سلامت نیوز : این‌طور که قائم‌مقام سازمان حفاظت محیط‌زیست گفته قرار است خودرو‌ها و موتورسیکلت‌های برقی در ایران هم جایی برای خود باز کنند. مسلما این خبر بسیار امیدوار‌کننده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فرهیختگان ؛ اگرچه بسیاری از کشورهای صنعتی و پیشرفته از سال‌ها پیش سیاست‌هایی را برای افزایش تولید خودروها و موتورسیکلت‌های برقی به اجرا گذاشته‌اند و حتی در برخی موارد این اتومبیل‌ها به تولید انبوه نیز رسیده‌اند اما هنوز هم دیر نیست اگر مسوولان محیط‌زیست ما بخواهند با جدیت چنین طرحی را دنبال کنند. حرکت به سوی استفاده از الکتریسیته به‌عنوان منبع انرژی وسایل نقلیه یکی از راهکارهای اساسی برای کاهش آلودگی هواست که امروزه در سراسر دنیا دنبال می‌شود.

خودروی الکترونیکی از یک موتور برقی نیرو می‌گیرد و میزان انرژی که این موتور تولید می‌کند به میزان نیرویی که به پدال گاز وارد می‌شود ارتباط دارد. در گذشته ظرفیت کم باتری‌های به کار رفته در اتومبیل‌ها و در نتیجه برد کم این خودروها و کمبود قطعات یدکی باعث شده بود این خودروها با اقبال آنچنانی روبه‌رو نشوند.

اما در سال‌های اخیر و با پیشرفت تکنولوژی تولید باتری‌هایی با توانایی ذخیره بیشتر انرژی ممکن شده که خود این مساله قیمت تمام شده این خودروها را کاهش داده و باعث شده است تولید‌کنندگان بزرگ خودرو نیز نسبت به تولید این‌گونه از خودروها ترغیب شوند.

این خودروها میزان مصرف سوخت‌های فسیلی را شدیدا کاهش داده و در نتیجه وابستگی کشور به سوخت‌های فسیلی را کاهش می‌دهند. مساله دوم بحث کاهش آلودگی هوا است؛ با توجه به افزایش گازهای گلخانه‌ای و آلودگی هوا که منشا مشکلات بسیاری در دنیای امروز هستند لزوم کاهش این مواد آلاینده ضروری به نظر می‌رسد. پس در نتیجه می‌توان گفت خودروهای برقی عامل بسیار مهمی در بحث پیشگیری از انتشار گازهای گلخانه‌ای و کاهش آلودگی هوا هستند.

سومین برتری اتومبیل‌ها و موتورسیکلت‌های برقی به نسبت وسایل نقلیه‌ای که با سوخت فسیلی کار می‌کنند، هزینه‌های این خودرو‌ها است؛ یک اتومبیل برقی برای تقریبا هر ۵/۱ کیلومتر حرکت، شش برابر کمتر هزینه به جا می‌گذارد. یعنی هزینه‌های خودروی برقی یک ششم خودروهای با سوخت فسیلی است. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که این خودروها همچنان به نسبت خودروهایی که با سوخت فسیلی کار می‌کنند از سرعت و برد کمتر و زمان شارژ بیشتری برخوردار هستند. اما به هر حال چنین حرکتی از سوی ایران درخصوص تولید وسایل نقلیه برقی بیش از هر چیز می‌تواند نوید‌دهنده این موضوع بسیار مهم باشد که فردی یا تفکری در جایی هنوز به فکر محیط‌زیست است.

علی محمد شاعری، قائم‌مقام سازمان محیط‌زیست کشور درخصوص برنامه‌های این سازمان برای استفاده از این خودروها گفت: «سازمان حفاظت محیط‌زیست دستورالعمل استفاده از وسایل نقلیه سازگار با محیط‌زیست را به ستاد حمل‌ونقل سوخت فرستاده که تصویب شد و اگر این دستورالعمل ابلاغ شود، نقش مهمی در گسترش استفاده وسایل حمل‌ونقل مطابق با استانداردهای محیط‌زیست در سطح کشور خواهد داشت. «به گفته وی، طی سال ۹۱، هزار دستگاه موتورسیکلت و دوچرخه برقی به صورت آزمایشی در نقاط مختلف کشور بین مردم توزیع شده و تمام کسانی که این دوچرخه‌ها را دریافت کرده‌اند، کاملا از آنها راضی هستند.

 شاعری با بیان اینکه هزینه مصرف برق موتورسیکلت‌ها تنها یک چهارم هزینه سوختی است که در گذشته مصرف می‌‌کردند، افزود: موتورسیکلت‌ و دوچرخه‌ برقی تنها با شش ساعت شارژ در طول روز می‌توانند ۶۰ تا ۷۰ کیلومتر در روز پیمایش انجام دهند. علاوه‌بر آن شارژ این وسایل در پارکینگ منازل صورت‌گرفته و مشکلی را برای شهروندان ایجاد نمی‌کند. قائم‌مقام سازمان حفاظت محیط‌زیست اظهار کرد: تعدادی موتورسیکلت‌ و دوچرخه‌ برقی به‌طور کلی وارد شده و بخشی نیز در خود کشور مونتاژ می‌شوند که با در نظر گرفتن اولویت کلانشهرها، در تمام کشور با قیمت مناسب توزیع خواهند شد.

 وی اضافه کرد: برای توزیع هر چه سریع‌تر وسایل نقلیه سازگار با محیط‌زیست پیشنهاد کرده‌ایم تسهیلات بانکی با سود کمی در اختیار شرکت‌های سازنده یا مردمی که قصد خریداری اجناس آنها را دارند، قرارگیرد یا تعرفه‌های گمرکی برای ورود این وسایل به صفر برسد. شاعری ادامه داد: همچنین درخواست کرده‌ایم این تسهیلات برای ورود یا ساخت اتوبوس‌های برقی نیز فراهم شود. قائم‌مقام سازمان حفاظت محیط‌زیست درخصوص تجربه دیگر کشورها در استفاده از وسایل نقلیه برقی اظهار کرد: در کشورهایی نظیر چین و هند برای حل مشکل آلودگی هوا به استفاده از این وسایل روی آورده‌اند که دستاوردهای مثبتی را برای آنها به همراه داشته، به‌گونه‌ای که در کشور چین سالانه ۲۵ میلیون موتورسیکلت برقی تولید شده و بخش اصلی حمل‌ونقل عمومی شهرهای شانگهای و پکن با استفاده از وسایل الکترونیکی صورت می‌گیرد. وی با بیان اینکه تاکنون موتورسیکلت‌ و دوچرخه‌های برقی در شهرهای تهران، اصفهان و کرج توزیع شده‌اند، افزود: مردم می‌توانند برای خرید این وسایل به شرکت‌های سازنده مراجعه کنند و درخواست خرید بدهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha