سلامت نیوز : در پی گزارش در زمینه شیوع مصرف و کاشت گیاه ماری‌جوانا با سه مقام مسوول در ناجا، سازمان بهزیستی و سمن تولد دوباره گفت‌وگو کرده ایم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شرق ؛ مشروح این گفت‌وگوها را در ادامه می‌خوانید:

 سردار مویدی / رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر

 در زمینه شیوع مصرف ماری جوانا و حشیش و کشت آپارتمانی آن و مضراتش از سردار مویدی رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا  سوال کردیم. هرچند سردار به صورت تلگرافی به سوالاتمان پاسخ داد و شیوع مصرف ماری جوانا را رد کرد اما از وصول گزارشاتی در این زمینه سخن گفت. مشروح این گفت‌وگو در ادامه می‌آید:

شواهد حکایت از شیوع مصرف ماری‌جوانا و کشت آپارتمانی آن دارد؛ آیا این موضوع را تایید می‌کنید؟
گزارش‌هایی در این زمینه واصل شده است اما به معنی تایید شیوع ماری‌جوانا و کشت آپارتمانی آن در کشور نیست. کاشت ماده مخدر ماری‌جوانا در پایتخت را رد می‌کنم، چراکه بعد از انتشار گزارشی در مورد کاشت این ماده در آپارتمان‌های پایتخت، پلیس تحقیقات خود را انجام داد و این موضوع را تکذیب می‌کنیم.

 سید فرید براتی / مدیر کل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی
از فرید براتی سده مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی به عنوان متولی بزرگ‌ترین سازمان درمانگر اعتیاد سوالاتی را در زمینه شیوع مصرف ماری جوانا، حشیش و تریاک پرسیدیم.

براتی از افزایش مصرف حشیش در اثر افزایش کشت آن در افغانستان سخن می گوید:
آقای براتی، شواهد حکایت از افزایش مصرف ماری‌جوانا و کشت آپارتمانی آن دارد آیا اطلاعات مراجعه‌کنندگان به مراکز درمانی بهزیستی هم این موضوع را تایید می‌کند؟
در مورد ماری‌جوانا به طور خاص نمی‌توان حرف زد چرا که ماری‌جوانا عضو گروه کانابیسم‌هاست که معروف‌ترین و پرمصرف‌ترین آنها حشیش است. در حال حاضر ماری‌جوانا خیلی مصرف ندارد، الان مراجعه‌ مصرف‌کنندگان کانابیسم‌ها که ماری‌جوانا هم یکی از آنهاست به مراکز درمان کم است، یعنی ممکن است مصرف داشته باشد اما مراجعه‌کنندگان آن برای درمان کم هستند.

گزارش‌های رسیده از افزایش مصرف حشیش در مناطقی حکایت دارد. علت این است که در دوسال گذشته کشت حشیش در افغانستان افزایش یافته است. در نتیجه بر مصرف کشور ما هم تاثیر می‌گذارد. پس به‌طور کلی باید بگویم شیوع ماری‌جوانا افزایش نیافته اما شیوع مصرف حشیش و کانابیسم‌ها کمی افزایش یافته است البته نمی‌توان گفت خیلی زیاد شده است.

آیا مصرف حشیش و کانابیسم‌ها اعتیاد آور است؟ مضرات مصرف حشیش و کانابیسم‌ها چیست؟

حشیش و گروه کانابیسم‌ها اعتیادآور هستند اما این اعتیاد ممکن است از نظر جسمی کمتر و دیرتر خود را نشان دهد اما مصرف حشیش بسته به شخصیت آدم‌ها تاثیرات متفاوتی دارد به عنوان مثال فرد اجتماعی و برون‌گرا را انزواطلب می‌کند. یکی از مسایل حشیش به لحاظ روانشناختی این است که بسته به شخصیت آدم‌ها تاثیراتش متفاوت است اما وابستگی می‌آورد.

مصرف این گروه از مخدرها هم به لحاظ جسمی مشکل ایجاد می‌کند هم در برخی موارد توهم‌زاست و هم به لحاظ اینکه در گستره وسیعی از قلب گرفته تا دستگاه تولیدمثل تاثیر می‌گذارد رفتارهای پرخطر و محافظت نشده را تشدید می‌کند و در برخی مواقع هم رفتارهای خارج از عرف را ایجاد می‌کند. حشیش مهارهای اجتماعی را کم می‌کند و برخی تاثیراتش مانند الکل است بنابراین مصرف آن می‌تواند مشکل‌ساز باشد.

 عباس دیلمی‌زاده / مدیرعامل «جمعیت تولد دوباره»
 «جمعیت تولد دوباره» بزرگ‌ترین شبکه غیردولتی درمان اعتیاد در کشور است. در زمینه شیوع مصرف ماری‌جوانا و دیگر کانابیسم‌ها از جمله حشیش و گراس به سراغ مدیرعامل این جمعیت رفتیم و سوالاتمان را از او پرسیدیم و او از افزایش تعداد دومصرفی‌ها خبر می‌دهد.

آیا در میان بیماران مراکز درمانی «تولد دوباره» مصرف‌کننده ماری‌جوانا و حشیش هم وجود دارند؟ آیا گزارشی درباره افزایش مصرف‌کنندگان این مواد دارید؟

بله در میان متقاضیان درمان، مصرف‌کننده حشیش وجود دارد. البته مصرف‌کنندگان حشیش به دو دسته تقسیم‌بندی می‌شوند، دسته اول افرادی هستند که در کنار محرک‌ها اقدام به مصرف حشیش می‌کنند و دسته دوم مصرف‌کنندگان صرف حشیش هستند. سال‌هاست تعداد دسته اول ثابت مانده است، افزایشی شاید یک دهم داشته باشند اما در مورد دسته دوم نمی‌توان با قطعیت اظهارنظر کرد.

در مورد افزایش آپارتمان‌هایی که ماری‌جوانا کشت می‌کنند چطور؟ شما اطلاعاتی دارید؟

درست است که برای کشت ماری‌جوانا به جای زیادی نیاز نیست اما به نظر نمی‌رسد کشت آپارتمانی آن در کشور افزایش یافته باشد و به صورت یک اپیدمی درآمده باشد البته نمی‌توان در این زمینه با قطعیت صحبت کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha