یک روزنامه سوئدی در گزارشی از تهران نوشت که تاکسیهای ویژه زنان تردد شبانه بانوان را امن تر کرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمهر، روزنامه داگنزنیهتر در تازه ترین گزارش خود از تهران با اشاره به راه اندازی تاکسیهای ویژه بانوان در ایران می نویسد که این سیاست علاوه بر آسایش در تردد بانوان سبب گردیده تا صدها زن در اثر این فرصت شغلی وارد بازار کار شوند.

در این گزارش که به قلم میکائیل  وینیارسکی خبرنگار اعزامی داگنزنیهتر به ایران نوشته شده آمده است : " در ایران در واقع دور و زمانه و تحولات جدیدی در جریان است. در بخش تردد با تاکسی، زنان فرمان هدایت اتوموبیلهای سبزرنگ تاکسیها در شهر دوازده میلیونی تهران را  در اختیار خود گرفته اند.

وینیارسکی می نویسد : به تازگی یک شرکت تاکسیرانی ویژه بانوان در تهران راه اندازی شده است. اکنون بانوان در تهران حتی در ساعات آخر شب هم می توانند بدون نگرانی به تردد بپردازند . علاوه بر این، صدها زن در اثر این فرصت شغلی وارد بازار کار می شوند.

میترا جهانی فر، مادر دو فرزند از ساکنان جنوب تهران می گوید : اتومبیلرانی را دوست دارم و این برای من فعالیت خوبی است". دو هفته قبل از اینکه با میترا جهانی فر دیدار و گفتگو کنم، او پیشبند کدبانویی را در آشپزخانه آویخته و آن را با پوشش اسلامی برای شغل رانندگی عوض کرده است. به نظر می رسد برای میترا روی آوری به این شغل جدید امری عادی است. او در مورد این که از دنیای زنان به حیطه اختصاصی مردان پا می گذارد، بزرگمنایی نمی کند و تعریف می کند که : "من از مدتها قبل می خواستم شغلی پیدا کنم و بعد از دیدن آگهی تلویزیونی تاسیس این شرکت تاکسیرانی علاقمند و کنجکاو شدم و تقاضای کار کردم و الان نتیجه اش بهتر از آن چیزی شد که انتظارش را داشتم ".

محسن عروجی مدیر شرکت تاکسیرانی زنانه  می گوید : "وجود این شرکت موجب ایجاد فرصت شغلی بیشتر برای بانوان شده است". وی تا کنون تعداد 30 کارمند زن استخدام کرده و در ظرف چند هفته آینده تعداد کارمندان آن به 300 نفر خواهد رسید.

عروجی در پاسخ به اینکه آیا یافتن راننده زن مشکل نبوده می گوید : " خیر، متقاضیان کاریابی بیشتر از سقف پذیرش ما بوده است. در ظرف چند ماه این فعالیت با رونق خوبی همراه شده است و ما درصدد گسترش دامنه فعالیت به سایر شهرهای ایران نیز هستیم و به کشورهای همسایه مان نظیر ترکیه، آذربایجان و دوبی هم فکر می کنیم".

خبرنگار داگنزنیهتر در پایان می نویسد : یک روزنامه چاپ عربستان سعودی - که در آن رانندگی برای زنان ممنوع است - اخیرا طی مطلبی به این پدیده در ایران پرداخته و به طور محتاطانه نوشته است که ما ازایران عقب مانده ایم. ازمحسن عروجی پرسیدم آیا مدیر شرکتی که نام "تاکسی بی سیم بانوان " را دارد نباید یک زن باشد؟ او در جواب گفت : " بله کاملا درست است. مطمئنا در ظرف یکسال آینده ما مدیر زن نیز خواهیم داشت. همین الان بیشتر امور توسط خانمها انجام می شود. آنها بهتر، دقیقتر و با وجدان کاری بیشتری کار می کنند".  میترا جهانی فر از آغاز فعالیتش تا کنون نه تنها با رفتارمنفی شهروندان و جامعه مواجه نشده بلکه برعکس، بانوان اکنون خوشحال تر می شوند و اطمینان می یابند که با آسایش بیشتری تردد می کنند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha