یکشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 6728

دانشمندان موفق به كشف اولین ژنی شده‌اند كه علت تفاوت در طول قامت افراد را توضیح می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازخبرگزاری فرانسه از پاریس، تنها یك تغییر كوچك در رمز دی‌ان‌آ بلندی یا كوتاهی قد افراد به میزان یك سانتی متر را تعیین می‌كند. به گفته محققان احتمالا صدها ژن دیگر نیز در طول قامت انسانها نقش دارند.

میراث ژنتیكی از دیر باز عامل طول قامت افراد شناخته شده است. همه می‌دانند كودكی كه پدر و مادر قد بلند دارد احتمالا در بزرگسالی نیز بلند قامت خواهد شد.

برخلاف چاقی كه ژنها و عوامل محیطی شامل تغذیه و ورزش نقش مشتركی در بروز آن دارند، حدود ‪ ۹۰‬درصد عوامل تعیین‌كننده طول قامت افراد را ژنها تشكیل می‌دهند.

هر چند در مورد ارتباط ژنها با قد تردیدی نیست، اما یافتن ژنهای قد كه در میان جمعیت رایج است دشوار بوده است.

تاكنون تنها در بین گروه كوچكی از افراد مبتلا به یك اختلال نادر كه بر قد افراد تاثیر می‌گذارد شواهدی كشف شده است.

محققان ساختار ژنتیكی ‪ ۵‬هزار فرد سفید پوست اروپایی تبار را كه در انگلیس، سوئد، و فنلاند زندگی می‌كردند بررسی نمودند.

این جستجو به كشف ژنی به نام ‪ HMGA2‬منجر شد.

تغییر فقط یك حرف در رمز ژنتیكی ‪ HMGA2(‬حرف سی بجای تی ) یك سانتی متر بر طول قامت افرادی كه این ژن را از هر دو والدین خود كسب كردند افزود.

كسانی كه نسخه سی را از فقط یكی از والدین كسب كردند نیم سانتی متر بلندقامت تر از همتایان تی خود شدند.

پس از مقایسه این كشف با نتایج بررسی ‪ ۳۰‬هزار تن دیگر محققان به این نتیجه رسیدند كه یك چهارم سفیدپوستان اروپایی دو نسخه سی را دارند.

حدود یك چهارم افراد دو نسخه تی دارند بنابراین یك سانتی متر كوتاهتر از همتایان سی خود می‌شوند.

به گفته محققان ژنهای بسیار دیگری باید كشف شود، چرا كه ژن ‪HMGA2‬ فقط ‪ ۰/۳‬درصد تنوع در طول قامت انسان را توضیح می‌دهد.

تیم فرالینگ از دانشكده پزشكی پنینسیولا در اكستر می‌گوید قد یك خصیصه چند ژنی است به عبارت دیگر ژنهای بسیاری در بلندی یا كوتاهی قامت افراد نقش دارند.

كشف این ژن علت بلند قد شدن برخی تا ‪ ۱۹۲‬سانتی متر و كوتاه قد شدن برخی به میزان ‪ ۱۴۵‬سانتی متر را توضیح نمی‌دهد. این ژن اولین ژن از میان صدها ژنها موثر در طول قد است.

گام بعدی توضیح نقش این ژن است. محققان معتقدند این ژن از طریق تنظیم رشد سلولی در رشد و نمو افراد نقش بازی می‌كند.

كشف ژنهای قد، بر دانسته‌های دانشمندان در مورد برخی بیماریها می‌افزاید.

افراد بلند قد از نظر آماری بیشتر در معرض خطر ابتلا به برخی انواع سرطانها نظیر سرطان پروستات، مثانه، ریه هستند. ژنهایی كه تكثیر سلولی را تنظیم می‌كنند در تكثیر سلولهای سرطانی نیز نقش دارند. آمارها همچنین ارتباطی را بین كوتاه قدی و بیماری قلبی نشان داده است.

جوئل هرشورن از موسسه براد در ماساچوست و استاد ژنتیك دانشكده پزشكی هاروارد می‌گوید این یافته‌ها اولین نتایج قطعی است كه نحوه تاثیرگذاری ژنها بر قد افراد را نشان می‌دهد.

از آنجا كه قد یك خصیصه پیچیده است انواع عوامل ژنتیكی و غیر ژنتیكی در آن نقش دارند. این یافته‌ها اطلاعات ارزشمندی در مورد چارچوب ژنتیكی سایر خصیصه‌های پیچیده نظیر دیابت، سرطان و سایر بیماریهای شایع انسانی نیز فراهم می‌كند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha