سلامت نیوز : دانش پژوهان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی طی یک پروژه تحقیقاتی توانایی حس کردن سرما را از موش های آزمایشگاهی گرفتند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ این در حالی است که حس گرما و لامسه در این موش ها دست نخورده باقی ماند. امید است این تحقیقات بتواند به درمانهای موثرتری برای درد در انسان منجر شود.

محققان به سرپرستی دکتر "دیوید مک کمی" نورونهایی را از این موش جداسازی کرده و برداشتند که پروتئین TRPM8 را بیان می کنند. این پروتئین حس سرمای دریافت شده از پوست را تقویت می کند.

سپس، این موش ها را به همراه گروه کنترل که هنوز این پروتئین در آنها حفظ شده بود بر روی سطحی قرار دادند که دمای آن در گستره بین صفر تا  پنجاه درجه سانتی گراد بود.

اعضای گروه کنترل عمدتا در منطقه ای که دمای آن حدود 30 درجه سانتی گراد بود، قرار می گرفتند و از مناطق گرمتر و سردتر خودداری می کردند.

موش های تغییر یافته نیز از رفتن به مناطق گرم تر پرهیز می کردند اما به راحتی در مناطق سرد حضور می یافتند. این امر حتی زمانی که دمای سطح آن قدر سرد می شد که حس کردن آن دردناک یا خطرناک بود، قابل مشاهده بود.

در آزمایش دیگری، حس لامسه حیوان مورد بررسی قرار گرفت. در یکی از این مطالعات حیوان می بایست بر روی یک میله گردان تعادل خود را حفظ می کرد  هیچ تفاوتی بین دو گروه موش های تغییر یافته و موش های طبیعی دیده نشد.

"مک کمی" و همکارانش امیدوارند یافته های آنها به ارائه داروی های ضد دردی منجر شود که فقط حس درد را هدف قرار دهد چرا که در حال حاضر داروهای ضد درد موجود کلا حس را از بین می برند.

نتایج این تحقیقات درنشریه Neuroscience منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha