شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۵
کد خبر: 68081
سلامت نیوز : فکر می‌کنید رمز پایداری یک ازدواج شباهت است یا تفاوت؟ خب یک بررسی جدید نشان می‌دهد که برای یک ازدواج پایدار و موفق شباهت شخصیتی همسران ضروری نیست. در این بررسی زوج‌هایی که دست کم 40 سال زندگی مشترک داشتند، بررسی شدند و مشخص شد نه شباهت شخصیت همسران و نه تفاوت آن بر رضایتمندی زوج‌ها از ازدواج‌شان تاثیری ندارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اطلاعات ؛ فردریک کولیج، روانشناس در دانشگاه کلرادو و سرپرست این پژوهش می‌گوید این نتایج بر خلاف چیزی است که ما همیشه انتظار داشته‌ایم و نشان می‌دهد پیوند عاطفی با فردی دیگر روی ناهماهنگی‌های شخصیتی سایه می‌اندازد. در واقع نیاز به برقراری رابطه آنقدر قوی است که بر تفاوت‌ها غلبه می‌کند. این در حالی است که رابرت لونسون از دانشگاه ‏UCLA‏ در یک بررسی روی زوج‌های میانسال دریافته بود شباهت‌های شخصیتی با کاهش رضایت از ازدواج در یک دوره 12ساله همراهی دارد. اما در برخی زمینه‌ها، تفاوت‌های شخصیتی با موفقیت بیشتر در ازدواج همراه بود.لونسون می‌گوید این نتایج ممکن است به این علت باشد که در درازمدت شخصیت‌های متفاوت زن و شوهر امکان استفاده از توانایی‌هایی مکمل یکدیگر آن دو را برای مقابله با چالش‌های زندگی فراهم می‌کند.

برای مثال، زوجی را در نظر بگیرید که در آن یک همسر اجتماعی‌تر و دیگری متمرکز بر جزئیات است. لونسون می‌گوید: اگر در بعدازظهر معین لازم باشد یک نفر صورتحساب‌ها را بررسی کند و چک‌ها را بکشد، و دیگری به دوستان زنگ بزند تا یک مسافرت دسته‌جمعی را ترتیب دهد، زوج مکمل بهتر از زوج مشابه از پس این کارها برخواهند آمد و مشاجره کمتری در خواهد گرفت. زن و شوهرهایی که خیلی شبیه یکدیگر هستند، ممکن است از دست هم کسل و ملول شوند.‏

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha