سازمان محیط‌زیست فرصت داشت طرحی را متناسب با وضعیت آلودگی هوا بنویسد اما با عجله و در چند روز آن را تدوین کرد و به صورت ناپخته به مجلس ارائه داد و نتایج آن، رد شدن طرح دوفوریتی کاهش آلودگی هوای کشور بود.

نمی‌توان برای رفع آلودگی هوا منتظر وزش باد ماند
سلامت نیوز :کمتر از دو روز پس از آنکه طرح مبارزه با آلودگی هوا در مجلس تصویب نشد، روز گذشته شهردار تهران به موضوع آلودگی هوای تهران پرداخت و بر مبارزه با این معضل اجتماعی تاکید کرد. البته تصویب نشدن طرح مبارزه با آلودگی هوا در مجلس پیش از این نیز انتقادات بسیاری از فعالان محیط‌زیست و حتی برخی نمایندگان مجلس را هم برانگیخت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فرهیختگان ؛ محمدباقر قالیباف، شهردار تهران مهم‌ترین چالش شهر تهران را موضوع آلودگی هوا برشمرد و گفت: نمی‌توان سرنوشت جامعه را به باد سپرد و برای رفع آلودگی هوا منتظر وزش باد بود. قالیباف با بیان اینکه اقدامات خود را برای ارتقای کیفیت زندگی شهروندان در بعد مادی و معنوی مدیریت می‌کنیم، اظهار کرد: هدف نهایی ما از زندگی در شهر چیزی جز آسایش، آرامش و حرکت در راستای رشد و تعالی انسان‌ها نیست. به گفته شهردار تهران، در صورتی که این اقدامات به این موضوعات منجر نشود، باید مطمئن بود که کارمان را درست انجام نداده‌ایم.

 شهردار تهران با بیان اینکه سلامت روحی انسان‌هایی که برای ارتقای زندگی‌شان در تلاشیم در خطر است، اظهار کرد: مهم‌ترین چالش امروز تهران موضوع آلودگی هواست و هیچ چالشی مهم‌تر از آن وجود ندارد. قالیباف با بیان اینکه راه مبارزه با آلودگی هوا این نیست که پس از تولید آلودگی به دنبال رفع آن باشیم، تصریح کرد: باید اقدامات ما به‌گونه‌ای باشد که از همان ابتدا از آلودگی و تولید آلاینده‌ها جلوگیری کرد. موضوع بحث ما ترافیک و حمل‌ونقل عمومی نیست، بلکه موضوع بحث و هدف ما نجات انسان‌هایی است که در این شهر زندگی می‌کنند، چراکه آلودگی‌ها آثار سوئی بر سلامت کودکان، جنین‌ها و افراد سالخورده‌ای که در شهر زندگی می‌کنند، می‌گذارد.

 شهردار تهران با اشاره به بهبود وضعیت آلودگی هوا در تهران هنگام وزش باد اظهار کرد: نمی‌توان سرنوشت یک جامعه را به باد سپرد چراکه خداوند به ما عقل داده و آن را به‌عنوان حجت باطنی در افراد قرار داده است. وی با تاکید بر اینکه برای هر تصمیمی نیاز به پژوهش و مطالعه وجود دارد، اظهار کرد: این حق کشور و ملت ما نیست که با این سابقه به شکل سعی و خطا برایشان تصمیم‌گیری شود. شهردار تهران با بیان اینکه در علم و دانش در مرزهای علمی دنیا هستیم، خاطرنشان کرد: اما متاسفانه در به‌کارگیری از این علم و دانش و استفاده از آن حدود هفت دهه با مرزهای علمی فاصله داریم که باید اقدامات ما در راستایی باشد که این فاصله را کم کنیم.

 شهردار تهران همچنین در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه باید از تعریف‌های اضافی که مورد نیاز نیست، صرف نظر کرد، اظهار کرد: نباید نان به هم قرض بدهیم و بیخود از یکدیگر تعریف کنیم چراکه این تعریف‌ها موجب می‌شود در موضوعات مهم ناگزیر با یکدیگر تعارف داشته باشیم. قالیباف با بیان اینکه بی‌توجهی به مطالعه و پژوهش و نظر کارشناسان، ما را به جایی برده که در تعارف با یکدیگر واقعیت‌ها را به جامعه نمی‌گوییم، تصریح کرد: همین امر سبب می‌شود که ناگزیر در موضوعات مختلف با یکدیگر تبانی کنیم.

فوریت طرح جامع کاهش آلودگی هوا یکشنبه همین هفته در صحن علنی مجلس به تصویب نمایندگان نرسید. سخنان موافقان و مخالفان فوریت طرح به آنجا رسید که درنهایت از دو فوریت به یک فوریت رسید و در پایان یک فوریت آن هم رای نیاورد. اعضای فراکسیون محیط‌زیست مجلس این برخورد نمایندگان با فوریت طرح را ناشی از بی‌توجهی آنان به مساله آلودگی هوا دانستند. این ناامیدی تنها از آن فراکسیونی‌ها نبود. سازمان محیط‌زیست هم از این نگاه نمایندگان به مساله آلودگی هوا شوکه شد و قائم‌مقام سازمان اعلام کرد گمان نمی‌کردیم طرح رای نیاورد و رد شود. محیط‌زیست هنوز موضوعی دست دوم تلقی می‌شود.

کمال‌الدین پیرموذن، عضو هیات‌رئیسه فراکسیون محیط‌زیست مجلس با انتقاد از نگاه نمایندگان مجلس به مساله آلودگی هوای شهرها که با سلامت مردم ارتباط مستقیم دارد، از مجلس نهم و همکاران خود ابراز نا امیدی کرد. وی در این خصوص گفت: «من از مجلس نهم به‌خاطر عدم توجه به طرح دوفوریتی کاهش آلودگی هوا که البته با تبیین نارسای همکاران و کم‌لطفی اکثریت نمایندگان مجلس اتفاق افتاد و باعث رای نیاوردن این طرح دوفوریتی شد، دلزدگی خود را اعلام می‌کنم. همگان می‌دانند سالانه پنج هزار مرگ‌ومیر ناشی از آلودگی هوا در پایتخت داریم.

همچنین موج جدید سرطان و نارسایی‌های تنفسی و بیماری‌های مزمن عفونی ناشی از آلودگی هوا را داریم که غیرقابل کتمان است. به جهت عدم همکاری میان بخشی تشکیلات اداری و شهرداری‌ها، کیفیت هوای تهران یا شهرهای صنعتی کشور سخت نگران‌کننده و زیانبار است. امیدواریم مسوولان خارج از وعده در همه زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و مدیریتی کشور به اولویت‌های اساسی و مشکلات مردم بها دهند.»

پیرموذن علت مخالفت نمایندگان مجلس را عدم اشرافیت آنها به حاد بودن مساله آلودگی هوا که کیفیت زندگی با آن در رابطه مستقیم است، دانست. وی اظهار داشت: «علت دیگر این مخالفت‌ها در این است که بعضی از دوستان توجیه‌شان این است که این مساله فقط برای شهرهای بزرگ است و به شهرهای دیگر ارتباطی ندارد. تحمیل بار مالی به دولت علت دیگری است که از سوی مخالفان اعلام شده بود در صورتی که خسران هزینه‌های گزاف ناشی از مرگ‌ومیر مردم و همچنین تعطیلات عدیده این شهرها بسیار بیشتر از بار مالی است که این مخالفان به آن اشاره داشتند.»

البته از سویی نیز مهدی موسوی‌نژاد، نماینده دشتستان از مخالفان فوریت این طرح معتقد است طرح جامع کاهش آلودگی هوا، طرحی جامع نیست و تنها به چند مساله تاثیرگذار پرداخته نه به همه مسائل مرتبط با آلودگی هوا. وی با انتقاد از عدم پرداختن به مشکلات شهرهای جنوبی و غربی گفت: «طرح جامع کاهش آلودگی هوا، طرح هدفمندی بود اما جامع نبود. در این طرح فقط به مشکلات کلانشهرها پرداخته شده بود، در حالی که در شهرهای غربی، مرکزی و جنوبی کشور شاهد پدیده شوم و نامیمون ریزگردهایی هستیم که از سوغات کشورهای عربی‌اند و سلامت افراد را تحت‌الشعاع قرار داده است. اما متاسفانه جایی برای آن در این طرح دیده نشد. آلودگی گرد و غباری که در مناطق محروم است خطرش خیلی بیشتر از آن چیزی است که در کلانشهرها می‌بینیم.»

 موسوی‌نژاد بررسی عجولانه طرح کاهش آلودگی هوا را با قید فوریت غیرکارشناسی دانست و گفت: از نگاه من به جای بررسی عجولانه و بافوریت این طرح در عرض ۴۸ ساعت باید دقیق مطالعه و توسط دستگاه‌های مختلف بررسی و کارشناسی شود. اگر بخواهیم با قید فوریت این طرح را مورد بررسی قرار دهیم، خودش ضربه‌ای است به مفاد آن. اما وحید نوروزی، مشاور محیط‌زیست معاون شهردار تهران، واکنشی متفاوت به رد طرح دوفوریتی کاهش آلودگی هوا داشت. وی این اقدام نمایندگان را به مثابه خداحافظی شهرها با آسمان آبی دانست.

نوروزی در این خصوص گفت: «پیش از این در زمینه آلودگی هوا نگران دولت بودیم. از امروز باید نگران دولت و مجلس در کنار هم باشیم. من فکر می‌کنم اتفاقات اخیر رویارویی دولت با مجلس، در رد شدن این مصوبه بی‌تاثیر نبوده است. بخش پارلمانی سازمان محیط‌زیست در رد شدن این دو فوریت بی‌تاثیر نبوده است و سازمان محیط‌زیست نتوانست از لابی‌های خود به خوبی استفاده کند و توضیحات مناسبی نیز به نمایندگان مجلس ارائه دهد. در واقع سازمان کم‌کاری کرده است.»

نوروزی با اشاره به اینکه رسما از سازمان محیط‌زیست ناامید شدیم چراکه نمی‌تواند کاری کند، گفت: «تنها راهکار قانونی برای داشتن هوای پاک این است که بتوانیم مجلس را مجاب کنیم که به هوای پاک نیاز داریم. فراکسیون محیط‌زیست اگر تنها فرصت دوساعته به کارشناسان شهرداری تهران بدهد، مطمئنم می‌توانیم مجلسیان را قانع سازیم و این دوفوریت را به تصویب برسانیم. هر چقدر مسائل امنیتی، سیاسی و اقتصادی دارای اهمیت باشد اما هیچ موضوعی مهم‌تر و بااهمیت‌تر از هوای تنفسی شهروندان نمی‌تواند باشد.»

نوروزی با اشاره به اینکه یکی از علل رد این طرح در مجلس این بود که طرح ضعیف نوشته و با عجله تدوین شد، گفت: «سازمان محیط‌زیست فرصت داشت طرحی را متناسب با وضعیت آلودگی هوا بنویسد اما با عجله و در چند روز آن را تدوین کرد و به صورت ناپخته به مجلس ارائه داد و نتایج آن، رد شدن طرح دوفوریتی کاهش آلودگی هوای کشور بود. بهتر است عقب‌نشینی نکنیم و تلاش کنیم تا پایان سال نظر مجلس را درباره آلودگی هوا جلب کنیم، سازمان محیط‌زیست درباره آلودگی هوای تهران و حتی سایر کلانشهرها قدرت لابی‌گری ندارد و هم‌اکنون وضعیت خوبی نداریم.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha