی مشترک در 90 درصد موضوعات به یک زبان مشترک رسیده‌ایم اما نگرانی ما این است که این زبان در صحن شورای عالی بیمه به دلیل معذوریت‌های حاکم بر این شورا به گونه‌ای دیگر بیان شود.

وی با بیان اینکه قانونگذار برای اینکه نگاه منطقی‌تری برای تعیین تعرفه‌ها داشته باشد شورای عالی بیمه و سلامت را تعریف کرده اظهار کرد: متاسفانه هنوز این شورا تشکیل نشده یعنی نهادی که قرار بوده براساس قانون برنامه توسعه پنجم تصمیم گیرنده در بخش دولتی و غیردولتی باشد هنوز تشکیل نشده در حالی که این اجبار و تکلیف دولت است و نقص بسیار مهمی به شمار می‌رود.

معاون سازمان نظام پزشکی کشور ادامه داد: اگر قرار بود همه مشکلات با همان سازوکار قبلی حل شود هم مردم راضی بودند و هم جامعه پزشکی اما در حال حاضر هر دو طرف ناراضی‌ هستند. یعنی اینکه ما ایجاد یک رابطه برنده برنده را در بحث تعرفه‌های پزشکی نمی‌بینیم.

وی در پایان دو استراتژی روشن را مورد تاکید نظام پزشکی کشور دانست و گفت: مورد اول رسیدن به واقعیت‌های اقتصادی بر مبنای قیمت تمام شده خدمات است و مورد دوم این است که سازوکارهای حمایتی تکلیفی دولت به گونه‌ای طراحی شود که ما بتوانیم پرداخت هزینه مردم را به حداقل برسانیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha