نظارت بر انتخابات و سنجش صلاحیت‌ها بر عهده هیاتی هفت نفره است که تعدادی از آن‌ها به نوعی نمایند خود رئیس جمهور هستند، یعنی از طرف وزیر کشور و وزیر بهداشت معرفی می‌شوند.

ورود رئیس جمهور به انتخابات پزشکان،غیر قانونی است
سلامت نیوز : شاید در نگاه اول انتخابات صنفی پزشکان یا‌‌ همان سازمان نظام پزشکی کشور آنقدر موضوع مهمی نباشد که بحث‌ها و درگیری‌های سیاسی کلان بر سر آن اتفاق بیفتد، البته به نظر می‌رسد روند درست این ماجرا هم همین است، یعنی عده‌ای پزشک مثل هر صنف دیگری دور هم جمع شده‌اند و یک تشکل صنفی در قالب یک NGO درست کرده‌اند تا مسائل صنفی‌شان اعم از تدوین قوانین شغلی، بررسی تخلفات، مشارکت در تعیین تعرفه پزشکی، حل مشکلات صنفی پزشکان و... را بر عهده داشته باشد، اما ظاهرا موضوع به همین سادگی نیست و خیلی‌ها توقع دارند این سازمان با وظایف و اختیارات مشخص شده در قانون فعالیت‌های مطلوب آن‌ها را انجام دهد .

نمونه بارز این موضوع، نامه‌نگاری اخیر رئیس جمهور خطاب به وزیر کشور درباره لزوم تجدید نظر در صلاحیت برخی از نامزدها است، ایشان در نامه خود که پاسخی به نامه رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی بوده است اعلام کرده‌اند که در صورت احقاق حق نشدن افراد مورد نظرشان انتخابات پزشکان از نظر ایشان غیر قانونی و باطل است.

همین نامه باعث شد که «قانون» درباره حوزه اختیارات رئیس جمهور درباره سازمان نظام پزشکی و روند بررسی صلاحیت نامزد‌ها با دکتر «مراد هاشم‌زهی»، رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات نظام پزشکی و عضو کمیسیون بهداشت مجلس گفت‌و‌گو کند.

واکنش هیات نظارت بر انتخابات نظام‌پزشکی به نامه رئیس جمهور چیست؟ آیا ترتیب اثر خواهید داد؟

امیدوارم این نامه نگاری‌ها از جانب شخص رئیس‌جمهور انجام نشده باشد چون از ایشان و جایگاهی که در آن قرار دارند این گونه مداخلات غیر قانونی بسیار بعید به نظر می‌رسد. البته ایشان قبل‌تر یعنی در زمان آغاز بررسی صلاحیت‌ها هم پیرو هامش یکی از از کاندیداها، به هیات نظارت بر انتخابات توصیه‌هایی درباره یکی از نامز‌ها داشتند که ما در جوابی که به ایشان دادیم تاکید کردیم که موارد مورد توصیه ایشان یعنی عمل به قانون اساسی و احترام به حقوق مردم قبل از تذکر ایشان هم مورد تایید و اهتمام ما بوده است، نه فقط مورد تایید ما بلکه این نکات مورد تایید همه ارکان و اعضای نظام است.

اما نامه رئیس جمهور منتشر شده است.

درست است. حالا هم در مورد نامه جدیدی که نوشته‌اند، باید بگویم ما نمی‌خواهیم با صراحت اظهار نظری درباره سخنان و کارهای مقامات بالا بکنیم اما باید بگویم اگر چنین چیزی واقعا صحت داشته باشد کاری بوده است بدون درک واقعیت‌هایی که در بحث انتخابات در جریان است. برای اطلاع بیشتر رئیس جمهور و مردم عزیزمان باید اعلام کنم که نظارت بر انتخابات و سنجش صلاحیت‌ها بر عهده هیاتی هفت نفره است که تعدادی از آن‌ها به نوعی نمایند خود رئیس جمهور هستند، یعنی از طرف وزیر کشور و وزیر بهداشت معرفی می‌شوند. حتی بیشتر اعضای هیات نظارت شهرستان‌ها هم به نحوی منتخب دولت هستند چون بیشترشان از طرف دانشگاه علوم پزشکی شهرستان معرفی شده‌اند و دانشگاه هم زیر نظر دولت است، البته در زمان شروع بررسی صلاحیت کاندیدا‌ها اعلام کردیم این نفرات به شدت تحت فشار دولت هستند اما با وجود این فشار‌ها به خوبی از عهده وظیفه‌ای که بر دوش‌شان گذاشته شده بود بر آمدند زیرا هم به لحاظ حرفه‌ای و صنفی یعنی پزشکی و هم به لحاظ علوم قضایی دارای تعهد، تخصص و دانش کافی بوده‌اند و به هیچ وجه تحت تاثیر مسائل دیگر قرار نگرفته‌اند.

یعنی معتقدید حتی کسانی که از سوی دولت معرفی شده بودند در رد صلاحیت فرد مورد نظر رئیس جمهور مشارکت داشته‌اند؟

دقیقا همین‌طور است. بد نیست در مورد نحوه بررسی صلاحیت‌ها بدانید که همه اعضای هیات نظارت و بنده که با رای گیری به ریاست این هیات برگزیده شده‌ام طی بررسی‌های فراوان و با برگزاری بیشتر از ۲۰ جلسه بررسی و هم اندیشی، صلاحیت‌ها را بررس کرده و نظر نهایی را اعلام کرده‌ایم. البته این اعلام نظر هیچ وقت قطعی و تمام شده نبود و ما همواره و در هر مرحله از تمام نامزدهایی که به نحوی به نتیجه بررسی‌ها اعتراض داشتند دعوت کردیم که حتی حضوری تشریف بیاورند و گفت‌و‌گو کنیم. طی بیشتر از ۲۰ جلسه که تمام آن‌ها هم پیروی همدیگر و متصل به هم تشکیل می‌شد، خیلی‌ها آمدند و تمام اعضای هیات نظارت به حرف‌هایشان گوش کردند، ما در این مورد کاملا قانونی عمل کردیم و بار‌ها از افراد خواستیم بیایند و ما از نزدیک نظراتشان را بشنویم و با تسلط کامل به همه جوانب، به یقین برسیم. در مورد شخص مورد نظر رئیس جمهور هم همین مراحل حتی با دقت و وسواس بیشتر انجام شده است.

ما برای تمام بررسی‌ها سند و مدرک داریم و بر اساس قدرت منطق حرف می‌زنیم نه مثل بعضی از آقایان که با قرار گرفتن در مقامی بالا با منطق قدرت صحبت می‌کنند، تمام جلسات ما و حرف‌هایی که نامزدها زنده‌اند و ادله و قرائن ما صورت جلسه شده و موجود است. درمورد نامزدی که جناب رئیس‌جمهور رویش تاکید ویژه دارند بررسی‌های بسیارزیادی انجام شد. حتی بنده شخصا به شورای نگهبان رفتم و از نزدیک نظر سخنگوی شورای نگهبان را گرفتم، اینها همه سند دارد می‌توانید از شورای نگهبان و قوه قضاییه صحت حرف بنده را استعلام کنید.

شورای نگهبان هم نظر هیات نظارت بر انتخابات نظام پزشکی را تایید کرده است؟

بله ! ما در این مورد از شورای نگهبان هم کمک گرفته‌ایم، در شورای نگهبان به بنده گفتند در مورد بعضی از آقایان به صراحت اعلام نظر شده است و اگر باز هم برای نمایندگی مجلس ثبت نام کنند رد صلاحیت خواهند شد. در واقع این فرد بار‌ها در شورای نگهبان توجیه شده است اما ایشان فکر کرده‌اند با پشتوانه برخی‌ها و رفتن به سراغ فلان مسئول و مقام کشوری می‌توانند نظر شورای نگهبان و یا هیات نظارت بر انتخابات نظام پزشکی را عوض کند و یا برای تایید صلاحیتش فشار بیاورد. در شورای نگهبان هم مثل ما بار‌ها با دلسوزی و برادرانه به این افراد توصیه شده است که خودشان به بحث انتخابات وارد نشوند، چون ما هم نمی‌خواهیم خدای نکرده آبروی کسی از بین برود و یا طی حکم‌ها و یا نامه نگاری‌ها حیثیت‌شان زیر سوال برود اما ایشان توجهی به این نصایح نکردند. البته ما به افراد فرصت کافی داده‌ایم و اجازه داشته‌اند هر وقت که می‌خواهند مراجعه کرده و گفت‌وگو کنند. ما هرگز به کسی نگفته‌ایم که وقت نداریم و یا زمان بررسی‌ها تمام شده است، حتی در روز 21 بهمن تا بعد از ساعت اداری و اواخر روز جلسه داشتیم و برای چندمین بار مسئله را بررسی کردیم و به جمع بندی رسیدیم.

با وجود تمام این وسواس‌ها اعلام کرده‌ایم که برای بررسی صلاحیت‌ها توصیه کسی را نمی‌پذیریم و به قول حضرت امام(س) توصیه‌ها را به دیوار می‌کوبیم. اما متاسفانه دوستان این مسائل را مدنظر ندارند و قانون را رعایت نمی‌کنند درحالی که در نامه نگاری‌ها و یا سخنرانی‌ها دائما حرف از لزوم توجه به قانون می‌زنند. مطمئنا برای ما قانون اساسی و حقوق مردم چندین برابر دستور و یا سفارش فلان مسئول و مقام کشوری اهمیت دارد و اجازه نمی‌دهیم کسی وارد کارزار انتخابات شود که به جای قرار گرفتن در کنار مردم و همراه نظام، مقابل آن باشد و یا خلاف آن حرکت کند. من حاضرم اگر حضرت آقا اجاره دهند با آقای رئیس جمهور و یا نماینده ایشان مناظره کنم و در رسانه‌ها جواب ایشان را بدهم و بگویم که این افراد چه مشکلاتی دارند و با کدام دلایل رد صلاحیت شده‌اند اما در وضعیت کنونی چنین کاری نمی‌کنم و فقط می‌گویم که هیات نظارت بر انتخابات نظام پزشکی کاملا مطابق قانون عمل کرده است و جای هیچگونه اعتراض یا توصیه‌ای را باقی نگذاشته است.

آیا اساسا رئیس جمهور به لحاظ قانونی اجازه ورود به این مسئله را دارند؟

به هر حال آقای رئیس جمهور چنین اجازه‌ای ندارند که در حین بررسی صلاحیت‌ها و یا در پایان بررسی‌ها نامه توهین آمیز بنویسند و در غالب یک نامه و با استفاده ابزاری از نام قانون و جمهوری اسلامی اعضای هیات نظارت یا رئیس آن را تهدید کنند. البته ما که تحت تاثیر این تهدید‌ها قرار نمی‌گیریم و همچون گذشته وظایف خودمان را طبق قانون انجام داده و می‌دهیم. فقط ممکن است این تهدید‌ها برای عده‌ای که از سوی دولت در هیات نظارت وارد شده اند کمی آزاردهنده باشد و چنان‌که رئیس جمهور قبلا هم نشان داده‌اند دست به تعویض و برکناری این افراد بزنند و یا حتی به مقامات بالا‌تر مثل وزیر کشور و یا وزیر بهداشت فشار وارد کنند اما همه ما طی صحبت‌هایی که با هم داشته‌ایم تصمیم گرفته‌ایم و قول داده‌ایم که اگر همه ما را هم برکنار کنند باز هم به وظیفه قانونی خودمان عمل کنیم و اجازه ندهیم دخالت دیگران باعث تضیع حقوق مردم شود.

آیا با همه این کش و قوس‌ها انتخابات به‌موقع و با شرایط قبلی برگزارخواهد شد؟

حتما این اتفاق خواهد افتاد وظیفه داریم از درست برگزار شدن این انتخابات صیانت کنیم و اگر فشار‌ها به نحوی خللی در این کار وارد کند به محض شروع کار مجلس اعتراضمان را در غالب سوال یا تذکر از شخص رئیس جمهور و یا کارهای بازدارنده‌تر مطرح خواهیم کرد. در واقع ملت شریف ایران باید بدانند که از نظرخدمت گذاران آن‌ها، قانون بالا‌تر از همه چیز قرار دارد. در همین فرصت هم از تمام پزشکان و متخصصان عزیز تقاضا می‌کنم با شور و حضور هرچه بیشتر خود در این انتخابات دست به انتخاب افراد اصلح بزنند تا گامی در راستای حل مشکلات صنفی‌شان برداشته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha