سیاست گذاران وزارت بهداشت نمی توانند مجری خوبی برای پزشک خانواده باشند بلکه باید تنها ناظر بوده و اجرا را به سازمان های بیمه گر بسپارند.

وزارت بهداشت نمی تواند مجری خوبی برای طرح پزشک خانواده باشد
سلامت نیوز : دکتر شریعتی، رییس ستاد اجرایی پزشک خانواده در برنامه نبض که شب گذشته پخش شد افزود : پزشک خانواده یک طرح بزرگ و سختی است و به عنوان بزرگترین اصلاح اقتصادی و اجتماعی در کشور محسوب می شود و فرهنگ سازی زیادی را می طلبد . این طرح به گفتمان رایج مردم ، مدیران و مسئولان تبدیل شده و اولویت اصلی در نظام سلامت می باشد .

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران ؛ وی گفت : در استان فارس نسخه 02 این طرح تا حد زیادی پیشرفت کرده و بیش از 90 درصد جلو رفته و اگر بخواهیم به این طرح در این استان نمره بدهیم نمره 18 مناسب است. در استان مازندارن نیز این طرح در مسیر خوبی قرار گرفته و اگر ایرادی به این طرح وارد می آید طبیعی است چرا که کار بسیار مشکلی را شروع کرده ایم .

وی در پاسخ به این سئوال که آیا طرح پزشک خانواده در تهران متوقف شده گفت : این طرح در تهران متوقف نشده البته انتظار می رفت به صورت هماهنگ در کلان شهر تهران انجام شود اما به دلیل مشکلی که در تامین منابع داشتیم قرار شد راجع به اجرای آن به صورت هماهنگ در کل استان در ستاد هماهنگی تصمیم گیری شود بنابراین اگر نتوانیم همه جا را زیر پوشش ببریم پس نقطه ای هم نباید تحت پوشش باشد اما باید گفت که این طرح در تهران متوقف نشده است .

شریعتی تصریح کرد : بیش از 6 میلیون نفر پرونده الکترونیک سلامت دارند و این طرح توانسته برای پزشکان امنیت شغلی ایجاد کند . اما یک انتقادی که وجود دارد این است که همه می گویند پزشک خانواده طرح خوبی است اما الزامات که مطرح می شود مخالفت می کنند.
                     
*پزشک خانواده جذابیت مالی برای پزشکان ایجاد نکرده است    
     
عزیزی نماینده مجلس در ادامه گفت : فکر نمی کنم کسی با طرح پزشک خانواده مخالف باشد اما آنچه که هست زیرساخت های این طرح می باشد که باید بیشتر مورد توجه قرار می گرفت و یکی از خواسته های پزشکان این است که باید پرونده الکترونیک سلامت تشکیل می شد اما در استان فارس هنوز تشکیل نشده و حتی برای روستاییان به طور کامل فرهنگ سازی نشده است .

وی گفت : برخی از پزشکان معتقدند که این طرح برای آنان جذابیت مالی ایجاد نکرده و با شرایط فعلی که این طرح در استان فارس پیش می رود نمره صفر می گیرد و حتی برخی معتقدند که نگاه سلامت محور در طرح پزشک خانواده وجود ندارد .

*پزشک خانواده با شرایط فعلی در استان فارس به تعطیلی کشیده می شود

بهجو، رییس انجمن پزشکان عمومی شیراز در ادامه گفت : بزرگترین مشکل ما در طرح پزشک خانواده سیستم پرداخت است و با این وضعیت احساس بیهوده گی می کنیم حتی پرونده کاغذی و پرونده الکترونیک هم نداریم و با این وضعیت اگر پزشک خانواده در فارس پیش برود حتما به تعطیلی کشیده می شود .

*سیاست گذاران وزارت بهداشت نباید مجری این طرح باشند

حافظی، کارشناس سلامت در ادامه گفت : سیاست گذاران وزارت بهداشت نباید مجری این طرح باشند بلکه وزارت بهداشت باید سیاست گذار و ناظر باشد و این کار را به سازمان های بیمه گر بسپارد زیرا با این کار هزینه های سازمان های بیمه گر نیز کم می شود .

وی گفت : در طرح پزشک خانواده مشکل زیر بنایی داریم زیرا زمانی که در 3 استان به صورت پایلوت اجرا شد و نقاط ضعف آن مشخص نگردید چطور می توانیم آن را به کل کشور تعمیم دهیم .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha