چهارشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۲:۵۰
کد خبر: 68470

سلامت نیوز : علی اکبر ولایتی امروز در نشستی که به مناسبت اولین پیوند دست در کشور و خاورمیانه در بیمارستان 15 خرداد در حال انجام است، افزود: کشوری که به پیوند اعضا موفق می‌شود بزرگترین کار را انجام داده و این در حالی است که باید تمام شرایط پیوند مهیا باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس  ؛ وی ادامه داد: فراهم آوری اعضای پیوندی از طرف افرادی که دچار مرگ مغزی شده‌اند بسیار مهم است. افرادی که در سنین جوانی و میانسالی با تأیید پزشک قانونی، متخصص بیهوشی و ... مرگ مغزی آنها تأیید می‌شود و بازگشتشان به زندگی غیرممکن می‌شود آماده پیوند خواهند بود.

ولایتی گفت: پس از تنظیم مدارک رضایت خانواده فردی که مرگ مغزی شده بسیار مهم است بنابراین نزدیکترین فرد به بیمار رضایت خود را برای اهدای اعضا و احشاء برای نجات افراد دیگری اعلام می‌کند.

رئیس انجمن پیوند اعضای ایران با تأکید بر اینکه انجام یک عمل پیوند نیازمند سازماندهی منسجم است،گفت: در حال حاضر کارت‌هایی که برای اهدای عضو وجود دارد حدود یک میلیون عدد است که خود من نیز این کارت اهدا را امضا کرده و در بانک و بایگانی بیمارستان مسیح دانشوری ثبت کرده‌ایم.

وی افزود: بنابراین از احشا و اعضای من و افرادی که کارت اهدای عضو دارند به راحتی می‌توان در شرایط پیوند استفاده کرد. تعداد موارد پیوند در ایران به 25 در میلیون نفر رسیده است که استاندارد جهانی 35 در میلیون نفر است این در حالی است که در گذشته یک تا 2 مورد در میلیون بوده است.

ولایتی برگزاری جشن نفس، اطلاع‌رسانی رسانه‌ها، پخش فیلم‌ها و سریال‌ها را در افزایش تعداد اهدای عضو بسیار مؤثر دانست و گفت: گاهی از فردی که آماده پیوند است 6 عضو یا بیشتر پیوند زده می‌شود.

وی ادامه داد: پیوند کلیه‌ها، ریه، قلب و قرنیه از نمونه‌هایی است که اگر به خوبی استفاده شود 6 نفر با پیوند آنها نجات پیدا می‌کنند.

رئیس انجمن پیوند اعضای ایران با اشاره به اولین عمل پیوند دست در ایران، منطقه و جهان اسلام گفت: این پیوند دست با اجازه خانواده و مجوز شرعی انجام شده و از 5 صبح امروز تیم جراحان ترمیمی زیر نظر دکتر عبدالجلیل کلانترهرمزی عمل پیوند را آغاز کرده‌اند.

ولایتی با اشاره به اینکه تاکنون فقط انگشتان دست پیوند زده می‌شده گفت: امروز توانستیم علاوه بر هزاران مورد پیوند دیگر، دست فردی که دچار مرگ مغزی شده را به فرد دیگری پیوند بزنیم این عمل جراحی  6 ساعت طول کشیده است و یکی دو ساعت دیگر نیز به طول خواهد انجامید.

وی ادامه داد: رگ‌های پیوند دست زده شده و خون از شریان دست پیوند زده شده عبور کرده است بنابراین به نظر می‌رسد عمل با موفقیت انجام شده است.

ولایتی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران در مورد وضعیت اثر انگشت بیمار گفت: چون اولین بار است که این عمل انجام شده باید در مورد وضعیت اثر انگشت بیمار با مراجع قضایی هماهنگی شود تا اثر انگشت را با دست جدید تطبیق داده شده و مشکلی برای فرد پیش نیاید.

وی با بیان اینکه امروزه تقریباً تمام پیوندها در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام می‌شود، افزود: طبق آخرین آمار 546 مرگ مغزی در این دانشگاه انجام گرفته و برای 2 هزار نفر عضو و احشاء پیوند زده شده است.

ولایتی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر آمار پایین پیوند ریه در کشور گفت: فردی که دچار مرگ مغزی می‌شود و نمی‌تواند به صورت فعال تنفس طبیعی داشته باشد باید از ماشین تنفس استفاده کند و به دلیل از کار افتادن مکانیزم دفاعی در ریه شست و شو در آن انجام نمی‌گیرد و هوای وارد شده به ریه به دلیل وجود باکتری و ویروس آن را در خطر قرار می‌دهد.

وی افزود: بنابراین ریه زودتر از هر عضو دیگری از کار می‌افتد و عمل پیوند آن پس از انجام کشت ریه و مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها باید انجام شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha