چهارشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 6822

محققان معتقدند کمبود قوانین برای خرید آنلاین دارو، مردم كشورهای غربی را در معرض خطر مصرف داروی تقلبی قرار داده است.

بررسی‌های انجام شده روی 3 هزار سایت فروش دارو به صورت اینترنتی نشان داده است داروهایی که در این سایت‌‌‌ها به فروش می‌‌‌رسند، بدون هیچ نسخه‌‌‌ای در اختیار خریدار قرار می‌‌‌گیرد. همچنین مواردی از فروش داروی تقلبی و منقضی گزارش شده است.

 مارک‌‌‌مانیتور (شرکت راهنمای جهانی جلوگیری از اکاذیب اینترنتی و حفاظت از سرمایه‌‌‌گذاران اینترنتی) نیز متوجه شده که نیمی‌از سایت‌‌‌ها از جزئیات و اطلاعات مربوط به مشتریان‌‌‌شان به خوبی محافظت نمی‌‌‌کنند.

 البته مجمع دارویی سلطنتی انگلستان برنامه‌‌‌ای برای معرفی سایت‌‌‌های واقعی فروش دارو به مصرف‌‌‌کنندگان در نظر دارد؛ با این حال متخصصان در مورد خرید اینترنتی دارو هشدارداده‌‌‌اند.

در انجام این تحقیق، نسخه‌های حاوی پر‌‌‌مصرف‌‌‌ترین‌‌‌ داروها مثل داروهای کاهش وزن. اختلالات جنسی، در ماه ژوئن مورد بررسی قرار گرفت. در این تحقیق مشخص شد که تنها 4 داروخانه از 3 هزار و 160 داروخانه‌‌‌ای که یکی از این داروها را به فروش رسانده‌‌‌اند، سایت معتبر دارویی داشتند که تحت بازبینی برد دارویی ایالات متحده نیز قرار گرفته بودند.

 این در صورتی است که بسیاری از این داروخانه‌‌‌ها به دروغ ادعا می‌‌‌کردند که وب‌‌‌سایت‌‌‌های معتبری دارند و بیش از نیمی‌از آنها، از اطلاعات مراجعان‌‌‌شان محافظت لازم را انجام نمی‌‌‌دادند.

 البته قیمت بسیار ناچیز این داروها نیز حاکی از آن بود که این داروها تقلبی، تاریخ مصرف گذشته، دزدیده شده، رقیق شده یا متفاوت با برچسب روی دارو بوده‌‌‌اند.

در این مطالعه مشخص شد حدود 10 وب‌‌‌سایت در تبلیغات خود ذکر کرده‌‌‌اند که برای خرید دارو هیچ نیازی به ارائه نسخه نیست! جالب است كه هر کدام از این وب‌‌‌سایت‌‌‌ها روزانه حدود 32 هزار نفر مراجعه کننده داشته‌‌‌اند و مبلغ سالانه فروش 6 داروی ذکر شده 2 بیلیون پوند برآورد شده است.

چارلی آبراهامز، از مارک‌‌‌مانیتور، اظهار کرده که میزان وخامت اوضاع تا پیش از این مشخص نبوده: بسیاری از سایت‌‌‌ها ادعا کرده‌‌‌اند که کانادایی هستند اما در واقع روسیه‌‌‌ای هستند. او معتقد است که مردم با خرید اینترنتی دارو، سلامت خود را در معرض خطر قرار داده‌‌‌اند.

MHRA (آژانس نظارت بر کیفیت محصولات طبی و سلامت) نگهبانی که مسئولیت سرکشی بر کیفیت داروهای موجود در بریتانیا را بر عهده دارد، فقط قادر است با سایت‌‌‌های انگلیسی متخلف برخورد قانونی کند، چراکه حوزه قضائی این آژانس محدود به همین کشور می‌شود.

 این آژانس به مشتریان اعلام خواهد کرد تا از طریق اینترنت اقدام به خرید دارو نکنند. تمام داروخانه‌‌‌های انگلیس، شامل آنهایی که خدمات اینترنتی نیز ارائه می‌‌‌کنند، باید در مجمع دارویی سلطنتی ثبت نام کنند.

 این مجمع تأیید کرده است که برخی از سایت‌‌‌ها پیشنهاد همکاری با تولیدکنندگانی را داده‌‌‌اند که هیچ مدرک معتبری ندارند و حتی کارشناس سلامت هم نیستند!

قرار است اواخرسال 2007، این مجمع طرح برنامه نظارتی خود را پیاده کند که به این ترتیب مجموع وب‌‌‌سایت‌‌‌های دارویی فعال به صورت مستقیم کنترل می‌‌‌شوند و تمام اطلاعات و جزئیات آنها ثبت می‌شود.

سخنگوی MHRA اعلام کرده که باید افرادی که علاقه به خریداینترنتی دارو دارند، را به پیدا کردن و استفاده از سایت‌‌‌های معتبر تشویق کنیم. این کار باعث می‌شود تا داروهای آنها از منابع قابل اطمینان تهیه شوند و دارویی که به دست مصرف‌‌‌کننده می‌‌‌رسد، در نهایت صحت و سلامت باشد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha