سلامت نیوز : یکی از اصلی ترین سرفصل هایی که در آموزش مهارت های پیش از ازدواج به آن توجه می شود دلایل درست و نادرست برای ازدواج است. این که باید به چه دلیلی ازدواج کرد و یا بالعکس، کدام دسته از دلایل برای ازدواج نادرست است. در این میان یکی از بدترین دلایل برای ازدواج که در ظاهر درست و منطقی به نظر می رسد "میل به استقلال" است. مستقل شدن مفهومی دوپهلو است. وقتی ابتدا به آن می نگریم به نظر می رسد که به این معناست که دیگر دوران وابسته بودن به خانواده به سر رسیده و زمان جدا شدن از آن هاست. این سوال پیش می آید که این چه اشکالی دارد و کجای آن نادرست است؟ برای پاسخ ذکر یک مقدمه ضروری است.

گریختن یا رسیدن، کدام یک؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ برای انجام هر کاری دو نوع انگیزه را می توان متصور شد. وقتی به سمت چیزی می رویم باید سوالی اساسی از خود بپرسیم: آیا این حرکت و انتخاب به خاطر شوق رسیدن به چیزی است یا فرار از چیزی. دو پسر هم سن خود را در نظر بگیرید که هر دو تلاش می کنند با ظاهری آراسته و مرتب از منزل بیرون روند و در نگاه بیرونی هر دو یک عمل را انجام می دهند. اما یکی به دلیل زیباتر دیده شدن این عمل را انجام می دهد و دیگری به خاطر زشت دیده نشدن. تفاوت این دو موضع به دقت و توجه ظریفی نیازمند است. عموماًٌ زیر بنای عمل اول همان گونه که گفته شد "شوق" است و"حس مثبت" و دیگری "اضطراب" است و "نگرانی". به همین دلیل ما تلاش های نفر اول را "بهنجار" می دانیم و دومی را "ناهنجار".

موضوع استقلال جویی در ازدواج نیز از همین اصل تبعیت می کند. آنچه در این سوال مطرح شده است نوعی شرایط ناراحت کننده و بغرنج برای شما دوست عزیز است که برای رهایی از آن به این نتیجه رسیده اید که باید ازدواج کنید، در صورتی که با اندکی تمرکز متوجه می شویم اتفاقاً این بعد از از دواج است که عمده آنچه استقلال نام دارد باید ابتدا از فیلتری به نام همسر نیز عبور کند. مشکل با خانواده یک موضوع است و ازدواج یک موضوع دیگر. به نظر می رسد که ازدواج قرار است برای فرد سوال کننده در حکم یک مسکن عمل کند و نقش همسر نیز لابد همین گونه تصور شده است. حال به این مسئله این را هم اضافه کنیم که ازدواج خود با فراز و فرودهای بسیاری همراه است که یکی از آن ها ارتباط خانواده ها با یکدیگر و نیز ارتباط با یک خانواده جدید و تلاش برای نظم بخشیدن بر این روابط است. پایان کلام نیز این که بهترین راه مراجعه به مشاوری حاذق در زمینه خانواده است که با نگاهی صرفاً علمی و غیر جانبدارانه به حل مسائل بپردازد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha