پنجشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۴:۳۶
کد خبر: 68533
سلامت نیوز : دو نهاد مهم در حوزه سلامت کشور نسبت به مصرف مشروبات الکلی هشدار داده‌اند. هشداری که به نظر می‌رسد براساس قانون وظیفه ستاد مبارزه با مواد مخدر است که پا در میان نهاده و با بیان آمارهایی درخصوص مصرف مشروبات الکلی، برنامه‌ای برای مقابله با این پدیده ارائه دهد. روز گذشته در حالی معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی از مرگ سه نفر به دلیل مصرف مشروبات الکلی دست‌ساز خبر داد که یک روز قبل از آن نیز رئیس اداره مواد و داروهای تحت کنترل سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت هشدارهای تازه‌ای را نسبت به مصرف الکل‌های دست‌ساز اعلام کرده بود. این اولین بار است که دو نهاد وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی کشور خواهان آگاه‌سازی جامعه درباره افزایش مصرف الکل‌های دست‌ساز و دیگر مشروبات الکلی در کشور هستند.

دست‌سازهای دردسرساز!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ آن‌طور که دکتر براتی سده از سوی سازمان بهزیستی کشور خبر داده، به تازگی بعضی از سودجویان مشروبات الکلی دست‌ساز خود را که در استان‌های غربی کشور تولید می‌شوند در بطری‌ها و شیشه‌های خارجی قرار داده و به‌صورت قاچاق و غیرقانونی به مصرف می‌رسانند که این موضوع آسیب‌های فراوانی در پی داشته است. در این خبر دکتر براتی سده به آمار مسمومیت مشروبات الکلی نیز اشاره کرده و آنها را در حدود 40 نفر اعلام کرده است اما به‌نظر می‌رسد که آمار او تنها مختص به واقعه اخیر سنندج باشد که سه نفر کشته در پی داشته است. در کنار سازمان بهزیستی، به تازگی وزارت بهداشت نیز در این مورد نگرانی خود را اعلام کرده است. روز سه‌شنبه همین هفته رئیس اداره مواد و داروهای تحت کنترل سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت هشدار داد که اخیرا الکل صنعتی دستخوش تغییراتی از نظر رنگ و بو شده و به جای مشروبات الکلی درحال توزیع است.

سید مهدی سلیمانجاهی اما علت اصلی این موضوع را نبود نظارت کافی بر الکل‌های صنعتی می‌داند و می‌گوید: «‌متاسفانه سوءاستفاده‌هایی صورت می‌پذیرد و برخی مراکز غیرقانونی به این الکل‌ها اسانس و رنگ می‌افزایند و به جای مشروبات الکلی توزیع می‌کنند که استفاده از آنها تبعات و عوارض خطرناک و جبران‌ناپذیری بر جای می‌گذارد و باعث از بین رفتن کبد و ریه می‌شود و اگر حاوی متانول باشد اعصاب بینایی را از بین می‌برد.» او در تکمیل هشدارهایش اضافه کرد: «استفاده از الکل صنعتی متانول برای تولید سرکه در برخی شرکت‌های سرکه‌سازی اقدامی غیرمجاز است و شاید یک علت این امر در صورت وقوع، قیمت پایین تر الکل صنعتی باشد.» شاید برای کنترل همین شرایط باشد که وزارت بهداشت به دنبال طرحی است تا بتواند کارخانجات تولیدکننده الکل طبی و صنعتی را به سمت تولید الکل سوختی هدایت کند چرا که به گفته این مقام مسئول در وزارت بهداشت می‌توان چنین محصولی را جایگزین بنزین در سوخت خودروها کرد. این در حالی است که او تاکید می‌کند از میان چهار نوع الکل طبی، مطلق، سوختی و صنعتی، وزارت بهداشت تنها بر تهیه الکل طبی نظارت می‌کند که این محصول برای فروش در بازار باید به تایید سازمان غذا و داروی آن وزارتخانه برسد.

تمرکز بر وضعیت اتانول و متانول

رسمی‌ترین آمار مصرف الکل در ایران به سال 87 مربوط می‌شود که ستاد مبارزه با مواد مخدر، آمار معتادان به الکل در ایران را 200 هزار نفر اعلام کرده. این در حالی است که بر اساس آمارهای ستاد مبارزه با قاچاق کالا هر سال حدود 80 میلیون لیتر مشروبات الکلی وارد کشور می‌شوند که به گفته فرمانده نیروی انتظامی، پلیس تنها 25 درصد از این قاچاق را کشف می‌کند. بر اساس گفته‌های سلیمانجاهی تمرکز وزارت بهداشت بر الکل طبی 96 درصد است که در بازار آن را با عنوان «اتانول» می‌شناسند و کاربری ضدعفونی و آزمایشگاهی دارد، این در حالی است که «متانول» یا همان الکل 90 درصد صنعتی با نظارت وزارت بهداشت تولید نمی‌شود و هرگونه تماس آن با بدن انسان صدمات جبران ناپذیری به دنبال خواهد داشت.

شاید به خاطر افزایش همین نظارت‌هاست که معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی از تشکیل کمیته‌ای خبر داده که قرار است هشدارهای تازه‌ای درباره مصرف مشروبات الکلی در هر شکل و شمایلی را به خانواده‌ها مطرح کند. این کمیته که چند ماهی از عمر آن می‌گذرد نه در ستاد مبارزه با مواد مخدر و نه در وزارت بهداشت، بلکه در وزارت کشور راه‌اندازی شده و عنوانش « کمیته ملی مقابله با مصرف مشروبات الکلی» است. به گفته براتی سده، وضعیت مشروبات الکلی در ایران به گونه‌ای است که در حال حاضر قاچاقچیان برای سودآوری بیشتر از انجام هر کار عجیب و غریبی فروگذار نمی‌کنند و به همین خاطر نگرانی‌ها در این زمینه گسترده تر و هشدارها نیز به تبع آن بیشتر و بیشتر خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha