سه‌شنبه ۱ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۴
سلامت نیوز :شما هم آن تبلیغ دهه هفتاد را درباره بانك‌ها یادتان هست؟ پدر و پسری وارد بانك می‌شدند و هنگامی كه پدر مشغول انجام امور بانكی بود، پسرك لیوانی آب را یك نفس سر می‌كشید و همین كه لیوان به ته می‌رسید كارهای بانكی پدر هم تمام می‌شد. این سرعت، حالا درباره خیلی چیزها مصداق دارد از جمله تهیه مواد‌مخدر شیشه در پایتخت! ما سیاه‌نمایی نمی‌كنیم، دیروز قائم‌مقام دبیركل ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام كرد، میزان دسترسی مواد مخدر بویژه شیشه در تهران به كمتر از پنج دقیقه رسیده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ طه طاهری، قائم‌مقام دبیركل ستاد مبارزه با مواد مخدر از آن گروه مدیرانی است كه در طول چند سال اخیر بارها صادقانه و بدون ترس از دست دادن میز مدیریتش، از وجود كاستی‌هایی در حوزه مبارزه با مواد‌مخدر خبر داده است و همین صداقتش باعث شده وقتی از موفقیت‌ها در این عرصه می‌گوید نیز، گفته‌هایش باورپذیر باشد.

حرف‌های طاهری اما دیروز نقل موفقیت‌ها در عرصه مبارزه با مواد مخدر نبود، بلكه او در گفت‌وگو با ایسنا هشدار داد كه متوسط زمان دسترسی به مواد مخدر بویژه مواد مخدر صنعتی در كشور كاهش یافته است.

او خبر خوبی هم داشت، قیمت شیشه در دو ماه اخیر افزایش داشته است كه او حدس می‌زند علتش مبارزه جدی با شبكه‌های تولید مواد مخدر صنعتی و متلاشی‌شدن باندهای قاچاق آن بوده است.

علاوه بر این رییس مركز ترك اعتیاد تهران نیز دیروز اعلام كرد كه مصرف شیشه به علت هشدار‌ رسانه‌ها كم‌شده است.

محمداسماعیل علیپور گفته است: دسترسی به مواد مخدر راحت است اما با توصیه رسانه‌ها گرایش به مصرف شیشه و سونامی‌ای كه از آن صحبت می‌شد در‌حال فروكش است.

چگونه حساب كردند كه شد پنج دقیقه؟

گرچه طاهری اعتقاد دارد متلاشی شدن باندهای قاچاق و مبارزه با قاچاقچیان شیشه علت اصلی افزایش قیمت این ماده مخدر بوده است، اما بررسی‌های میدانی جام‌جم نشان می‌دهد، ماجرا چیز دیگری است.

آنچه در پی می‌خوانید گفت‌وگوی ما با یكی از تولیدكنندگان و توزیع‌كنندگان ماده مخدر شیشه در پایتخت است كه درباره شیوه كارش و علل افزایش قیمت ماده مخدر شیشه توضیح می‌دهد.

مظنه شیشه هم‌اكنون در بازار قاچاق مواد مخدر چند است؟

اگر كسی مصرف‌كننده باشد و شیشه را روزانه بخرد هر‌گرم برایش 25 هزار تومان تمام می‌شود. اگر پنج تا ده گرم بخواهد، قیمتش 20 هزار تومان است اما اگر عمده بخواهد هر كیلو را می‌تواند به ده میلیون تومان بخرد.

با توجه به این نرخ ها، قیمت شیشه در ماه‌های اخیر افزایش داشته است، این طور نیست؟

بله همین طور است، پیشتر هر گرم شیشه 10 تا 12 هزار تومان بود.

از نظر شما افزایش قیمت این ماده مخدر به علت بیشتر شدن برخوردهای پلیس است یا....

علتش تغییر قیمت ارز است كه باعث شده تولیدكننده‌ها، پیش‌سازها (مواد اولیه لازم برای تولید شیشه) را گران‌تر بخرند.

منظور شما این است كه شیشه از مرزهای شرقی وارد كشور نمی‌شود و در داخل آن را می‌سازند؟

بله، در كشور خودمان تولید می‌شود و حتی برخی افراد در آشپزخانه‌های كوچك خانگی نیز مقادیر كم آن را تولید می‌كنند، اما برای تولید در حجم بزرگ، باید بروند خارج از شهر، چون تولید بوی بدی ایجاد می‌كند كه همه با خبر می‌شوند.

پیش‌سازها شیشه را چگونه تهیه می‌كنند؟

اصلی‌ترین مواد برای تهیه شیشه، افدرین، ید، فسفر، اسید و استون است. بجز افدرین بقیه این مواد را می‌شود از ناصرخسرو بدون هیچ منع قانونی به هر میزانی خرید! افدرین را هم البته می‌شود از ناصرخسرو خرید اما به هر حال غیرقانونی است. اگر هم گیر نیامد می‌شود از برخی قرص‌ها استفاده كرد كه تولیدكننده‌های كوچك آنها را بدون نسخه از داروخانه‌ها می‌گیرند.

تولیدكننده‌های بزرگ اگر افدرین كم بیاورند، چگونه تامین می‌كنند؟

برخی كارخانه‌های داروسازی نشتی‌هایی دارند، یعنی می‌شود كسانی را در آنجا پیدا كرد كه قرص‌ها را بی‌هیچ مانعی برای كار تولید شیشه از كارخانه بگیرند.

شما هم شنیده‌اید كه این روزها در پایتخت در كمتر از پنج دقیقه می‌شود ماده مخدر شیشه را تهیه كرد؟

نمی‌دانم چطور حساب كرده‌اند كه پنج دقیقه شده. كمتر از آن هم ممكن است! این روزها معتادها فقط با یك تلفن مواد مخدر را جلوی در خانه‌شان تحویل می‌گیرند.

شما خودتان هم شیشه مصرف می‌كنید؟

هرگز! شیشه یعنی مرگ.

پای شیشه‌ای نظارت

در میان گفته‌های این قاچاقچی و تولیدكننده شیشه چند‌نكته مهم وجود دارد؛ نكته اول این است كه تولیدكنندگان شیشه می‌توانند به آسانی تناژ بالای پیش‌سازهای آن را از بازار تهیه كنند و هیچ منع قانونی برایشان در این باره وجود‌ندارد و هیچ سازمان یا نهادی پیگیری نمی‌كند كه اگر كسی كارخانه‌دار نیست یا كارگاه تولیدی ندارد، تناژ بالای برخی مواد شیمیایی را با چه هدفی از بازار خریداری می‌كند.

او اشاره كرد كه تنها ماده اولیه غیرقانونی برای تولید شیشه افدرین است كه تولیدكنندگان بزرگ شیشه از نشتی برخی كارخانه‌های داروسازی برای تهیه آن استفاده می‌كنند، در حالی كه همچنان هیچ سازمان یا نهادی بر خروج قاچاقی دارو از برخی كارخانه‌های داروسازی كه بارها از سوی برخی مسئولان به آن اشاره شده است، نظارت ندارد.

این قاچاقچی همچنین افزایش قیمت شیشه را تائید كرد، اما علت واقعی آن را افزایش قیمت پیش‌سازها دانست.

راحت تولید می‌كنند، آسان توزیع!

مقایسه آخرین آمار اعلام شده از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با آمار پیشین ارائه شده از سوی این ستاد درباره شرایط اعتیاد در كشور، در سال 1386 نشان می‌دهد شیشه از رتبه ششم مصرف به رتبه دوم رسیده و پس از تریاك پرمصرف‌ترین ماده مخدر در كشور شده است.

عباس دیلمی‌زاده، مدیرعامل انجمن خیریه تولدی‌دوباره نیز با تائید افزایش مصرف شیشه و آسانی دسترسی معتادان به آن در گفت‌وگو با جام‌جم توضیح می‌دهد كه تولیدكنندگان مواد مخدر، این ماده را بسیار آسان می‌سازند و سپس بدون آن كه مجبور باشند مانند قاچاقچیان تریاك خطر كنند و آن را از مرز بگذرانند، در سطح شهر توزیع می‌كنند بنابراین هزینه‌ای برای حمل و نقل نیز نمی‌پردازند و به همین علت تولید شیشه افزایش پیدا كرده است.

این پژوهشگر حوزه اعتیاد اعتقاد دارد یكی از علل فراوانی عرضه شیشه، زیادی تقاضا برای آن است و علت تقاضای بالا برای شیشه این است كه نوع مصرف‌كنندگان این ماده مخدر هنوز به شكل دقیق شناسایی نشده‌اند و برای ترغیب آنها به ترك اعتیاد اقدام ویژه‌ای نشده است و همان‌گونه با آنها رفتار می‌شود كه با مصرف‌كنندگان سنتی مواد مخدر؛ در حالی كه این دو گروه زمین تا آسمان با هم فرق دارند و شیوه برخورد با هركدام باید متفاوت باشد.

خبر دسترسی آسان به مواد مخدر، تازه نیست و حدود چهار سال پیش نیز یكی از اعضای هیات مدیره انجمن داروسازان در این باره هشدار داد، اما در آن زمان ستاد مبارزه با مواد مخدر منكر قضیه شد و آن را تكذیب كرد، با این حال آنچه امروز هشدار طاهری را نگران‌كننده‌تر می‌كند، این است كه او در حرف‌هایش بر ماده مخدر شیشه متمركز شده است یعنی همان ماده مخدر صنعتی كه به گواه بسیاری از كارشناسان حوزه درمان اعتیاد به علت آسیب‌های فراوانش خطرناك‌ترین نوع مخدر محسوب می‌شود و بسیاری از اخبار حوادث امسال به جنایت‌هایی كه مصرف‌كنندگانش مرتكب شدند اختصاص داشت و از آن بدتر این‌كه هنوز الگوی درمان مطمئن و كاملی برای آن ارائه نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha