چهارشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۲
کد خبر: 67870
سلامت نیوز : ششمین انتخابات نظام پزشکی در حالی قرار است روز جمعه برگزار شود که حرف و حدیثهای فراوانی امسال برای آن شنیده شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین ؛ موضوع از رد صلاحیت گسترده پزشکان و اعضای سازمان شروع شد و برخی هم از تخلفات سازمان یاد کردند. در همین زمان رئیس جمهور هم نامه ای نوشت و نسبت به این رد صلاحیتها اعتراض کرد و خواستار بررسی مجدد آن شد،هرچند که رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات نظام پزشکی اعلام کرد که کاملا قانونی عمل کردند. در همین زمینه با دکتر سید سعید صدر دبیر انجمن علمی روانپزشکان ایران و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید پزشکی  گفت وگویی را انجام داده ایم:

سازمان نظام پزشکی در سال های گذشته عملکرد مناسبی داشته است؟

لازمه نقد عملکرد یک سازمان آن است که از جزئیات عملکرد آن آگاه باشیم. اما در کل معتقدم که سازمان بسیار قویتر از لحاظ صنفی می توانست عمل کند و حرکتهای مثب تی داشته باشد.به هرحال این سازمان برای تاسیس شد که ار حقوق پزشکان حمایت کند چون یک سندیکای شغلی است و قرار بود که با تشکیل این سازمان، پزشکان یک واحد پزشکی واحد داشته باشند که مربوط به تصمیم گیری شغلی باشد درست مانند سایر انجمنهای شغلی. در واقع قرار بود که بر عملکرد پزشکان و پروانه فعالیت آنها نظارت کند و مشکلات آنها را برطرف کند نه اینکه تبدیل به یک واحد سیاسی- صنفی شود.

منظور شما از حقوق پزشکان چیست؟
حقوق پزشکان معنوی، فردی و صنفی است. این سازمان باید به جایگاه پزشکان در جامعه کمک کند. به تعامل با قوا بپردازد. در زمینه تعرفه پزشکی، بیمه و بازنشستگی پزشکان کمک کند. مانند همه سازمانهای نظام پزشکی در تمام دنیا.

شما معتقدید که اینگونه عمل نکرد؟
بیشتر وارد مسائل سیاسی شد به ویژه امسال. در حالیکه باید از حقوق پزشکان دفاع کند و از وجه سیاسی خارج شود. به نظر من سعی و تلاش اعضای جامعه پزشکی باید بر پایه تقویت جایگاه نظام پزشکی در حوزه سلامت باشد چرا که این سازمان ظرفیت بالقوه بالایی در ساماندهی مسایل و مشکلات حوزه سلامت دارد.

این انتخابات 5 سال بدون سروصدا برگزار شد اما امسال رد صلاحیتها سروصدای زیاد داشت. فکر می کنید دلیل آن چه بود؟
به نظر من ابتدا باید دید که بررسی صلاحیتها برای چه چیزی انجام می شود. در انتخابات نظام پزشکی که یک واحد صنفی است موضوع عملکرد یک پزشک است که تخلف واضح پزشکی نداشته باشد تا بتواند نماینده پزشکان باشد. یعنی حرفه و شغل را در نظر بگیرند نه فعالیتهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را. بنابراین کسانی که صلاحیتها را بررسی می کردند باید به خصوصیات حرفه ای پزشکان توجه می کردند نه موضع گیری سیاسی و انعطاف بیشتری در این زمینه نشان می دادند.

اما جهت گیریهای سیاسی در انتخابات تاثیر فراوانی گذاشته است.
متاسفانه بله. حتی در تبلیغات هم برخی پزشکان از طریق مواضع سیاسی عمل می کنند درحالیکه اینجا یک سندیکا است و حقوق پزشکان همانطور که اشاره کردم مهمتر است.

موضوع رد صلاحیتها سبب شد که رئیس جمهور وارد عمل شود و نامه ای برای بررسی صلاحیت مجدد برخی کاندیدها بنویسید.تصور می کنید این نامه تاثیری هم داشته است؟
انتخابات روز 4 اسفند بدون تغییری برگزار می شود و هیات مرکزی بررسی صلاحیتها اعلام کردند که تاثیری نداشته است.

بنابراین امکان عدم برگزاری یا ابطال آن وجود ندارد؟
نمی دانم که رئیس جمهور می توانند ابطال کنند یا نه.چون تا به حال چنین چیزی پیش نیامده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha