دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۹
کد خبر: 67633
سلامت نیوز : ورود رئیس‌جمهور به موضوع رد صلاحیت شده‌ها در انتخابات نظام پزشكی به واكنش‌های مختلفی منجر شده است. عمده واکنش‌ها این است که مقامات خارج از سیستم پزشکی حق دخالت در انتخابات نظام پزشکی را ندارند. محمود احمدی‌نژاد در واكنش به رد صلاحیت 120 نفر از نامزدهای انتخابات نظام پزشكی گفته بود كه اگر روند رد صلاحیت‌ها اصلاح نشود، از نظر او انتخابات باطل است. در تازه‌ترین واكنش‌ها به حرف‌های احمدی‌نژاد، «محمدحسن طریقت‌منفرد» سرپرست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی نظر رئیس‌جمهور را شخصی می‌داند و تاكید می‌كند كه تاثیری روی انتخابات ندارد. اما در همین باره رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشكی خواهان بازگرداندن برخی پیشكسوتان رد صلاحیت شده به انتخابات است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ اما مراد هاشم‌زهی، رئیس هیات مركزی نظارت بر ششمین دوره انتخابات نظام پزشكی تاكید می‌كند كه امكان تجدیدنظر در وضع رد صلاحیت‌ شدگان وجود ندارد. طریقت هم نظر آخر در این موضوع را براساس قانون به عهده ستاد اجرایی و ستاد نظارتی انتخاب می‌گذارد و می‌گوید: «باید دید رئیس ستاد چه تصمیمی می‌گیرد چراكه این ستاد از 3 قوه تشكیل شده است و تصمیم یك قوه ممكن است تاثیری در آن نداشته باشد.» به گفته او اگر ستاد اجرایی و نظارت بر این انتخابات احساس كند موارد مطرح شده قانونی است آن را می‌پذیرد چرا كه دلایل خود را دارد اما در عین حال اجباری ندارد كه این دلایل را به ما اعلام كند. او اعتراض به ردصلاحیت‌ها را هم طبیعی می‌داند ومی‌گوید: «همیشه همینطور است وقتی در مورد افراد قضاوت می‌شود ممكن است آن را نپذیرند و بنابراین تمایل دارند كه اعتراض كنند.» به گفته او برخی از این آقایان نیز در مورد رد صلاحیتشان به رئیس‌جمهور اعتراض كردند و رئیس‌جمهور نیز درخواست رسیدگی قانونی داده است.

رد صلاحیت نزدیك به 120 نامزد از بین 4900 نامزد انتخابات در هیات مدیره نظام پزشكی در سراسر كشور است كه همه رد صلاحیت شده‌ها، به وضعیت خود اعتراض دارند. همچنین در میان اسامی افرادی كه احراز صلاحیت شده‌اند نام دكتر علیرضا زالی، عضو شورای عالی نظام پزشكی، دكتر سید جلیل حسینی، فلوشیپ تخصصی اندواورولوژی، معصومه آباد، رئیس كمیته سلامت شورای شهر تهران،دكتر مجید حاجی‌فرجی، رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای كشور،دكتر عباس زارع‌نژاد، مدیر اسبق روابط‌عمومی وزارت بهداشت، دكتر احمد شجاعی رئیس پزشكی قانونی، دكتر محمدمهدی گلمكانی رئیس اداره‌كل سلامت شهرداری تهران، دكتر احمد شیبانی، رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت به‌چشم می‌خورد. بنابه این گزارش در لیست نهایی اسامی اعلام‌شده برای ششمین دوره انتخابات نظام پزشكی تهران اسامی دكتر مصطفی معین، دكتر ظفرقندی، دكتر سیدتقی نوربخش،دكتر عباس كبرایی‌زاده و دكتر سید شهاب‌الدین صدر دیده نمی‌شود.

برخی از دوستان را به فضای انتخابات برگردانید

رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشكی اما همچنان از رد صلاحیت‌ها ناراضی است و می‌گوید: «باتوجه به دغدغه‌های پزشكان درسرتاسركشورنسبت به ردصلاحیت پیشكسوتان در انتخابات نظام پزشكی امیدواریم دوستان درهیات‌های اجرایی و نظارت به وظایف قانونی خودعمل كنند.»

به گفته بیژن گودرزی، ‌هنوز امیدواریم كه دقت نظر بیشتری كنند و حداقل برخی از دوستان را به فضای انتخابات سازمان نظام پزشكی برگردانند. او اعتقاد دارد در این صورت جامعه پزشكی در خدمت مردم با دلگرمی بیشتر عمل خواهد كرد و فعالان این عرصه از حضور در انتخابات نظام پزشكی باز‌نمی‌مانند. رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشكی پیش‌بینی می‌كند كه اگر تجدیدنظری در روند بررسی صلاحیت‌ها صورت نگیرد حضور پزشكان در انتخابات نظام پزشكی كمرنگ‌تر می‌شود.

گودرزی در واكنش به اظهارات رئیس مركزی نظارت مبنی براینكه برخی توصیه به تایید صلاحیت برخی كاندیدا‌ها می‌كنند، می‌گوید: «مفاد نامه‌ای كه به رئیس‌جمهور ارائه كردیم در قضاوت عمومی قرار گرفته و كاملا روشن است و هیچ نكته‌ای حاكی از این ندارد كه یك توصیه نامه باشد.»

او می‌گوید: «این نامه یك درخواستی بود كه مجموعه عمومی سازمان نظام پزشكی در حیطه وظایف خود به رئیس‌جمهوری ارائه كرد چراكه برخی از دوستان ما با وجود سوابق روشن، انقلابی و عملكرد بسیار خوب به مردم و مملكت رد صلاحیت شده‌اند.»

در میان شورای عالی نظام پزشكی به گفته دبیر این شورا،دكتر محمد صاحب‌الزمانی، صدور هرگونه بیانیه از جانب رئیس و اعضای شورای عالی نظام پزشكی را تكذیب و تاكید می‌كند كه ششمین دوره انتخابات نظام پزشكی در موعد مقرر آن كه روز جمعه (4 اسفند) است، برگزار می‌شود.او در ارتباط با انتشار خبری مبنی بر تایید اظهارات رئیس‌جمهور درخصوص بررسی وضعیت رد صلاحیت شدگان انتخابات نظام پزشكی از قول اعضای شورای عالی نظام پزشكی، می‌گوید: «هیات مركزی نظارت بر انتخابات نظام پزشكی، ساز و كار قانونی خودش را دارد و بر اساس روال قانونی، نظر خودش را اعلام كرده است.»

او با اعلام اینكه هیات مركزی متشكل از 3 نماینده مجلس، یك نماینده قوه قضائیه، 2 نماینده وزیر بهداشت و یك نماینده وزیر كشور است، می‌گوید: «هیات نظارت در استان تهران در 2 مرحله و هیات مركزی در 3 مرحله پرونده‌های كاندیداها را بر اساس 4 منبع ذكر شده در قانون بررسی كردند.» صاحب الزمانی با بیان اینكه مهلت كافی برای كاندیداهای رد صلاحیت شده وجود داشته است كه اعتراض خودشان را پیگیری كنند، می‌گوید: «هیات مركزی نظارت بر انتخابات نظام پزشكی ساز و كار قانونی خودش را دارد و آقای رئیس‌جمهور هم اگر دستوری دارند و سوالی می‌پرسند، باید از این هیات مركزی باشد.»

دبیر شورای عالی نظام پزشكی با اشاره به وجود 3 نماینده دولت در هیات مركزی نظارت بر انتخابات نظام پزشكی، می‌گوید: «گفته شده كه در ارتباط با نامه رئیس‌جمهور، بیانیه‌ای از سوی رئیس شورای عالی نظام پزشكی صادر شده است كه بنده این موضوع را به شدت تكذیب می‌كنم زیرا آقای پناهی كه رئیس شوراست تحت عمل جراحی قرار گرفته و امكان گفت وگو و مصاحبه را ندارد.»

او با اعلام اینكه شورای عالی نظام پزشكی برای صدور بیانیه حتما باید تشكیل جلسه بدهد، می‌گوید: این شورا 27 نفر عضو دارد و طی یكماهه اخیر هیچ‌گونه جلسه‌ای نداشته است كه بخواهد بیانیه‌ای صادر كند.

انتخابات 4 اسفند برگزار می‌شود

مراد هاشم زهی، رئیس هیات مركزی نظارت بر انتخابات نظام پزشكی هم می‌گوید: این انتخابات روند منطقی خود را در سلامت كامل طی می‌كند و قطعا ۴ اسفند برگزار می‌شود. اظهارات رئیس‌جمهور نیز غیر قانونی است و اساسا در شأن رئیس قوه مجریه نیست كه تشویش اذهان عمومی‌كند. احمدی‌نژاد با همه سر جنگ دارد.

به گفته او قانون می‌گوید انتخابات نظام پزشكی طی روند مشخص خود باید در تاریخ 4 اسفند برگزار شود، تمام مراحل قانونی روند این انتخابات نیز به‌طور دقیق و منطقی انجام شده است و هیچ شبهه‌ای در روند قانونی برگزاری این انتخابات وجود ندارد.

به گفته او،‌ سخنان رئیس‌جمهوری مبنی بر بازنگری صلاحیت نامزدهای رد صلاحیت شده این انتخابات كاملا غیر قانونی و مصداق تشویش اذهان عمومی است. همچنین هاشم‌زهی می‌گوید: «بنده از این اظهارنظرها و حرف‌هایی كه افراد غیر مسئول در آستانه برگزاری انتخابات نظام پزشكی می‌زنند تعجب می‌كنم اما اعلام می‌كنم كه تمام این شایعات بر خلاف قانون و مقررات است.» به گفته وی، هیات مركزی نظارت بر انتخابات نظام پزشكی یك هیات بی‌طرف و مستقل از قواست كه مطابق قانون با حضور افراد متعهد و كارشناس هم در مسائل حوزه سلامت و هم درحوزه حقوقی و قانونی بر روند برگزاری این انتخابات نظارت دارد و تحت‌تاثیر فشار افراد پرقدرت كه با روند غیرقانونی در‌صدد ایجاد شبهه هستند، قرار نمی‌گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha