چهارشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۱
کد خبر: 68479
سلامت نیوز : درج برچسب «شبنم» بر روی کالاها به ویژه اقلام غذایی، دارویی و بهداشتی که استفاده آنها با سلامت مصرف‌کنندگان در ارتباط است، همواره این پرسش را در افکار عمومی مطرح می‌کند که آیا برچسب «شبنم» موید تایید وزارت بهداشت نیز است و متمم و مکمل برچسب «اصالت» است، موضوعی که خبرنگار سلامت ایسنا درباره آن با بازرس ویژه سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت به گفت‌وگو نشست.

دکتر سید حیدر محمدی، کارشناس بازرسی ویژه سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت در این باره در گفت‌وگو با (ایسنا)، در تفاوت برچسب "اصالت" وزارت بهداشت و برچسب "شبنم" وزارت صنعت، معدن و تجارت که بر کالاها نصب می‌شود، گفت: درج برچسب "اصالت" بر روی یک محصول به معنای آن است که سلامتی‌ محصول مربوطه مورد تایید است. اما برچسب "شبنم" تنها بر این موضوع تاکید دارد که محصول مربوطه از مبادی رسمی وارد کشور شده باشد. این درحالیست که ورود قانونی از مبادی رسمی تنها یکی از آیتم‌های سلامت یک محصول به شمار می‌رود.

وی افزود: تاکید داریم که برای تایید سلامت، یک محصول باید تمام تست‌های سلامت را گذرانده باشد، نماینده وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو کارخانه تولید کننده آن محصول در خارج از کشور را بازدید و تست کرده باشد و محصول از مسیری سالم وارد کشور شده و در داخل کشور نیز در چرخه‌ای سالم توزیع شود؛ هر کدام از این مراحل مشکل داشته باشد، آن محصول از نظر ما سلامت ندارد.

ردپای برچسب شبنم در ناصرخسرو

محمدی در پاسخ به سوال ایسنا درباره درج برچسب شبنم بر روی برخی داروها و اقلام آرایشی و بهداشتی در بازار و مکان‌هایی غیر از داروخانه (داروهای قاچاق یا تقلبی)، تاکید کرد: متاسفانه حتی دربرخی داروهای ارایه شده در "بازار ناصرخسرو" هم این برچسب مشاهده شود. ممکن است وزارت بازرگانی جنس‌هایی را وارد کنند که وارداتش درست باشد اما تاییدیه وزارت بهداشت را نداشته باشد که در این صورت هم سلامتی آن را تایید نمی‌کنیم.

سلامت محصولی که برچسب «اصالت» ندارد، مورد تایید نیست

وی افزود: در مجموع تا زمانی که از ارگان تخصصی نظر گرفته نشده، نباید نسبت به برچسب‌گذاری محصول مربوطه اقدام شود. هر آنچه که برچسب اصالت ندارد را مردم مصرف نکنند. سلامت محصولی که برچسب «اصالت» ندارد، مورد تایید نیست.

محمدی در پاسخ به این سوال درباره اقدامات وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو برای توجیه وزارت صنعت، معدن و تجارت در برچسب‌گذاری اقلامی که به نوعی با سلامت مردم در ارتباط هستند، گفت: در این زمینه بارها به دوستان گله کردیم اما نظرشان آن است کل بازار را در یک برهه زمانی برچسب‌گذاری کنند که به اعتقاد ما شدنی نیست؛ چرا که اساس کار که جلوگیری از قاچاق است نیز زیر سوال می‌رود.

وی افزود: در مجموع مسوولان مربوطه و ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق برای اجرای برچسب «شبنم» زحمت زیادی متحمل می‌شوند. اگر شبنم با اصول و قواعد مربوطه، انجام شود طرحی عالی است. خواهشمان آن است که این برچسب‌گذاری در چارچوب انجام شود؛ به این معنا که برای برچسب گذاری، مجوز را از مراکز و ارگان‌های مربوط به آن محصول بگیرند و به این ترتیب برای برچسب‌گذاری ابتدا از سلامت آن اطمینان حاصل کنند، تاییدیه سلامتی را بگیرند و سپس برچسب را بزنند. اما متاسفانه تا به حال این طور نشده است.

محمدی تاکید کرد: طبق قانون، تنها مرجع تعیین سلامت در کشور وزارت بهداشت است. بر اساس ماده یک تشکیل وزارت بهداشت، هر امری برای اعطا یا لغو مجوز و تایید سلامتی تمام محصولات سلامت محور باید با وزارت بهداشت باشد و هیچ مرجعی غیر از وزارت بهداشت نمی‌تواند این سلامتی را تایید کند.

وی در ادامه گفت: البته در این زمینه جلسات زیادی را با مسوولان مربوطه در وزارت صنعت، معدن و تجارت داشته‌ایم؛ ذهنیت این وزارتخانه "بزینسی" است و درآمدزایی "شبنم" مهم است اما ما سلامتی را دنبال می‌کنیم.

کارشناس بازرسی ویژه سازمان غذا و دارو در پایان با بیان اینکه در مورد اقلام سلامت محور تنها برچسب «اصالت» مورد تایید است، گفت: برچسب‌گذاری زمانی برای ما ارزش دارد که با خیال راحت به مردم بگوییم هر آنچه که برچسب اصالت دارد مورد تایید است و اکنون هم می‌گویم سلامتی هر آنچه که برچسب اصالت دارد مورد تایید است و ما در برابر آن محصول پاسخگو خواهیم بود. اما چه کسی سلامتی محصول دارای برچسب شبنم را پاسخگو خواهد بود؟


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha