سلامت نیوز : برخی از چهره های جامعه پزشکی به سوالاتی در مورد برگزاری انتخابات نظام پزشکی پاسخ دادند .

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد  ؛ مرندی، وزیر بهداشت سابق

ششمین انتخابات نظام پزشكی را چگونه دیدید؟

استقبال بیش از آن بود كه فكر می‌كردم.

با توجه به مناقشات پیش آمده درباره رد و تایید صلاحیت‌ها، فكر نمی‌كنید مواجهه با نامزدهای نظام پزشكی سیاسی بوده؟

من نمی‌دانم مواجهه سیاسی یعنی چه.

مثلا یكی از نهادهای پاسخگو به استعلام‌ها، یكی از نهادهای نظامی بوده.

از نظر شما اشكالی دارد؟

چرا برای انتخابات سایر سازمان‌های صنفی از این نهادها استعلام نمی‌شود؟

از كجا می‌دانید كه نمی‌شود؟

زیرا درباره انتخابات سایر سازمان‌های صنفی چنین اخبار و مناقشاتی نشنیده ایم. آیا چنین مواجهه‌یی با نظام پزشكی، به علت تاثیرگذار بودن این سازمان در بدنه كشور است؟

این، سازمان نظام پزشكی نیست. این سازمان نظام پزشكی جمهوری اسلامی ایران است. پس این سازمان نمی‌تواند مواضعی خارج از مواضع جمهوری اسلامی ایران داشته باشد. اگر افرادی كه می‌خواهند عضو سازمان شوند هم خارج از این مواضع باشند حتما باید رد صلاحیت شوند. شما در این باره تردیدی دارید؟

تردیدی ندارم.پس از قول خودتان هم بنویسید كه در جمهوری اسلامی ایران است.

دكتر حسن امامی رضوی، معاون درمان وزارت بهداشت

نظرتان درباره رد و تایید صلاحیت‌ها چیست؟

باید طبق قانون عمل می‌شده و ان‌شاءالله همین‌طور بوده.

نظرتان درباره ورود رییس‌جمهوری به بحث رد صلاحیت‌ها و هشدار آقای هاشم زهی برای درخواست از مقام رهبری برای حل مناقشات پیش آمده چیست؟

من یك مجری هستم و حتما مسائل در سطح كلان رسیدگی می‌شود.

این پیش‌بینی وجود دارد كه ممكن است رییس‌جمهوری در مخالفت با رد صلاحیت برخی نامزدهای مد نظر وی، برگزاری این انتخابات را تایید نكند. فكر می‌كنید این اقدام امكان‌پذیر است؟

در این موارد ساز و كار قانونی وجود دارد و چنانچه چنین سازوكاری در قانون پیش‌بینی نشده باشد قطعا جایگاه اصلی و تعیین كننده نهایی تكلیف، مجلس است كه قانون را تصویب كرده و باید تمهیدی اتخاذ كند.

علاوه بر پنج نهاد استعلام‌دهنده، نتایج استعلام از نهاد دیگری هم در تایید و رد صلاحیت‌ها نقش داشته است. شما رد و تایید صلاحیت‌ها را صنفی می‌بینید؟

وزارت بهداشت و وزارت اطلاعات و دادستانی كشور هم كه مرجع استعلام درباره صلاحیت نامزدها هستند از سوی قانون تعیین شده‌اند و صنفی هم نیستند.

شما عملكرد این نهادهای غیرصنفی در ارتباط با نامزدهای یك انتخابات صنفی را تایید می‌كنید؟

قانون در تعیین شرایط انتخاب شوندگان اعلام كرده كه نامزدها نباید دارای اشتهار به فساد سیاسی یا اخلاقی باشند. مرجع تعیین شرایط در كشور، وزارت اطلاعات و دادستانی است و این بررسی‌ها صنفی بودن انتخابات را مخدوش نمی‌كند.

سازمان نظام پزشكی با سایر نهادهای صنفی چه تفاوتی دارد كه تا این حد مورد حساسیت قرار گرفته؟

بزرگ‌ترین نهاد صنفی كشور است كه بیشترین تاثیر را در زندگی مردم در جوامع صنفی دارد.

فكر می‌كنید كه حضور این سازمان در نظام سیاسی كشور تا چه حد تاثیرگذار است؟

حضورش را در نظام سیاسی تاثیرگذار نمی‌بینم مگر آنكه افرادی بخواهند دامنه فعالیتش را به حوزه سیاست بكشانند در حالی كه سازمان نظام پزشكی به هیچ‌وجه نباید وارد حوزه سیاست شود.

به نظرتان وارد نشده؟

ممكن است افرادی چنین تمایلی داشته باشند اما استنباط من این است كه با وجود تمام حواشی، جامعه پزشكی در این انتخابات حضور گسترده‌یی داشته و كاری به مسائل سیاسی و حواشی نداشته. شما در نتایج آرا هم خواهید دید كه مواجهه به هیچ‌وجه سیاسی نبوده و صنفی بوده است.

دكتر سیدموید علویان، معاون سلامت در دولت هشتم

انتخابات ششم نظام پزشكی را چگونه دیدید؟

اتفاقات اخیر نشان می‌دهد كه انتخابات نظام پزشكی با انتخابات سایر اصناف فرق دارد و ظاهرا قانونگذار هم این تفاوت را قایل بوده چنان كه حكم رییس نظام پزشكی باید از سوی بالاترین مسوول قوه اجرایی كشور صادر شود. فكر می‌كنم كه در این انتخابات قدرت انتخاب وجود دارد زیرا سلیقه‌های متفاوت در نوع نگاه در نظام پزشكی وجود دارد. بهتر است كه عملكرد قبلی‌ها را مورد نقد سازنده قرار دهیم تا آینده بهتری داشته باشیم. متاسفانه ما در نقد عملكرد افراد، بعضی اوقات تسویه حساب شخصی را هم دخالت می‌دهیم كه این، هیچ كمكی به آینده نمی‌كند. واقعیت این است كه ما در زمینه اخلاق پزشكی، اخلاق حرفه‌یی و ارتباط جامعه با پزشك عملكرد خوبی نداشتیم كه شاهدش، روند فعلی جامعه است.

نظرتان درباره تایید و رد صلاحیت‌ها چیست؟

شاید از رد برخی صلاحیت‌ها متعجب شدم اما وقتی به فهرست نامزدها نگاه كردم دیدم كه در میان تایید‌شدگان سلایق سیاسی و اجتماعی متعدد وجود دارد. انتخابات نظام پزشكی، سیاسی نیست و صنفی است.

شما رد صلاحیت نامزدها به دلیل شایبه‌های مالی، اخلاقی یا سیاسی را در تبدیل این انتخابات صنفی به یك گزینش غیرصنفی موثر نمی‌بینید؟

ما قایل به این هستیم كه باید هیات نظارتی برای بررسی صلاحیت افراد وجود داشته باشد. ممكن است در برخی رد صلاحیت‌ها حقی تضییع شده باشد اما هیات نظارت باید در این مورد رسیدگی كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha