سلامت نیوز : رییس سازمان غذا و دارو گفت: علی‌رغم اینکه صنایع دارویی در دنیا جزو سه صنعت برتر و سودده است، اما بنگاه‌های اقتصادی دارو در ایران سودده نیستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر احمد شیبانی در مراسم «افتتاح پیشرفته‌ترین خط تولید شربت‌های دارویی کشور در شرکت داروسازی عبیدی» با بیان اینکه مدیریت واردات دارو از جمله سیاست‌های وزارت بهداشت در حیطه داروست، عنوان کرد: تولید از جمله امور پرزحمت و هزینه‌بر است و تنها چیزی که افراد را به سمت تولید سوق می‌دهد، عِرق ملی و تعهد اخلاقی است.

وی خطاب به شرکت‌های داروسازی، عنوان کرد: مسلما هر دارویی که شما تولید می‌کنید و باعث می‌شود دردی از بیماری کاسته شود، در آن سهیم هستیم.

شیبانی در ادامه به حاشیه سود پایین دارو در ایران اشاره کرد و گفت: سعی شده است حاشیه سود دارو در ایران به گونه‌ای باشد که به مردم کمتر فشار بیاید، اما باید تلاش کنیم تا مشکلات اقتصادی شرکت‌های داخلی برطرف شده و در بخش تولید دارو، انگیزه ایجاد شود.

رییس سازمان غذا و دارو به شاخصه‌های مهمی از جمله کیفیت محصول، GNP‌ و مشتری‌مداری در حیطه رقابت اشاره کرد و گفت: مزیت‌های شرکت‌های دارویی که رقابت‌ها را پیش می‌برند باید گفت که محصول نهایی حرف اول را می‌زند. در حال حاضر ارزیابی صنعت و واحدهای تولیدی نیز علی‌رغم اینکه کمیت حائز اهمیت است، اما بر روی کیفیت محصولات تمرکز دارد به عنوان مثال در حال حاضر داروپخش بیش از 280 قلم دارو دارد که از لحاظ کمی، عدد بزرگی است، اما شاید نتواند با یک شرکت که 20 تا 30 محصول دارد، رقابت کند.

شرکت‌های دارویی که مشتری را راضی نگه ندارند، حذف می‌شوند

وی با بیان اینکه اگر شرکتی نتواند روی محصولات خود به درستی کار کند و مشتری را راضی نگه دارد، از گردونه رقابت حذف می‌شود، عنوان کرد: زمانی که محصول دارویی با کیفیت باشد، جایگاه خودش را در بازار پیدا می‌کند.

شیبانی با بیان اینکه در حال حاضر تولید بیش از 96 تا 97 درصد داروهای مورد نیاز کشور در داخل موجب افتخار صنایع دارویی است، اظهار کرد: در حال حاضر با توجه به تحریم‌ها، مشکلات زیادی برای ورود یک قلم دارو به کشور داریم و اگر همت و همکاری شرکت‌های داخلی ما وجود نداشت، معلوم نبود چه وضعیتی پیش می‌آید. البته نباید به این میزان از تولید اکتفا کنیم. صنایع نیز قدم‌های خوبی در خصوص گسترش تولیدات برداشته است.

اصلاحات قیمتی دارو در شرایط و محدودیت‌های اقتصادی اخیر

رییس سازمان غذا و دارو در ادامه به ضرورت اصلاح و بازنگری در خصوص قیمت داروها در کشور، اشاره کرد و گفت: اکنون محدودیت‌هایی داریم و برای ما مشکل است که نظرات کارشناسی‌مان را در خصوص قیمت دارو، در اجرا اعمال کنیم. البته باید سعی کنیم زمانی که هزینه‌ای می‌شود، آن را از طریق قیمت دارو جبران کنیم.

هزینه‌های جانبی تولید دارو مرتبا افزایش می‌یابد

وی ادامه داد: سعی کرده‌ایم علی‌رغم محدودیت‌هایی که وجود دارد، اصلاحاتی را در خصوص قیمت دارو انجام دهیم، اما می‌دانیم که آن هم کارساز نیست و هزینه‌های جانبی تولید دارو از جمله بسته‌بندی و ... مرتبا در حال افزایش است و بایستی وضعیت به گونه‌ای مدیریت شود که تولیدکننده آسیب نبیند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha