سلامت نیوز :  رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت با بیان اینکه مدیریت واردات دارو از جمله سیاست‌های وزارت بهداشت در حیطه دارو است، اعلام کرد: در بحث واردات، تولید و ارزش دارو به دلیل برنامه‌ریزی‌های مناسب تهدیدها را به فرصت تبدیل کرده‌ایم به‌گونه‌ای که بسیاری از شرکت‌های معتبر وارداتی اعلام آمادگی کردند تا داروهایشان را در ایران تولید کنند. احمد شیبانی که در مراسم «افتتاح پیشرفته‌ترین خط تولید شربت‌های دارویی کشور در شرکت داروسازی عبیدی» سخن می‌گفت با بیان اینکه مدیریت واردات دارو از جمله سیاست‌های وزارت بهداشت در حیطه دارو است، عنوان کرد: تولید از جمله امور پرزحمت و هزینه‌بر است و تنها چیزی که افراد را به سمت تولید سوق می‌دهد، عرق ملی و تعهد اخلاقی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وطن امروز ؛ وی خطاب به شرکت‌های داروسازی، عنوان کرد: مسلما هر دارویی که شما تولید می‌کنید و موجب می‌شود دردی از بیماری کاسته شود، در آن سهیم هستید. شیبانی در ادامه به حاشیه سود پایین دارو در ایران اشاره کرد و گفت: سعی شده است حاشیه سود دارو در ایران به‌گونه‌ای باشد که به مردم کمتر فشار بیاید اما باید تلاش کنیم تا مشکلات اقتصادی شرکت‌های داخلی برطرف شده و در بخش تولید دارو، انگیزه ایجاد شود. رئیس سازمان غذا و دارو به شاخصه‌های مهمی از جمله کیفیت محصول، GNP و مشتری‌مداری در حیطه رقابت اشاره کرد و گفت: درباره مزیت‌های شرکت‌های دارویی که رقابت‌ها را پیش می‌برند باید گفت که محصول نهایی حرف اول را می‌زند. در حال حاضر ارزیابی صنعت و واحدهای تولیدی نیز به‌رغم اینکه کمیت حائز اهمیت است اما روی کیفیت محصولات تمرکز دارد. وی با بیان اینکه اگر شرکتی نتواند روی محصولات خود به درستی کار کند و مشتری را راضی نگه دارد، از گردونه رقابت حذف می‌شود، عنوان کرد: زمانی که محصول دارویی باکیفیت باشد، جایگاه خودش را در بازار پیدا می‌کند. شیبانی افزود: در حال حاضر بیش از 96 تا 97 درصد داروهای مورد نیاز کشور در داخل تولید می‌شود.

مقداری دارو هنوز در گمرک مانده است

شیبانی همچنین در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران با اشاره به ارزش افزوده تولید دارو که موجب بالا رفتن انگیزه داروسازان و دسترسی بیشتر به داروها می‌شود، افزود: مردم نگران تامین دارو نباشند چرا که امکانات و توانمندی خوبی در کشور موجود است و شرکت‌های وارداتی به‌رغم مشکلات موجود برخی داروهای وارداتی را در کشور تولید خواهند کرد. رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به تحریم‌های موجود و بار مشکلاتی که ایجاد می‌کند، افزود: در بحث واردات، تولید و ارزش دارو به دلیل برنامه‌ریزی‌های مناسب تهدیدها را به فرصت تبدیل کرده‌ایم به‌گونه‌ای که بسیاری از شرکت‌های معتبر وارداتی اعلام آمادگی کردند تا داروهایشان را در ایران تولید کنند.

دارو ارز مرجع می‌گیرد

شیبانی با اشاره به مشكلات عدم‌اختصاص ارز به دارو تاکید کرد: دارو ارز مرجع می‌گیرد و برنامه‌ای مبنی بر اینکه ارز غیرمرجع به دارو بدهیم، وجود ندارد. هماهنگی خوبی با بانک مرکزی انجام شده تا به تدریج ارز مرجع داده شود اما به هرحال این حوزه مشکلات خاص خود را دارد و شرایط عادی وجود ندارد.

برنامه‌ای برای افزایش قیمت دارو نداریم

رئیس سازمان غذا و دارو در پاسخ به پرسشی درباره اینکه قیمت دارو نیز مانند سایر اقلام پزشکی با افزایش قیمت مواجه می‌شود، گفت: طبیعی است که با توجه به قیمت تمام‌شده دارو قیمت‌ها قدری تغییر کنند؛ باید قیمت مناسبی داشته باشیم اما به طور کلی باید بگویم که برنامه‌ای برای افزایش قیمت دارو موجود نیست چرا که باید داروها طوری در اختیار مردم قرار گیرد که به راحتی خریداری شوند. شیبانی افزود: از طرف دیگر قیمت‌ها باید پاسخگوی هزینه صنعت دارو نیز باشد. صنایع داروسازی سلامت‌محور است اما این صنایع به هر حال بنگاه‌های اقتصادی هستند و باید شرایط آنها نیز در نظر گرفته شود. وی ادامه داد: انتظار می‌رود بخشی از هزینه‌ها را سازمان‌های بیمه کمک کنند و مطالبات داروخانه‌ها و مراکز درمانی را به موقع پرداخت کنند.

تأسیس 17 کارخانه دارویی جدید در دستورکار

رئیس اداره بررسی و ثبت داروی سازمان غذا و دارو از صدور 979 فقره پروانه دارویی در طول 6‌ ماه گذشته خبر داد و گفت: از این میان 175 پروانه مربوط به ساخت داروهای جدید، 148 پروانه دارویی اصلاحی و 656 پروانه تمدیدی بوده‌اند. مصطفی کریمی افزود: همچنین از ابتدای امسال تا پایان دی‌ماه سال جاری با احداث 17 کارخانه دارویی موافقت اصولی صورت پذیرفت و یک مورد آن در مهر‌ماه امسال پروانه تاسیس نیز دریافت کرده و آماده بهره‌برداری شده است. به گفته وی، میان احداث کارخانه تولید دارو با کارخانه تولید مواد اولیه دارویی به لحاظ استانداردهای دارویی تفاوت‌هایی وجود دارد.

این استانداردهای دارویی از سوی وزارت بهداشت ابلاغ شده و تحت نظارت قرار می‌گیرند. رئیس اداره بررسی و ثبت داروی سازمان غذا و دارو افزود: استانداردهای اساسی ما از زمانی که مواد اولیه برای توزیع و سپس تولید منتقل می‌شوند، آغاز شده و تا زمان بسته‌بندی و تحویل به بازار ادامه می‌یابد. وی با بیان اینکه 17 کارخانه دارویی که موافقت اصولی ساخت از سازمان غذا و دارو دریافت کرده‌اند، گروه‌های مختلف دارویی را شامل می‌شوند، گفت: از تولید مواد اولیه دارویی، شیمیایی، بیولوژیک تا محصولات‌ های‌تک، مجوزهای اولیه ساخت کارخانه را دریافت کرده‌اند. به عنوان مثال از این میان حدود 4 پروانه مربوط به داروهای بیولوژیک بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha